Montat mufe USB pentru incarcarea aparatelor electronice

Eu am de ceva timp puse pe masina asemenea mufe USB, 5 porturi plasate in 4 locuri. Daca vreti sa vedeti pe unde le-am pozitionat eu, accesati acest link.
Neaparat aveti nevoie de un transformator auto, stabilizat, de la 12V la 5V si care sa suporte amperaj mare, altfel te trezesti ca nu-ti incarca mai mult de un telefon sau nu este in stare sa alimenteze o tableta de 10".
Al meu l-am achizitionat de pe un site online, nu mai retin exact, dar stiu ca m-a costat undeva la 30 lei.
Nu trebuie sa folositi mufe molex, puneti ce va pica la'ndemana sau pur si simplu le legati pe direct, cum va vine voua. Dar neaparat sa fiti atenti la IN/OUT si sa nu gresiti polaritatea in mufa USB, o sa ardeti aparatul alimentat. Deci grija, verificati de 10 ori si lipiti o singura data.
Vlad imi spunea aici ca n-am facut legaturile corect. Am testat si confirm, chiar n-am facut legaturile corect.
Va atasez o poza cu detaliile pinilor de pe mufa USB A Female. Data +/- noi nu le folosim, nu vrem sa comunicam cu nimic, dar trebuie sa le unim. Asta ca aparatul electronic pe care vrem sa-l incarcam, sa traga amperajul maxim din incarcator, insemnand ca incarcarea o sa fie mult, mult mai rapida. Plusul si Masa sunt necesare incarcarii si sa aveti grija sa nu le inversati.
Am atasat doua poze cu legarea corecta. In prima poza este o punte facuta intre Data+ si Data - si aceasta este legatura corecta. In a doua poza legatura nu este corecta, incarcarea fiind lenta.


Daca vreti sa puneti mai multe mufe USB prin masina, va recomand sa calculati amperajul, probabil o sa aveti nevoie de doua alimentatoare. La mine, cel de 2A a dus incarcarea a 3 telelefoane.


In urmatorul clip va arat diferenta de incarcare cu si fara puntea intre cele doua fire de Data - si Data +.


Sau puteti alege versiunea alternativa, un modul care are USB-urile pe el Incarcator USB pentru electronice.

George: Sfatul meu e sa nu puneti "in punte" D+/D-. Merge treaba asta la un numar limitat de aparate (majoritatea vechi). Da-ti cautare pe Google USB Charger Controller BC1.2 si puneti un Chip din ala intre alimentatorul facut de voi si telefon/tableta. Va puteti praji usor aparatele care vor astepta semal pe D+/D- si nu au protectie la scurt intre liniile de date. Eu zic sa nu folosesti asa ceva.
CRiS: Pana acum nu s-a prajit un HTC One M7, HTC One M8, HTC One M8 mini 2, o tabletica, un power bank 10000mA.
George: Ca sa fiu sincer am fost contrariat ca deviceurile mai noi descrise de tine sunt compatibile cu "Short to D+/D-".
Asa ca am luat la puricat specificatia oficiala USB (nu pot sa pun copy&paste ca e document pe bani). Se pare ca treaba asta vine din specificatia USB Charging China din 2007. In documentul oficial se specifica ca se poate pune in scurt D+/D- cu o rezistenta de pana la 200 ohm (EU Standard 2008, deva vechi). Ceea ce inseamna ca "pana la 200 ohm" pot fi si 0 Ohm (scurt).
Problema e ca specificatiile astea sunt deja trecute la categoria "compatibilitate", adica sunt vechi iar noile aparate pot sa tina cont de asta sau sa ignore. Banuiesc ca HTC, ca si firma Taiwaneza, inca tine la compatibilitatile astea (si poate mai sunt si altii).
Explicatie tehnica, despre treaba asta:
- D+/D- lasat liber = aparatele vor lua intre 0,1 Amp(majoriatatea) - max 0,5 Amp
- D+/D- pus in scurt sau cu o rezistenta de max 200 ohm- 0,5Amp (majoritatea, daca sunt compatibile cu vechiul standard, daca nu isi vor trage numai 0,1Amp)
- un chip BC1.2 pus in spatele mufei USB (cautati pe net, gasiti scheme gramada): pana la 2,5Amp (in realitate nu am vazut aparat pana acuma sa traga atata).
In alta ordine de idei, un USB charger nu e un simplu convertor de tensiune ci un incarcator activ, cu specificatii proprii. Ca si hobby se poate incerca unul...un aspect de care va sfatuiesc sa tineti cont cand proiectati asa ceva este, pe langa partea se siguranta (supra-incarcare, scurt circuit, SUPRA-INCALZIRE->o gramada de chinezarii nu tin cont de parametrul asta si daca lasati masina la mare in soare sa va incarce tableta s-ar putea sa chemati pompierii) este si partea de interferenta EMI.
Daca nu va pricepeti la partea de EMI, cumparati un filtru gata facut. Fara "EMI filter" aparatul dvs. poate trimite semnale de bruiaj la alte aparate si dispozitive ale masinii.
Am adaugat partea asta pentru ca vad tot mai des oameni care scriu tampenii de genul : "de ce sa iau dispozitivul ala de la producator cand il gasesc in China la de 10 ori mai ieftin?"..ei bine...ala din China (sau alte origini de genul, am vazut incarcatoare de ex, proiectate prost si Made in Germany sau USA) e de 100 de ori mai prost si uneori periculos.
Referitor la incarcatorul pe care l-ai montat tu in celalat videoclip, intamplator il stiu: e ok, BC1.2 OK. Partea termica nu e exceptionala dar unde l-ai montat (langa schimbatorul de viteze) e perfect pentru ca are parte de convectie de aer destula (bine ca nu l-ai pus unde vroiai initial, landa partea de incalzire). In plus incarcatorul ala vine cu un chip care are automatic shutdown la 125°C..deci nu iti va lua foc masina (si asta nu e la misto!).

Montat lumini suplimentare in portbagaj

Impropriu spus "lumini suplimentare", pur si simplu am anulat lampa aia care este pusa in bataie de joc acolo in portbagaj.
Avantajul meu este ca am acea mocheta pe capota portbagaj si am pus fara probleme doua benzi cu leduri. Firele sunt mascate si prinderea a fost foarte usoara.
Benzile cu leduri le am de cativa ani buni cumparate, deci nu ma intrebati de unde si la ce pret, pentru ca va ignor :)

Curatat si igienizat instalatia de aer conditionat

A cam trecut sezonul de curatat si igienizat instalatia de aer conditionat, doar ca eu l-am filmat cand trebuia si abia acum ajunge la voi :(
Romanul curata instalatia de aer conditionat doar cand incepe sa miroase urat in masina. De preferat sa o faceti anual, nu este foarte scump si previi neplacerile datorate mirosului. Doar gandul ca se face un mucegai pe acolo ma ingrozesc...
Spray-ul se poate achizitiona, de exemplu, de la DaciaShop.ro

Montat izolatie pe fete de usi

Avand la niste fonomin si un set de fete de usi, m-am gandit a va arat si voua o modalitate mai usoara de a face izolatia fonica pe ele.



Lipirea unui stiker pe masina

Din seria Fan Logan Club si pentru ca ne place. Bonus: cum sa lipiti un sticker :)

Infoliat stopurile spate cu folie transparenta

Sfatul meu este sa nu vopsiti sau lacuti stopurile spate. Dar daca tot vreti sa o faceti, mai bine comandati folie transparenta in culoarea dorita de pe StickerMag.ro, o lipiti si macar stiti ca nu este definitiv. In caz ca te opreste politia si te ameninta cu suspendarea talonului si amenda de dai in balbaiala, datul jos se face relativ usor si in scurt timp. In felul acesta amenda este mai  mica si scapi cu talonul.

Bec led W5W alb si galben 25W CREE

Liviu mi-a trimis sa testez si niste becuri cu led W5W CREE de 25W, albe si galbene.
Pot sa spun sa se vad foarte bine, atat de bine incat cele albe pot fi folosite foarte ok ca si lumini de zi.
Cele galbene sunt spectacol, schimba radical aspectul masinii :)

Montat duze spalat parbriz cu 3 gauri

Aceste sprite le comercializeaza axscu in [VAND] Diverse, preturi Mici. Se monteaza usor si sunt mult mai bune ca cele stoc cu doua gauri.

Bec led PY21W (BAU15S) 30W

Multumiri lui Liviu ca ne-a pus la dispozitie aceste leduri PY21W (BAU15S) sa le testam.
Interesant ca pe filmare becul cu led pare mai slab ca si becul cu filament, desi mie imi pareau la fel.
Oricum, avand in vedere ca becul cu filament se incalzeste iar becul cu led umple mai bine conturul lampii, eu aleg ledul.
Aceste becuri nu functioneaza pur si simplu, adica scoti becul cu filament, pui cel cu led si gata! La mine functioneaza fara probleme pentru ca am deja aceste modificari facute si se poate vedea aici.

Schimbat protectie si opritor amortizor fata

Nu am simtit nimic in mers, totul parea foarte normal. La o verificare de rutina l-am vazut crapat, asa ca am cumparat unul nou

Bec led P21/5W (BAY15D) 30W

Multumiri lui Liviu ca ne-a pus la dispozitie testarea acestor becuri cu led P21/5W de 30W.
Eram convins ca aceste becuri vor deranja ceilalti participanti in trafic, dar nu este asa, am fost placut surprins ca nu mi-a violat retina :)

Folie protectie galbena pe proiectoare

Lumina galbena degajata de proiectoare pe timp de ceata, este cea mai eficienta. Proiectoarele se folosesc ca sa vezi marcajele de pe drum, ca sa-ti mentii banda. Dar legea in Romania spune ca proiectoarele se pot folosi in orice conditii meteo nefavorabile, gen ploaie, ninsoare... Nu vad cum ajuta proiectoarele cand ninge.
Totodata, aceasta folie previne matuirea prematura, ciobirea sticlei si daca a fost afectata, se schimba usor cu una noua.
Folia se poate comanda de pe stickermag.ro accesand acest link Folie Transparenta si nu neaparat in culoarea galben, la fel de bine puteti cere folie transparenta, strict pentru protectie.

Bec led H11 1800 lumeni

Liviu de pe Bec Led Auto mi-a trimis sa testez aceste becuri cu led H11 1800 lumeni.
Sicer sa fiu, am fost sceptic, ma asteptam ca lumina sa fie directionata in toate partile, inclusiv in sus si o sa orbeasca ceilalti participanti in trafic. Dar dupa cum se poate vedea pe finalul primului film, becul cu filament degaja mult mai multa lumina in sus, spre deosebire de becul cu led care se limiteaza la distribuirea luminii doar in partea de jos.
Am pus si folie galbena in ideea de a le taia din luminozitate si tot sunt peste becurile cu filament :). In filmare acea lumina galbena este foarte accentuata de camera, in realitate nu este chiar atat de galbuie.
Per total, aceste becuri sunt net superioare becurilor stoc, cel putin din punctul meu de vedere.



Test 1


Test 2



Test 3

Cum poti schimba vitezele fara sa calci pedala de ambreiaj

Nu strica sa stii sa folosesti masina fara sa calci pedala de ambreiaj, nu se stie cand apare o problema si vei fi nevoit sa conduci masina in acest fel, ambreiajul fiind defect.

Folie de protectie pe aripa spate

Un sincer La Multi Ani! Andrei Rascacea, un fan infocat al tutorialelor Dacia Logan. 
Garantez ca si la voi sunt ciobituri in vopsea in acea locatie. Aceasta folie de protectie care o comercializeaza cei de pe stickermag.ro, trebuia pusa din fabrica, asa cum o au, de altfel, multe alte marci de masini. Ea poate fi comandata accesand acest link Set protectie aripa spate langa usa - Logan , pretul fiind prostitutie avand in vedere utilitatea ei.

Schimbat burduf capat de bara

Pe cand montam protectia de discuri frana, am sesizat ca burduful de pe capatul de bara era crapat. M-am plans intr-o parte si'n alta iar Dragos Paiu mi-a zis ca se gasesc de cumparat burdufe de schimb.
Asa ca am dat un search pe google si le-am gasit de vanzare pe Hanora.ro, chiar doua modele, unul negru si unul transparent. Fiind la pret derizoriu, am comandat cate doua din fiecare, sa fie.
Am taiat la montaj acea jumatate de ora in care m-am chinuit in toate felurile sa bag acea siguranta in partea de jos, m-am manjit cu vaselina si in cur... In final s-a dovedit ca se poate pune foarte usor, vorba aia, cap sa ai ca mintea iti vine :)


Acum un an schimbam acest burduf la capatul de bara, iar acum cand schimbam bieletele de la bara stabilizare, am vazut multa vaselina pe burduf. Mi-am zis ca e gata, s-a spart, ma pun sa-l schimb. Dar surpriza, nu era spart, vaselina a iesit prin partea de sus si la o prima verificare cand am schimbat burduful, capatul de bara era in stare exceptionala, abia miscam de el.
Asa ca long live burduf transparent!

Mocheta spatar portbagaj

Este prima mocheta care potriveste perfect acolo, prinderea facandu-se in 6 puncte, genial! Chiar arata urat portbagajul fara ea, arata de parca este neterminat.
O gasiti de cumparat la axscu la [VAND] Diverse, preturi Mici.


Mocheta pe capota portbagaj

Ce sa-i faci, reduceri de costuri ale companiei Dacia...
Mocheta nu este doar ornamentala, ea asigura si o izolatie termica reducandu-se astfel riscul de creare condens. Serios, am vazut capota de portbagaj plina de apa de la condens. Pe langa faptul ca si izoleaza termic, mai asigura si o izoatie fonica.
O gasiti de cumparat la silviu_79 pe [VAND] proiectoare, ceasuri bord, manere prestige etc.


Reglat gap bujii iridium

Salut, sunt Leon și iată și un tutorial pentru cei care vor sa își regleze bujiile.
Eu am achiziționat bujii NGK Laser Iridium care au venit cu un gap de 1mm. Pentru 1.2 16v cu gpl și stilul meu de condus, e prea mare. Cu cât gap-ul e mai mic, motorul trage mai bine la turatii joase. La bujiile ngk cu care am cumpărat mașina, după ce le-am redus gap-ul de la 0,95 la 0,7 chiar se simțea diferența. Iridiumurile fiind mai bune, le-am reglat la 0,8. La fel se pot regla și bujiile normale, fiind chiar mai puțin sensibile. Fiecare poate alege gap-ul potrivit pentru mașina și stilul sau de condus. După părerea mea minim ar fii 0,7 pe gaz și maxim 0,9 pe benzina.

Schimbat/reconditionat carbuni de la motor stergatoare

Salut, sunt Catalin. De curand am intampinat si eu problema cu stergatoarele si anume ca functionau doar pe treapta a 2-a, pe intermitent si pe treapta 1 nu miscau deloc. Problema a fost ca o perie din motoras era blocata. Am tot cautat pe forumuri tot felul de raspunsuri si rezolvari, ba chiar am vazut ca cineva a schimbat 2 motorase sh iar apoi a ajuns sa cumpere unul nou.
Cei care mai au problema asta pot incerca sa o rezolve cum am facut eu ca sa nu mai cheltuie bani degeaba... si uite asa mai invatam si una-alta. Am incercat sa fac un fel de tutorial prin poze.
Mentionez ca am efectuat aceasta operatiune si de aproximativ 4 luni functioneaza fara probleme.

In primele doua poze avem ansamblul de stergatoare asa cum este el demontat de pe masina.


Primul pas este slabirea acelei piulite folosind o cheie de 13.


Urmatorul pas este scoaterea celor 3 suruburi folosind o cheie de 10. Se intoarce mecanismul pe partea cealalta si se scoate mufa de pe suportul metalic, a doua poza. In partea din spate este asigurat cu o piedica care se indeparteaza folosind o surubelnita mica, mufa culisand inspre in fata. In poza a treia asa arata motorasul dat jos de pe ansamblul metalic.


Acum am ajuns in punctul unde demontam efectiv ansamblul motor. Prima data se da jos capacul de plastic care este fixat cu 4 cleme de prindere de plastic, cele 4 cerculete rosii, si care se fixeaza pe suportul metalic, cele 4 cerculete verzi.


In prima poza este indicat un surub care se scoate folosind un torx de 25. Dupa scoaterea surubului, se scoate clema incercuita(poza 2). Dupa care se departeaza carcasa rotorului de culoare negru de partea metalica culoare gri(poza 3). Grija mare la cum sunt pozitionate firele si acea clema ca sa stiti ulterior sa montati la loc tot ansamblul.


Cele doua corpuri fiind indepartate, putem vedea axul motorasului care este spiralat. Se prinde de acest el si se trage afara acest ax folosind putina putere. Doar sa aveti grija sa nu rupeti ceva fire. Dupa ce s-a scos afara se poate vedea efectiv rotorul.


In prima poza sunt indicate pozitiile celor 3 carbuni. Puteti misca de firele de cupru, asa testati care dintre carbuni sunt blocati sau se misca foarte greu. Daca carbunele este blocat sau culiseaza greu, se scoate si se curata. Daca sunt uzati la maxim, atunci doar schimbati.
In ce-a de-a doua poza este indicat capacelul care trebuie scos ca sa ajungem la carbune, se foloseste o surubelnita mica si subtire.
Scoateti carbunii pe rand si aveti grija sa nu rupeti firul care-l tine pe pozitie. Folositi un smirghel fin ca sa-l curatati pe toate cele 4 laturi. Curatati si locasul unde se introduce carbunele. Testati daca dupa aceasta operatiune carbunele culiseaza usor.


In cazul meu doar un carbune a fost blocat, l-am taiat in ideea de a merge prin magazine ca sa cumpar de schimb. Nu am gasit ceva identic si a trebuit sa le adaptez iar in final am renuntat si le-am reconditionat pe cele existente care aveau uzura undeva la jumatate, poza a treia.
 

Pentru reasamblarea sistemului se fac aceiasi pasi in sens invers. Trebuie sa aveti grija la doua aspecte foarte importante, cele doua tije lungi si insemnate cu galben sa fie paralele, iar cele doua piese insemnate cu o linie dreapta trebuie sa fie perfect aliniate. In poza sunt stramb amplasate, dar constructor precizeaza clar ca ele sa fie in linie dreapta cand se asambleaza la loc, poza a doua. Deci mare grija ca atunci cand strangeti acea piulita, cele doua metale sa fie perfect aliniate.


Cam atat, sper sa reusiti sa reparati motorasele defecte ca nu fiti nevoiti sa cumparati altele noi. Numai bine!

Mocheta insonorizanta sub bord, langa pedale

Eu am din fabrica aceasta mocheta, ca de altfel multe alte versiuni de logan. Dar sunt multi dintre voi care nu o aveti pe masina si ca parte de izolatie fonica, ajuta mult.
Mocheta o comercializeaza axscu in [VAND] Diverse, preturi Mici, " Mocheta antifonare deasupra pedale-PH1(clipsuri incluse)-20 lei".
Nu stiu de ce a scris doar PH1, exact aceiasi mocheta este si pe PH2.

Montat protectie discuri de frana

Stiu de foarte mult timp despre aceste protectii discuri, din septembrie 2010 cand le-am montat pe un Logan MCV PH2. Chiar am si cateva poze cu ele cand s-au montat. Fiind intuneric, nu am putut filma un tutorial atunci, dar nu-i bai, acum le-a venit si lor randul.
Codurile de produs sunt 60 01 549 101 si 60 01 549 102.
Le-am achizitionat de la DaciaShop.ro si se vand ca repere diferite deoarece unul este de dreapta si celalalt de stanga. Ca sa le cumparati, da-ti click pe acest link pentru cel de dreapta si un click pe acest link pentru cel de stanga.


Acum, dupa 3 ani de cand le-am montat, a aparut o problema de la ele si se poate vedea accesand urmatorul link Vibratie roata dreapta, ca de tabla
.

L-am trantit si pe MAT'u!

Si-a achizitionat o suspensie reglabila Ta-Tehnix. De fapt, doar arcurile s-au folosit, ele fiind montate pe amortizoarele stoc. Pe spate stiam ca potrivesc fara probleme, dar pe fata trebuiau niste modificari, asa ca am dat amortizorul stoc jos, am pus Ta-Tehnix-ul direct pe talerul amortizorului de origine si le-am montat sus pe masina.


Vazand cum sta treaba, au fost necesare cateva modificari iar rezultatul este cel din filmare. A coborat cat o suspensie H&R. Pe spate este maxim ridicata si se mai poate duce in jos pana scoti scantei, pe fata este la jumatate si se poate lasa jos pana scoti scantei. Nu am incercat pentru ca se intuneca si voiam sa scap de el, m-a stresat la maxim cu suspensia lui :)


O sa ma intrebati ce prelungire are sub bara, este de pe Golf 4 si care potriveste relativ ok, cu mici modificari.
Dupa ce si-a reglat-o sa fie cat mai jos, cam asta se intampla, freaca usorel cu prelungirea pe jos. Nu des, doar cand franeaza, pe la usoare denivelari :))

Ornament plastic faruri, la semnalizare

Eu le am de mult timp montate pe masina de vreo 3 ani, dar cum nu se prea gaseau de cumparat pe atunci, n-am facut un tutorial. Dar acum le comercializeaza axscu in [VAND] Diverse, preturi Mici, pretul fiind mai mult decat decent.
Produsele sunt noi si de origine Dacia, codurile lor fiind 60 01 549 449 si 60 01 549 450.
Sunt facute pentru prima varianta de Logan si portivesc 100%. Pentru PH2 trebuie sa improvizezi putin ca sa le fixezi iar efectul final este acelasi.
Probabil va ganditi ca este prea mult de lucru pentru a monta aceste "banale" ornamente, va garantez ca merita, la mine totul a durat vreo 20 minute.


Reglarea farurilor pe verticala si orizontala

De foarte mult timp vreau sa fac acest tutorial, stiind ca nu este usor de filmat. Si chiar nu a fost usor, tutorialul care-l vedeti acum este filmat a treia oara.
Inca o data multumiri lui Caius si La Multi Ani! Este si ziua lui astazi :)



Si cum am omis sa arat un mic detaliu, il pun acum


paulmagnnum: Pentru masini cu farurile pana la 850mm deasupra soselei: se accepta inclinatie de 0.5% - 2% (din fabrica vin reglate intre 1% si 1.5%). Nu are importanta distanta fata de zid, se modifica doar diensiunile masurate procetul ramanand la fel. Pe multe faruri scrie 1% insemnand ca ar trebui reglate 1% inclinatie. La 5m distanta fata de zid inseamna 5cm diferenta de nivel (inaltimea farului minus inaltimea linie de separatie a luminii). Verificati ca locul sa fie drept: unde am reglat eu farurile era diferenta de 2.5 cm, a trebuit sa compensez, altfel ii orbeam pe toti si nu vedeam nimica nici eu. Cu cat distanta este mai mare cu atat reglajul este mai precis atat timp cat terenul este perfect drept. Intre 3m si 7m e suficient zic eu.

Cat despre reglarea pe orizontala (nu stiu daca loganul are aceasta posibilitate), se admite o abatere de 0% pana la 2% inspre dreapta. Asta inseamna punctul in care lumina incepe sa o ia in sus la unghi. Acel punct nu trebuie sa fie mai in stanga decat centrul farului dar poate fi mai in dreapta cu 2%. Recomand reglarea in vecinatatea lui 0 evident. (grija mare la perpendicularitatea masinii pe perete).

Reglat ceasul din bord

Stiu ca pare banal, dar se pare ca mai sunt persoane pur si simplu nu stiu sau au uitat cum se regleaza.


Montat termometru si voltmetru

Stiu, un tutorial de 48 minute este foarte mult, asa e, vorbesc mult :)
L-am achizitionat de la Dan, voi il stiti ca si Fratello de pe forumul LoganClub. Are mai multe variante din care puteti alege, mie acesta mi-a placut cel mai mult si am considerat ca ma satisface. Puteti vedea variantele intrand pe urmatorul link Volt-termometre.
Il testez de vreo saptamana si pot spune ca sut multumit de el, cel exterior plasat in bara fata, dimineata arata o valoare, iar cand plec cu masina, dupa 2-3-4km scade temperatura cu maxim 3 grade, afara fiind undeva la 15 grade. Ma asteptam sa fie aceasta diferenta din cauza curentilor de aer, ba chiar ma asteptam sa fie mai mare eroarea, deci este ok :). Astept caldura s avad ce se intampla
Senzorul de interior sunt sigur ca l-am plasat gresit si asta din cauza ca nu stiam un mic detaliu, cum ar fi ca senzorul nu trebuie sa atinga nimic, el trebuie sa fie suspendat in aer. Asa ca m-am trezit ca am urcat in masina, era bine si cald, dar temperatura afisata era a tablei de pe podul pedalier, fix temperatura de afara unde era frig. Asa ca trebuie sa-l ajustez, ori sa-l departez cat sa nu atinga nimic, ori sa-l repozitionez pe undeva. M-am gandit in capatul stalpului de plastic, dintre usa si parbriz, capatul de sus. Pe partea asta o sa revin cu update.
Ca si timp de montaj, as spune un doua ore, asta daca nu te grabesti si vrei sa faci ceva ok, nu in graba doar sa fie pus acolo. La mine a durat mult pentru ca am dat jos bara fata, farul, am filmat in patru sau cinci reprize diferite, am avut erori la fisierele video si a trebuit sa reiau filmari... total vreo 3 luni si aproape 4 ore de filmari...
In caz ca vreti sa ma intrebati de ce nu am legat senzorul care il am pe oglinda dreapta, acela este un termistor iar senzorii primiti cu acest modul sunt digitali.


Interfata OBDII si aplicatia Torque

Cand am pus tutorialul cu consumatorii la rece, am fost asaltat cu intrebari de genul: "la ce foloseste", "de unde ai cumparat", "la ce ajuta" etc.
Asa ca mi-am propus sa scap de voi filmand ce stie sa faca aceasta interfata si un soft.
Interfata ELM327 OBDII o gasiti usor pe okazii sau ebay, de unde va este mai usor sau mai la indemana. Eu am cumparat de pe ebay acum aproape un an si nu mai stiu cu ce pret, oricum ieftin.
Aplicatia Torque o gasiti pe Market, Magazin Play, Play Store sau cum ii mai spune. Gasiti varianta Lite care este gratuita sau varianta Pro care costa 16,91lei, o "avere".


Masurat consumatorii permanenti cand masina este parcata

Toata lumea stie ca atunci cand uiti farurile aprinse, dupa cateva ore bateria este goala si trebuie sa apelezi la cabluri de curent sau de tractare ca sa o pornesti.
Multi dintre voi nu stiati ca atunci cand masina este parcata si incuiata, eventual armata alarma, exista un consum care uneori este destul de maricel.
M-am hotarat sa fac aceste masuratori in momentul in care am scos interfata OBD care era fierbinte iar colegul de lucru a ramas de 4 ori fara curent in baterie si cand a ajuns la electrician, a constatat ca avea consumatori foarte mari care ii terminau bateria in aproximativ 24 ore.
Si in al treilea rand, pufosul din Constanta a primit si el o interfata OBD si m-a intrebat daca poate sa-l lase tot timpul conectat. Evident, i-am zis ca nu este deloc recomandat.
O sa ma intrebati de interfata, de unde am luat-o. Pai este plin internetul, cauti dupa ELM327. Softul se gaseste pe Market-ul de Android, numele lui fiind Torque.


Ulei vegetal in loc de motorina. Da sau Nu?

Inainte de toate, precizez ca am la baza un Logan 1.5dci 65cai, euro 3, resoftat stage 2 si 1.3 bari presiunea in turbina, reglata manual din wastegate.
Acum doua saptamani am vazut un filmulet la Solan, care a bagat ulei de floarea soarelui in rezervor, in amestec cu motorina, vezi aici. Mi-am zis ca este dus cu pluta... Stiam de folosirea uleiului vegetal pe motoare diesel de foarte mult timp, dar nu la un motor cu injectie electronica.
Acum cateva zile am vazut un update legat de aceasta magarie(gandeam eu), a folosit 100% ulei vegetal, a renuntat la amestecul cu motorina, vezi aici.
Bun, posibil sa nu mai fie chiar atat de dus cu pluta, se pare ca baiatul insista pe tema asta, chiar a facut teste cu diverse combinatii si se pare ca este multumit de rezultat, vezi aici.
Cireasa de pe tort a fost testul facut la ITP pentru noxe, 0,34 si asta la un motor 1.9tdi euro 3, unde parametrul normal este 3.00, vezi aici.
Solan spune ca este multumit de rezultat si o sa continue pe ulei vegetal din cauze de pret, dar si din cauza de protejare/ungere sistem injectie.
Au fost o gramada care au filmat ca baga ulei vegetal in rezervor dar doar s-au laudat, nu au revenit cu detalii si feedback despre magaria facuta.
Si cum era de asteptat, m-am lasat dus de val si luni am cumparat 20litri de ulei care l-am deversat fara mila in rezervor. Ca o fi de bine, o fi de rau, timpul ne va spune. Nu va recomand sa faceti ca mine, va asumati raspunderea.

Luni 07 aprilie 2014, ora 19:30


Bun, acum este miercuri, de doua zile ma dau cu o combinatie de 32 litri motorina si 20 litri ulei vegetal de floarea soarelui si pot spune ca mi-am facut cateva pareri.
Marti 08 aprilie 2014, dimineata, prima pornire si nimic deosebit, s-a comportat normal si fara nici o diferenta. Fiind dimineata, inca nu eram trezit complet, n-am sesizat absolut nici o diferenta. Motorul trage, pornire usoara... Marti dupamasa plec de la servici, in drum catre soacramea ca sa-mi recuperz copilul. Voiam sa sun pe cineva, nu a raspuns, muzica era oprita si tocmai plecam de la semafor. Am auzit cum fluiera turbina, se auzea foarte tare. Ai sa-mi f** palme, se duce pe p*** turbina, a fost primul meu gand. Cand deodata imi pica fisa, am bagat ulei de floare. Opresc la urmatorul semafor si constat ca s-a redus sunetul motorului foarte mult, atat de mult incat nu mai acopera sunetul produs de turbina care acum se aude mult mai tare. Ba mai mult, aveam in plan schimbarea suportului motor, asta din cauza vibratiilor care le aveam in caroserie la ralanti. Ireal! au disparut vibratiile motorului, nu se mai simt deloc, absolut deloc! Bine, sa nu exageram, usoarele vibratii specifice motorului diesel sunt inca acolo.
Incantat la maxim, cand am iesit afara din oras, i-am dat o mica talpa sa vad cum reactioneaza la acceleratie. Pana la 4000rpm n-am simtit nimic deosebit, dar de la 4000rpm se simte o pierdere de putere. Pot spune ca ma pot obisnui cu treaba asta, chiar foarte usor.

Miercuri 09 aprilie 2014, ora 7:30, 3-4 grade afara, dau la automat, porneste motorul si parca a dat sa moara. Dubaș, imi zic in gand, dar totul functiona normal, dupa primele secunde pana uleiul a urcat in rampa a fost mai galagios motorul dupa care am sesizat din nou cat de silentios este motorul.
Seara la 18:30 plec de la servici si colegul vine cu mine sa auda cu urechile lui cat este de silentios. Dau la automat, porneste motorul si in jumatate de secunda moare. Ok, vechea problema, patesc destul de des chestia asta, deci nimic anormal. Dau din nou la automat, porneste motorul, invarte de doua, trei ori ca o oaie beata de eram sigur ca moare din nou. Nu a murit, a continuat sa functioneze ok. Mentionez ca afara erau aproximativ 9 grade, batea usor vantul si a stat toata ziua in curent si a plouat, a fost frig si urat afara. Ok, asculta colegul silentiozitatea motorului si se gandeste ca i se pare. Ma pune sa ridic capota, asculta din nou, nu are nici o replica. Scoate busonul de la ulei si asculta doua, trei secunde dupa care il pune la loc si spune: clar, mai silentioasa ca a mea, daca scot busonul la mine se aude cum troncane. De fiecaredata cand ma urcam in masina lui ii spuneam ca motorul este foarte silention. Na ca acum e mult mai silentios al meu ca al lui.
Deci pe ziua de astazi am concluzionat faptul ca uleiul este mai gros si daca este mai frig afara, fie el si combinat 50% cu motorina, porneste mai greu. Asta din cauza ca punctul de aprindere al uleiului este mai sus ca al motorinei, ca sa-l citez pe Solan. Solutia fiind adaugarea de 300ml benzina amestecata cu 20g naftalina. Zilele urmatoare rezolv si asta.

Joi 10 aprilie 2014, prima pornire dimineata la ora 7:36, un grad, dar masina a stat in garaj. Nu se aude pe filmare, dar era cat pe ce sa nu porneasca. Cateva secunde se aude clar cum troncane ceva la motor dupa care se linisteste.
In aceiasi zi, dupamasa la ora 17:50. M-am balbait ca un pacalici si nu mi-a iesit... voiam sa spun ca a fost soare afara, dar temperatura a fost mica, a batut vantul si a fost rece, undeva la 10-12 grade.


V-am zis ca revin cu update, trebuie doar sa aveti putina rabdare :)
Luni 28 aprilie 2014, pe 24 aprilie am pus naftalina in benzina, pe 26 aprilie am bagat totul in rezervor si pana azi am facut 140km. Motorul este mult mai silentios ca si in combinatia 50%-50% cu motorina, s-a pastrat problema pierderii de putere peste 3500-4000rpm. Azi primiti aceasta filmare, in urmatoarele zile revin cu teste suplimentare si concluzii :)


Joi 1 mai 2014, cu 100% ulei si benzina cu naftalina dizolvata in ea parea a fi ok. Dupa ce am alimentat, se vede in filmarea anterioara, am plecat la o distanta de 40km unde am stat aproximativ 8 ore dupa care m-am intors inca 40km, asta fiind sambata. Duminica n-am pornit deloc masina.
Luni dimineata ma urc in masina, dau la automat si nu porneste, nimic nou. Dau din nou la automat, a pornit si amurit dupa 1-2 secunde. Dau din nou si a pornit dar dadea sa moara. Dupa vreo 10-15 secunde parea ca si-a revenit putin, dau sa misc masina inapoi si zbeng, moare motorul. Pfoai, sa vezi cum au coborat sfintii... O pornesc din nou, am plecat si totul ok pana la prima oprire. Plecarea este usor in rampa, moment in care masina s-a comportat ca si cum nu avea combustibil, lipsa de putere si dadea sa moara in sarcina. A plecat si era sa-mi moara motorul in sensul giratoriu. Se vede in urmatorul film exact ce s-a intamplat. Am ajuns la lucru, a stat 10 ore nemiscata si a pornit ok, fara probleme.
A doua zi de dimineata imi era foarte clar ca o sa faca la fel, asa ca am filmat momentul. Ca sa nu patesc ca ziua anterioara sa raman de pacalici pe te miri unde, amlasat motorul pornit aproximativ 10 minute la ralanti, in fata casei. Dau sa plec, accelerez usor si vad in oglinda u mare nor de fum. IOI! futemas! Am luat camera si am imortalizat momentul.
Din punctul meu de vedere, uleiul nu a ars complet in motor si a fost aruncat pe evacuare, iar in tot acel timp cat a stationat masina s-a adunat ceva. Probabil cand acceleram s emisca uleiul de pe pozitie atingand ceva fierbinte si s-a transformat in fum, fumul care se vede in filmare.


Am facut niste calcule de consum mediu, sa vad daca se pastreaza consumul.
La combinatia 50% motorina cu 50% ulei, cand am pus cei 20litri de ulei in rezervor, aveam 117.835km si cand s-a aprins becul in bord aveam 118.533km, am parcurs 700km. FUCK! 7,4% media de consum. Cei drept, afara au fost temperaturi relativ scazute iar consumul mediu cu motorina in aceleasi conditii era de 6 - 6,2%, cu 100km mai mult.
Cu combinatia de 100% ulei si naftalina dizolvata in benzina, adica 10litri, am facut 145km, o medie de consum de 6,8%.
Eu zic ca media efectiva de consum a crescut undeva cu 0,5% - 0,6%, chiar daca in combinatia 50%-50% a fost mai mare, in cele 3 saptamani au fost si temperaturi pe la zero grade.
Deci, in cazul meu, a cresut usor consumul folosind ulei de floarea soarelui.

Duminica 4 mai 2014, si sper sa finalizez toata aceasta agitatie cu un film in care am facut teste de pornire la rece, la cald si unul de fum. In acceleratia kick down nu se vede o mare diferenta intre ele, dar la accelerarea progresiva diferenta este majora, in combinatie cu ulei fumul s-a redus considerabil. Stiu sigur ca s-a redus considerabil fumul deoarece in trafic nu-l mai vad in oglinda retrovizoare, dar se ved foarte bine oamenii care stau cu nasul pe sus incercand sa identifice sursa mirosului de cartofi prajiti :D


Marti 17 iunie 2014, tocmai am renuntat la uleiul vegetal, nu merita sa ma chinui cu el. Sunt obligat sa merg in combinatie 50% motorina cu 50% ulei vegetal, reducerea de costuri fiind undeva la 50lei la un plin. Si cum temperaturile exterioare ma conditioneaza sa folosesc aceasta combinatie maxim 6 luni pe an, adica vreo 10 plinuri, reducerea efectiva ar fi de aproximativ 500lei.
Daca ramaneam pe combinatia de 100% ulei, benzina si naftalina, da, atunci ar fi meritat, reducerea chiar fiind considerabila. Dar pentru asta trebuie facut rezervor special, pornirea sa fie pe motorina pana se incalzeste motorul si abia atunci sa fac trecerea pe ulei. Iar eu cum fac aproxiamtiv 13-15km la un drum, doar jumatate din traseu l-as face pe ulei. Trebuie facuta si o instalatie de incalzire a uleiului... Costuri, modificari, comoditate...
Asa ca am revenit la uleiul 2T, mult mai simplu de combinat si am scapat de stresul vanatorii de uleiului de floare ieftin, combiarea de benzina cu naftalina, timp pierdut...
In plus, este common rail, rampa de inalta presiune nu se intelege deloc cu densitatea uleiului.

Montat tub etansare la usi, faruri si plafon

Dupa ce am montat chederele de Duster, era pacat sa nu caut o solutie sa izolez tot roata in jurul usilor. Testez pe acest tub de etansare de 3 ani si pot spune ca nu este ce-a mai ok solutie, dar este ce-a mai buna care am gasit-o pana in acest moment.
Se gaseste de cumparat pe la Praktiker, Dedeman, Hornbach... pretul fiind undeva pe la 3,5lei metrul liniar.
Cei care nu au montat chederele de Duster sau Logan 2, pot folosi acest tub cu acelasi rezultat.
Dupa ce ati pus acest tub pe masina, NU lasati usile deschise in plin soare, nici macar la umbra daca este foarte cald afara, o sa-l gasiti cazut pe jos. Ca o sa cada jos nu este o problema, dar sa cureti lipiciul ramas in urma este o mare problema, se curata foarte greu.
Daca vreti mai multe detalii cu montajul pe usi, poze. Pentru mai multe detalii cu el montat deasupra usilor, poze. Detalii cu poze unde sa NU iti montezi acest tub.

Sper sa va ajute urmatoarele informatii legat de "fiabiitatea" acestui tub.
In toamna lui 2009 am pus prima data tubul pe usi. Dupa aproximativ 3 ani, cel de pe usa spate dreapta  si la imbinarea dintre usi stanga, s-au deplasat catre interior si nu mai etansau corespunzator, nu mai erau deasupra benzii adezive si la un moment dat atarnau.
Cele din partea de jos, strat dublu, su inceput sa se dezlipeasca catre partea din fata, prin primavara lui 2013. Asta din cauza ca am gresat balamalele si tirantul iar uleiul care s-a scurs in jos pe acesl tub... Deci sa aveti grija sa nu ajunga solventi sau alte produse care dizolva lipiciul. Asa ca le-am dat jos.
In vara lui 2013 am lasat usile larg deschise in soare si dupa aproximativ o ora, ambele din partea de jos a usii erau jos pe beton. Iar cele de pe usile dreapta pe care batea soarele, au inceput sa atarne, asa ca le-am dat jos.
Dar cele de pe usile stanga au rezistat pana acum cateva luni cand le-am dat eu jos, mai exact atunci cand am filmat tutorialul cu chederele de pe Duster.
Tubul care l-am pus peste chederul care pleaca de langa aripa fata si pana sus pe plafon in spate, este sus pe masina din aprilie 2012. Si ce-i drept, este o portiune de aproximativ 10cm care s-a dezlipit, dar inca isi face treaba si etanseaza.



Exact cum spuneam si in tutorial, cel putin asa-mi amintesc ca spuneam, acest tub de etansare este foarte bun dar nu este o solutie de durata, dovada ca dupa doar 2 ani sunt cam praf si trebuie inlocuite. De inlocuit este usor, dar curatarea acelui adeziv de pe caroserie este criminal, imi este maxim de groaza sa ma apus de treaba asta...

Schimbat termostat la 1.4mpi/1.6mpi

Razvan a filmat cum se schimba termostatul, pe rapid ce-i drept, dar se intelege foarte bine esentialul.

Stickere protectie praguri, dar si ornamentale

Unii au din fabrica puse acele stickere, doar in fata si vin standard intr-o singura  culoare. Baietii de pe stickermag.ro au facut o treaba foarte buna facand aceste stickere protectie prag, care nu doar ca se pot comanda in orice combinatie de culori, dar au facut si unele mai scurte care se pot pune si in spate.
Pe langa protectia pragurilor impotriva zgarieturilor, aceste stickere schimba foarte mult aspectul masinii, si asta la un pret derizoriu.
Nu sunt doar pentru Dacia, baietii au facut stickere protectie prag pentru o gama larga de masini.


Etansat extractor aer portbagaj

Albert a gasit apa in portbagaj si a dat vina pe etansarea stopurilor spate. Stiam ca nu este de acolo deoarece am avut si eu aproape aceiasi problema. La mine era stramba tabla de cum au montat din fabrica, dar asta este alta poveste.
Majoritatea nici n-ati observat ca ar fi umed acolo, probabil si din cauza ca acea garnitura este intacta si isi face treaba, dar este de preferat sa verificati, este simplu si usor.
Nu trebuie sa dai bara jos, operatiunea se poate face destul de usor din portbagaj. Am folosit acelasi mastic de etansare usi de la DaciaShop, conider ca este ideal pentru rezolvarea acestei probleme.




Cum se porneste corect motorul

O fi acest tutorial in bataie de joc, dar procedura de pornire chiar este cea corecta, fie el benzinar sau diesel.
Imi cer scuze pentru calitatea sunetului, nu mi-am dat seama, vreamea fiind nu tocmai favorabila, ploaie, vant, frig si 6°C. In loc sa stau in casa sa-mi numar banii si sa fac copii, am petrecut 50 minute in masina si in jurul ei, doar ca sa realizez aceasta filmare de 6 minute.
Trebuie sa-i multumesc pe aceasta cale lui Alin Mătăsaru pentru descarcarea bateriei datorita celor 22 de incercari pornire motor, pentru perii albi si nervii provocati.


M-am amuzat la maxim vazand cum ati pus materia cenusie la munca ca sa aflati, de fapt, motivul pentru care nu a pornit motorul.
Unii dintre voi au fost foarte inventivi:
- scotea fisa de la bobina
- a scos siguranta de 5A, pentru pompa de benzina, situata sub capota
- a fost editat sunetul m-ai tarziu la montaj
- sigur era ceva scurt la stick
Bogdan a fost singurul care si-a dat seama: scotea mufa mare din uch si masina nu mai porneste


Buuun, m-am saturat, in sfarsit i-am dat block pe facebook! Azi a reusit sa-mi urce tensiunea la maxim.
 

Am fost pimpuit

Baietii de pe stickermag.ro mi-au trimis un sticker reflectorizant www.tutorialelogan.ro si cum a dat putin caldurica si soarele, l-am pus pe masina. Arata BESTIAL! M-am indragostit de el :x
Nu mai pun ca s-a incadrat perfect printre senzorii de parcare, parca au stiut asta si l-au nimerit la perfectie!


Montat lampi in stalpi, pasageri spate

Eu am de ceva timp acele lampi montate acolo si cum nu am filmat un tutorial pe aceasta tema, l-am prins pe Matu pentru treaba asta.



Aplicat mastic etansare fete de usi

Ii multumesc anonimului care mi-a spus ca cei de la daciashop au acest mastic de etansare la vanzare, este fix ce trebuie :)


Schimbat culoare emblema dacia

Am tot fost intrebat cum am facut sa am sigla de pe masina negru cu rosu. Asa ca l-am contactat pe Alex de pe stickermag.ro sa-mi furnizeze materialul necesar pentru filmarea acestui tutorial.
De-a lungul timpului, Alex mi-a facut o gramada de stickere, cum ar fi cele din filmarea Tiunig iextrem pe Logan.
Este unul din putinii care isi pierd timpul cu stickere personalizate, la cererea clientului, in cazul meu  blow off care apare si la ei pe site.
De fapt, ce vreau eu sa va spun e faptul ca puteti apela cu incredere, nu veti fi dezamagiti.
Rama laterala, cea cromata, este vopsita in negru cu spray.



Poate va vin si alte idei

Montat suport ochelari pe plafon, in locul manerului

Stiu ca mai am deja un suport de ochelari, tot cel de origine si care este amplasat langa oglinda retrovizoare. Dar ma stresa ideea ca tineam in torpedo inca o pereche de ochelari de rezerva pentru pasager. Alteori m-am trezit ca am uitat ochelarii la lucru sau pe te miri  unde, cei de rezerva fiind bineveniti.
Asa ca am dat o geana pe DaciaShop, identificat PORT OCHELARI ORIGINAL DACIA si montat rapid pe masina. Initial speram sa potriveasca gaurile cu cele existente pe caroserie. Din pacate nu potrivesc, diferenta este de vreo 3-4cm.
Ce nu am spus in tutorial, sa aveti grija ca in spatele plafonului sunt gauri, deci grija mare cu centrarea sa nu nimeriti cu suruburile in ele.
Este suportul de origine si pentru acest montaj nu este necesar si SUPORT PORTOCHELARI LOGAN, el se prinde direct pe tabla.

Atasez si codul pentru acest suport 8200826850.



Si un mic update cu dimensiunile de prindere, pozitionare si mai multe imagini


Voiam doar sa va arat cat de mare este gaura de pe caroserie din spatele mochetei de pe plafon si cam ce toleranta aveti la pozitionarea acestui suport.

Etansat sprituitoare pe capota

Pe mine nu m-a deranjat apa care se scurgea pe sub sprituitoarele care nu etansau pe capota, in stanga nu picura pe nimic critic iar in dreapta garnitura de la buson si-a facut treaba foarte bine. Asa ca nu mi-am batut capul cu o rezolvare.
Asta pana mai multi dintre voi mi-ati atras atentia ca au fost probleme la masinile voastre din cauza cas-a scurs apa pe rampa de injectie GPL iar la dci injectorul 4 ruginit si care s-a rupt la scos.
Multi au fost radicali, lipit cu silicon si asta intradevar pare solutia ce-a mai simpla. Am mai vazut undeva o poza cu niste burete care nu absoarbe apa, fixat strategic si care dirija acele scurgeri de apa in laterale.
Eu zic ca solutia aleasa de mine este cat se poate de eleganta si deloc definitiva.


Si cum Sorin este un ghibiț, revin cu un update


In caz ca doriti sa achizitionati acea garnitura de la buson, codul este 8200091118.