Reglarea farurilor pe verticala si orizontala

De foarte mult timp vreau sa fac acest tutorial, stiind ca nu este usor de filmat. Si chiar nu a fost usor, tutorialul care-l vedeti acum este filmat a treia oara.
Inca o data multumiri lui Caius si La Multi Ani! Este si ziua lui astazi :)



Si cum am omis sa arat un mic detaliu, il pun acum


paulmagnnum: Pentru masini cu farurile pana la 850mm deasupra soselei: se accepta inclinatie de 0.5% - 2% (din fabrica vin reglate intre 1% si 1.5%). Nu are importanta distanta fata de zid, se modifica doar diensiunile masurate procetul ramanand la fel. Pe multe faruri scrie 1% insemnand ca ar trebui reglate 1% inclinatie. La 5m distanta fata de zid inseamna 5cm diferenta de nivel (inaltimea farului minus inaltimea linie de separatie a luminii). Verificati ca locul sa fie drept: unde am reglat eu farurile era diferenta de 2.5 cm, a trebuit sa compensez, altfel ii orbeam pe toti si nu vedeam nimica nici eu. Cu cat distanta este mai mare cu atat reglajul este mai precis atat timp cat terenul este perfect drept. Intre 3m si 7m e suficient zic eu.

Cat despre reglarea pe orizontala (nu stiu daca loganul are aceasta posibilitate), se admite o abatere de 0% pana la 2% inspre dreapta. Asta inseamna punctul in care lumina incepe sa o ia in sus la unghi. Acel punct nu trebuie sa fie mai in stanga decat centrul farului dar poate fi mai in dreapta cu 2%. Recomand reglarea in vecinatatea lui 0 evident. (grija mare la perpendicularitatea masinii pe perete).

Reglat ceasul din bord

Stiu ca pare banal, dar se pare ca mai sunt persoane pur si simplu nu stiu sau au uitat cum se regleaza.


Montat termometru si voltmetru

Stiu, un tutorial de 48 minute este foarte mult, asa e, vorbesc mult :)
L-am achizitionat de la Dan, voi il stiti ca si Fratello de pe forumul LoganClub. Are mai multe variante din care puteti alege, mie acesta mi-a placut cel mai mult si am considerat ca ma satisface. Puteti vedea variantele intrand pe urmatorul link Volt-termometre.
Il testez de vreo saptamana si pot spune ca sut multumit de el, cel exterior plasat in bara fata, dimineata arata o valoare, iar cand plec cu masina, dupa 2-3-4km scade temperatura cu maxim 3 grade, afara fiind undeva la 15 grade. Ma asteptam sa fie aceasta diferenta din cauza curentilor de aer, ba chiar ma asteptam sa fie mai mare eroarea, deci este ok :). Astept caldura s avad ce se intampla
Senzorul de interior sunt sigur ca l-am plasat gresit si asta din cauza ca nu stiam un mic detaliu, cum ar fi ca senzorul nu trebuie sa atinga nimic, el trebuie sa fie suspendat in aer. Asa ca m-am trezit ca am urcat in masina, era bine si cald, dar temperatura afisata era a tablei de pe podul pedalier, fix temperatura de afara unde era frig. Asa ca trebuie sa-l ajustez, ori sa-l departez cat sa nu atinga nimic, ori sa-l repozitionez pe undeva. M-am gandit in capatul stalpului de plastic, dintre usa si parbriz, capatul de sus. Pe partea asta o sa revin cu update.
Ca si timp de montaj, as spune un doua ore, asta daca nu te grabesti si vrei sa faci ceva ok, nu in graba doar sa fie pus acolo. La mine a durat mult pentru ca am dat jos bara fata, farul, am filmat in patru sau cinci reprize diferite, am avut erori la fisierele video si a trebuit sa reiau filmari... total vreo 3 luni si aproape 4 ore de filmari...
In caz ca vreti sa ma intrebati de ce nu am legat senzorul care il am pe oglinda dreapta, acela este un termistor iar senzorii primiti cu acest modul sunt digitali.


Interfata OBDII si aplicatia Torque

Cand am pus tutorialul cu consumatorii la rece, am fost asaltat cu intrebari de genul: "la ce foloseste", "de unde ai cumparat", "la ce ajuta" etc.
Asa ca mi-am propus sa scap de voi filmand ce stie sa faca aceasta interfata si un soft.
Interfata ELM327 OBDII o gasiti usor pe okazii sau ebay, de unde va este mai usor sau mai la indemana. Eu am cumparat de pe ebay acum aproape un an si nu mai stiu cu ce pret, oricum ieftin.
Aplicatia Torque o gasiti pe Market, Magazin Play, Play Store sau cum ii mai spune. Gasiti varianta Lite care este gratuita sau varianta Pro care costa 16,91lei, o "avere".


Masurat consumatorii permanenti cand masina este parcata

Toata lumea stie ca atunci cand uiti farurile aprinse, dupa cateva ore bateria este goala si trebuie sa apelezi la cabluri de curent sau de tractare ca sa o pornesti.
Multi dintre voi nu stiati ca atunci cand masina este parcata si incuiata, eventual armata alarma, exista un consum care uneori este destul de maricel.
M-am hotarat sa fac aceste masuratori in momentul in care am scos interfata OBD care era fierbinte iar colegul de lucru a ramas de 4 ori fara curent in baterie si cand a ajuns la electrician, a constatat ca avea consumatori foarte mari care ii terminau bateria in aproximativ 24 ore.
Si in al treilea rand, pufosul din Constanta a primit si el o interfata OBD si m-a intrebat daca poate sa-l lase tot timpul conectat. Evident, i-am zis ca nu este deloc recomandat.
O sa ma intrebati de interfata, de unde am luat-o. Pai este plin internetul, cauti dupa ELM327. Softul se gaseste pe Market-ul de Android, numele lui fiind Torque.


Ulei vegetal in loc de motorina. Da sau Nu?

Inainte de toate, precizez ca am la baza un Logan 1.5dci 65cai, euro 3, resoftat stage 2 si 1.3 bari presiunea in turbina, reglata manual din wastegate.
Acum doua saptamani am vazut un filmulet la Solan, care a bagat ulei de floarea soarelui in rezervor, in amestec cu motorina, vezi aici. Mi-am zis ca este dus cu pluta... Stiam de folosirea uleiului vegetal pe motoare diesel de foarte mult timp, dar nu la un motor cu injectie electronica.
Acum cateva zile am vazut un update legat de aceasta magarie(gandeam eu), a folosit 100% ulei vegetal, a renuntat la amestecul cu motorina, vezi aici.
Bun, posibil sa nu mai fie chiar atat de dus cu pluta, se pare ca baiatul insista pe tema asta, chiar a facut teste cu diverse combinatii si se pare ca este multumit de rezultat, vezi aici.
Cireasa de pe tort a fost testul facut la ITP pentru noxe, 0,34 si asta la un motor 1.9tdi euro 3, unde parametrul normal este 3.00, vezi aici.
Solan spune ca este multumit de rezultat si o sa continue pe ulei vegetal din cauze de pret, dar si din cauza de protejare/ungere sistem injectie.
Au fost o gramada care au filmat ca baga ulei vegetal in rezervor dar doar s-au laudat, nu au revenit cu detalii si feedback despre magaria facuta.
Si cum era de asteptat, m-am lasat dus de val si luni am cumparat 20litri de ulei care l-am deversat fara mila in rezervor. Ca o fi de bine, o fi de rau, timpul ne va spune. Nu va recomand sa faceti ca mine, va asumati raspunderea.

Luni 07 aprilie 2014, ora 19:30


Bun, acum este miercuri, de doua zile ma dau cu o combinatie de 32 litri motorina si 20 litri ulei vegetal de floarea soarelui si pot spune ca mi-am facut cateva pareri.
Marti 08 aprilie 2014, dimineata, prima pornire si nimic deosebit, s-a comportat normal si fara nici o diferenta. Fiind dimineata, inca nu eram trezit complet, n-am sesizat absolut nici o diferenta. Motorul trage, pornire usoara... Marti dupamasa plec de la servici, in drum catre soacramea ca sa-mi recuperz copilul. Voiam sa sun pe cineva, nu a raspuns, muzica era oprita si tocmai plecam de la semafor. Am auzit cum fluiera turbina, se auzea foarte tare. Ai sa-mi f** palme, se duce pe p*** turbina, a fost primul meu gand. Cand deodata imi pica fisa, am bagat ulei de floare. Opresc la urmatorul semafor si constat ca s-a redus sunetul motorului foarte mult, atat de mult incat nu mai acopera sunetul produs de turbina care acum se aude mult mai tare. Ba mai mult, aveam in plan schimbarea suportului motor, asta din cauza vibratiilor care le aveam in caroserie la ralanti. Ireal! au disparut vibratiile motorului, nu se mai simt deloc, absolut deloc! Bine, sa nu exageram, usoarele vibratii specifice motorului diesel sunt inca acolo.
Incantat la maxim, cand am iesit afara din oras, i-am dat o mica talpa sa vad cum reactioneaza la acceleratie. Pana la 4000rpm n-am simtit nimic deosebit, dar de la 4000rpm se simte o pierdere de putere. Pot spune ca ma pot obisnui cu treaba asta, chiar foarte usor.

Miercuri 09 aprilie 2014, ora 7:30, 3-4 grade afara, dau la automat, porneste motorul si parca a dat sa moara. Dubaș, imi zic in gand, dar totul functiona normal, dupa primele secunde pana uleiul a urcat in rampa a fost mai galagios motorul dupa care am sesizat din nou cat de silentios este motorul.
Seara la 18:30 plec de la servici si colegul vine cu mine sa auda cu urechile lui cat este de silentios. Dau la automat, porneste motorul si in jumatate de secunda moare. Ok, vechea problema, patesc destul de des chestia asta, deci nimic anormal. Dau din nou la automat, porneste motorul, invarte de doua, trei ori ca o oaie beata de eram sigur ca moare din nou. Nu a murit, a continuat sa functioneze ok. Mentionez ca afara erau aproximativ 9 grade, batea usor vantul si a stat toata ziua in curent si a plouat, a fost frig si urat afara. Ok, asculta colegul silentiozitatea motorului si se gandeste ca i se pare. Ma pune sa ridic capota, asculta din nou, nu are nici o replica. Scoate busonul de la ulei si asculta doua, trei secunde dupa care il pune la loc si spune: clar, mai silentioasa ca a mea, daca scot busonul la mine se aude cum troncane. De fiecaredata cand ma urcam in masina lui ii spuneam ca motorul este foarte silention. Na ca acum e mult mai silentios al meu ca al lui.
Deci pe ziua de astazi am concluzionat faptul ca uleiul este mai gros si daca este mai frig afara, fie el si combinat 50% cu motorina, porneste mai greu. Asta din cauza ca punctul de aprindere al uleiului este mai sus ca al motorinei, ca sa-l citez pe Solan. Solutia fiind adaugarea de 300ml benzina amestecata cu 20g naftalina. Zilele urmatoare rezolv si asta.

Joi 10 aprilie 2014, prima pornire dimineata la ora 7:36, un grad, dar masina a stat in garaj. Nu se aude pe filmare, dar era cat pe ce sa nu porneasca. Cateva secunde se aude clar cum troncane ceva la motor dupa care se linisteste.
In aceiasi zi, dupamasa la ora 17:50. M-am balbait ca un pacalici si nu mi-a iesit... voiam sa spun ca a fost soare afara, dar temperatura a fost mica, a batut vantul si a fost rece, undeva la 10-12 grade.


V-am zis ca revin cu update, trebuie doar sa aveti putina rabdare :)
Luni 28 aprilie 2014, pe 24 aprilie am pus naftalina in benzina, pe 26 aprilie am bagat totul in rezervor si pana azi am facut 140km. Motorul este mult mai silentios ca si in combinatia 50%-50% cu motorina, s-a pastrat problema pierderii de putere peste 3500-4000rpm. Azi primiti aceasta filmare, in urmatoarele zile revin cu teste suplimentare si concluzii :)


Joi 1 mai 2014, cu 100% ulei si benzina cu naftalina dizolvata in ea parea a fi ok. Dupa ce am alimentat, se vede in filmarea anterioara, am plecat la o distanta de 40km unde am stat aproximativ 8 ore dupa care m-am intors inca 40km, asta fiind sambata. Duminica n-am pornit deloc masina.
Luni dimineata ma urc in masina, dau la automat si nu porneste, nimic nou. Dau din nou la automat, a pornit si amurit dupa 1-2 secunde. Dau din nou si a pornit dar dadea sa moara. Dupa vreo 10-15 secunde parea ca si-a revenit putin, dau sa misc masina inapoi si zbeng, moare motorul. Pfoai, sa vezi cum au coborat sfintii... O pornesc din nou, am plecat si totul ok pana la prima oprire. Plecarea este usor in rampa, moment in care masina s-a comportat ca si cum nu avea combustibil, lipsa de putere si dadea sa moara in sarcina. A plecat si era sa-mi moara motorul in sensul giratoriu. Se vede in urmatorul film exact ce s-a intamplat. Am ajuns la lucru, a stat 10 ore nemiscata si a pornit ok, fara probleme.
A doua zi de dimineata imi era foarte clar ca o sa faca la fel, asa ca am filmat momentul. Ca sa nu patesc ca ziua anterioara sa raman de pacalici pe te miri unde, amlasat motorul pornit aproximativ 10 minute la ralanti, in fata casei. Dau sa plec, accelerez usor si vad in oglinda u mare nor de fum. IOI! futemas! Am luat camera si am imortalizat momentul.
Din punctul meu de vedere, uleiul nu a ars complet in motor si a fost aruncat pe evacuare, iar in tot acel timp cat a stationat masina s-a adunat ceva. Probabil cand acceleram s emisca uleiul de pe pozitie atingand ceva fierbinte si s-a transformat in fum, fumul care se vede in filmare.


Am facut niste calcule de consum mediu, sa vad daca se pastreaza consumul.
La combinatia 50% motorina cu 50% ulei, cand am pus cei 20litri de ulei in rezervor, aveam 117.835km si cand s-a aprins becul in bord aveam 118.533km, am parcurs 700km. FUCK! 7,4% media de consum. Cei drept, afara au fost temperaturi relativ scazute iar consumul mediu cu motorina in aceleasi conditii era de 6 - 6,2%, cu 100km mai mult.
Cu combinatia de 100% ulei si naftalina dizolvata in benzina, adica 10litri, am facut 145km, o medie de consum de 6,8%.
Eu zic ca media efectiva de consum a crescut undeva cu 0,5% - 0,6%, chiar daca in combinatia 50%-50% a fost mai mare, in cele 3 saptamani au fost si temperaturi pe la zero grade.
Deci, in cazul meu, a cresut usor consumul folosind ulei de floarea soarelui.

Duminica 4 mai 2014, si sper sa finalizez toata aceasta agitatie cu un film in care am facut teste de pornire la rece, la cald si unul de fum. In acceleratia kick down nu se vede o mare diferenta intre ele, dar la accelerarea progresiva diferenta este majora, in combinatie cu ulei fumul s-a redus considerabil. Stiu sigur ca s-a redus considerabil fumul deoarece in trafic nu-l mai vad in oglinda retrovizoare, dar se ved foarte bine oamenii care stau cu nasul pe sus incercand sa identifice sursa mirosului de cartofi prajiti :D


Marti 17 iunie 2014, tocmai am renuntat la uleiul vegetal, nu merita sa ma chinui cu el. Sunt obligat sa merg in combinatie 50% motorina cu 50% ulei vegetal, reducerea de costuri fiind undeva la 50lei la un plin. Si cum temperaturile exterioare ma conditioneaza sa folosesc aceasta combinatie maxim 6 luni pe an, adica vreo 10 plinuri, reducerea efectiva ar fi de aproximativ 500lei.
Daca ramaneam pe combinatia de 100% ulei, benzina si naftalina, da, atunci ar fi meritat, reducerea chiar fiind considerabila. Dar pentru asta trebuie facut rezervor special, pornirea sa fie pe motorina pana se incalzeste motorul si abia atunci sa fac trecerea pe ulei. Iar eu cum fac aproxiamtiv 13-15km la un drum, doar jumatate din traseu l-as face pe ulei. Trebuie facuta si o instalatie de incalzire a uleiului... Costuri, modificari, comoditate...
Asa ca am revenit la uleiul 2T, mult mai simplu de combinat si am scapat de stresul vanatorii de uleiului de floare ieftin, combiarea de benzina cu naftalina, timp pierdut...
In plus, este common rail, rampa de inalta presiune nu se intelege deloc cu densitatea uleiului.

Montat tub etansare la usi, faruri si plafon

Dupa ce am montat chederele de Duster, era pacat sa nu caut o solutie sa izolez tot roata in jurul usilor. Testez pe acest tub de etansare de 3 ani si pot spune ca nu este ce-a mai ok solutie, dar este ce-a mai buna care am gasit-o pana in acest moment.
Se gaseste de cumparat pe la Praktiker, Dedeman, Hornbach... pretul fiind undeva pe la 3,5lei metrul liniar.
Cei care nu au montat chederele de Duster sau Logan 2, pot folosi acest tub cu acelasi rezultat.
Dupa ce ati pus acest tub pe masina, NU lasati usile deschise in plin soare, nici macar la umbra daca este foarte cald afara, o sa-l gasiti cazut pe jos. Ca o sa cada jos nu este o problema, dar sa cureti lipiciul ramas in urma este o mare problema, se curata foarte greu.
Daca vreti mai multe detalii cu montajul pe usi, poze. Pentru mai multe detalii cu el montat deasupra usilor, poze. Detalii cu poze unde sa NU iti montezi acest tub.

Sper sa va ajute urmatoarele informatii legat de "fiabiitatea" acestui tub.
In toamna lui 2009 am pus prima data tubul pe usi. Dupa aproximativ 3 ani, cel de pe usa spate dreapta  si la imbinarea dintre usi stanga, s-au deplasat catre interior si nu mai etansau corespunzator, nu mai erau deasupra benzii adezive si la un moment dat atarnau.
Cele din partea de jos, strat dublu, su inceput sa se dezlipeasca catre partea din fata, prin primavara lui 2013. Asta din cauza ca am gresat balamalele si tirantul iar uleiul care s-a scurs in jos pe acesl tub... Deci sa aveti grija sa nu ajunga solventi sau alte produse care dizolva lipiciul. Asa ca le-am dat jos.
In vara lui 2013 am lasat usile larg deschise in soare si dupa aproximativ o ora, ambele din partea de jos a usii erau jos pe beton. Iar cele de pe usile dreapta pe care batea soarele, au inceput sa atarne, asa ca le-am dat jos.
Dar cele de pe usile stanga au rezistat pana acum cateva luni cand le-am dat eu jos, mai exact atunci cand am filmat tutorialul cu chederele de pe Duster.
Tubul care l-am pus peste chederul care pleaca de langa aripa fata si pana sus pe plafon in spate, este sus pe masina din aprilie 2012. Si ce-i drept, este o portiune de aproximativ 10cm care s-a dezlipit, dar inca isi face treaba si etanseaza.



Exact cum spuneam si in tutorial, cel putin asa-mi amintesc ca spuneam, acest tub de etansare este foarte bun dar nu este o solutie de durata, dovada ca dupa doar 2 ani sunt cam praf si trebuie inlocuite. De inlocuit este usor, dar curatarea acelui adeziv de pe caroserie este criminal, imi este maxim de groaza sa ma apus de treaba asta...

Schimbat termostat la 1.4mpi/1.6mpi

Razvan a filmat cum se schimba termostatul, pe rapid ce-i drept, dar se intelege foarte bine esentialul.

Stickere protectie praguri, dar si ornamentale

Unii au din fabrica puse acele stickere, doar in fata si vin standard intr-o singura  culoare. Baietii de pe stickermag.ro au facut o treaba foarte buna facand aceste stickere protectie prag, care nu doar ca se pot comanda in orice combinatie de culori, dar au facut si unele mai scurte care se pot pune si in spate.
Pe langa protectia pragurilor impotriva zgarieturilor, aceste stickere schimba foarte mult aspectul masinii, si asta la un pret derizoriu.
Nu sunt doar pentru Dacia, baietii au facut stickere protectie prag pentru o gama larga de masini.


Etansat extractor aer portbagaj

Albert a gasit apa in portbagaj si a dat vina pe etansarea stopurilor spate. Stiam ca nu este de acolo deoarece am avut si eu aproape aceiasi problema. La mine era stramba tabla de cum au montat din fabrica, dar asta este alta poveste.
Majoritatea nici n-ati observat ca ar fi umed acolo, probabil si din cauza ca acea garnitura este intacta si isi face treaba, dar este de preferat sa verificati, este simplu si usor.
Nu trebuie sa dai bara jos, operatiunea se poate face destul de usor din portbagaj. Am folosit acelasi mastic de etansare usi de la DaciaShop, conider ca este ideal pentru rezolvarea acestei probleme.




Cum se porneste corect motorul

O fi acest tutorial in bataie de joc, dar procedura de pornire chiar este cea corecta, fie el benzinar sau diesel.
Imi cer scuze pentru calitatea sunetului, nu mi-am dat seama, vreamea fiind nu tocmai favorabila, ploaie, vant, frig si 6°C. In loc sa stau in casa sa-mi numar banii si sa fac copii, am petrecut 50 minute in masina si in jurul ei, doar ca sa realizez aceasta filmare de 6 minute.
Trebuie sa-i multumesc pe aceasta cale lui Alin Mătăsaru pentru descarcarea bateriei datorita celor 22 de incercari pornire motor, pentru perii albi si nervii provocati.


M-am amuzat la maxim vazand cum ati pus materia cenusie la munca ca sa aflati, de fapt, motivul pentru care nu a pornit motorul.
Unii dintre voi au fost foarte inventivi:
- scotea fisa de la bobina
- a scos siguranta de 5A, pentru pompa de benzina, situata sub capota
- a fost editat sunetul m-ai tarziu la montaj
- sigur era ceva scurt la stick
Bogdan a fost singurul care si-a dat seama: scotea mufa mare din uch si masina nu mai porneste


Buuun, m-am saturat, in sfarsit i-am dat block pe facebook! Azi a reusit sa-mi urce tensiunea la maxim.
 

Am fost pimpuit

Baietii de pe stickermag.ro mi-au trimis un sticker reflectorizant www.tutorialelogan.ro si cum a dat putin caldurica si soarele, l-am pus pe masina. Arata BESTIAL! M-am indragostit de el :x
Nu mai pun ca s-a incadrat perfect printre senzorii de parcare, parca au stiut asta si l-au nimerit la perfectie!


Montat lampi in stalpi, pasageri spate

Eu am de ceva timp acele lampi montate acolo si cum nu am filmat un tutorial pe aceasta tema, l-am prins pe Matu pentru treaba asta.



Aplicat mastic etansare fete de usi

Ii multumesc anonimului care mi-a spus ca cei de la daciashop au acest mastic de etansare la vanzare, este fix ce trebuie :)


Schimbat culoare emblema dacia

Am tot fost intrebat cum am facut sa am sigla de pe masina negru cu rosu. Asa ca l-am contactat pe Alex de pe stickermag.ro sa-mi furnizeze materialul necesar pentru filmarea acestui tutorial.
De-a lungul timpului, Alex mi-a facut o gramada de stickere, cum ar fi cele din filmarea Tiunig iextrem pe Logan.
Este unul din putinii care isi pierd timpul cu stickere personalizate, la cererea clientului, in cazul meu  blow off care apare si la ei pe site.
De fapt, ce vreau eu sa va spun e faptul ca puteti apela cu incredere, nu veti fi dezamagiti.
Rama laterala, cea cromata, este vopsita in negru cu spray.



Poate va vin si alte idei

Montat suport ochelari pe plafon, in locul manerului

Stiu ca mai am deja un suport de ochelari, tot cel de origine si care este amplasat langa oglinda retrovizoare. Dar ma stresa ideea ca tineam in torpedo inca o pereche de ochelari de rezerva pentru pasager. Alteori m-am trezit ca am uitat ochelarii la lucru sau pe te miri  unde, cei de rezerva fiind bineveniti.
Asa ca am dat o geana pe DaciaShop, identificat PORT OCHELARI ORIGINAL DACIA si montat rapid pe masina. Initial speram sa potriveasca gaurile cu cele existente pe caroserie. Din pacate nu potrivesc, diferenta este de vreo 3-4cm.
Ce nu am spus in tutorial, sa aveti grija ca in spatele plafonului sunt gauri, deci grija mare cu centrarea sa nu nimeriti cu suruburile in ele.
Este suportul de origine si pentru acest montaj nu este necesar si SUPORT PORTOCHELARI LOGAN, el se prinde direct pe tabla.

Atasez si codul pentru acest suport 8200826850.



Si un mic update cu dimensiunile de prindere, pozitionare si mai multe imagini


Voiam doar sa va arat cat de mare este gaura de pe caroserie din spatele mochetei de pe plafon si cam ce toleranta aveti la pozitionarea acestui suport.

Etansat sprituitoare pe capota

Pe mine nu m-a deranjat apa care se scurgea pe sub sprituitoarele care nu etansau pe capota, in stanga nu picura pe nimic critic iar in dreapta garnitura de la buson si-a facut treaba foarte bine. Asa ca nu mi-am batut capul cu o rezolvare.
Asta pana mai multi dintre voi mi-ati atras atentia ca au fost probleme la masinile voastre din cauza cas-a scurs apa pe rampa de injectie GPL iar la dci injectorul 4 ruginit si care s-a rupt la scos.
Multi au fost radicali, lipit cu silicon si asta intradevar pare solutia ce-a mai simpla. Am mai vazut undeva o poza cu niste burete care nu absoarbe apa, fixat strategic si care dirija acele scurgeri de apa in laterale.
Eu zic ca solutia aleasa de mine este cat se poate de eleganta si deloc definitiva.


Si cum Sorin este un ghibiț, revin cu un update


In caz ca doriti sa achizitionati acea garnitura de la buson, codul este 8200091118.

Imobilizat carcasa filtru aer si capac motor, la 1.5dci

De ceva timp ma tot gandeam cum sa fac sa imobilizez mai binei carcasa filtrului de aer si in special capacul care acopera motorul.
Asa ca m-am apucat de treaba si pot sa va spun ca a iesit ceva bun, chiar ceva buun.



Si pentru ca tutorialul este filmat cu ceva timp in urma, am ajuns sa filmez un update la modificarea care inca nu a ajuns pe www.tutorialelogan.ro :)


In septembrie cand am filmat acest update, erau 9 luni. Intre timp au trecut 11 luni si totul este ok.


Si cum au trecut vreo 2 ani jumatate de cand am pus acel tub de etansare sub carcasa filtrului de aer, tocmai am constatat o "anomalie". Evident, am retusat totul in mai putin de 1 minut.

Imobilizat capota motor

Nu doar ca face galagie, dar in timp din cauza acelor vibratii o sa strice sistemul de inchidere iar asta este deja grav.


Modul intermitent pentru al treilea stop de frana

Acesta este cel de-al patrulea modul pentrul al treilea stop de frana pe care-l testez. Toate au acelasi scop, cel de a atrage atentia celui din spate atunci cand franezi ca sa franeze si el din timp.
A fost achzitionat de la Dan, majoritatea stiindu-l ca Fratello de pe LoganClub, care, printre multe altele, comercializeaza si acest modul. El se diferentiaza de celelalte prin cele doua potentiometre de la care se pot regla frecventa si numarul de clipiri, in functie de becul folosit, cu led sau filament.
Modulul se poate comanda printr-un PM pe forum sau pe adresa de mail dann_niculescu@yahoo.com .


Schimbat bujii incandescente

Acum doi ani jumatate(iulie 2011) testam bujiile daca sunt functionale. Atunci am folosit doar un aparat de masura si un fir ca sa vad daca au continuitate. Am constat ca sunt bune, ceea ce ma si asteptam deoarece pornirea era fara probleme.
Dar acum, dupa 8 ani de la cumpararea masinii, am observat ca dimineata la -7°, -5°, pornirea este mai groaie, elecromotorul invartea mai mult ca de obicei. Pe moment m-am gandit la cel mai rau lucru posibil "fuck! pica injectoarele!". Mi-am zis ca nu se poate, e prea grav si scump ca sa ma gandesc la asa ceva. Asa ca urmatorul lucru care mi-a trecut prin minte au fost bujiile incandescente.
Nici macar n-am testat ca sa fiu sigur ca ele sunt vinovate, probabil incercam sa ma incurajez ca totusi nu este injectia, direct am comandat 4 bujii noi si de origine de la silviu_79, de pe pagina lui cu produse. Poate fi contactat pe adresa de mail u_okazii@yahoo.com
Probabil va intrebati de ce am schimbat toate bujiile si nu doar pe cele defecte. Pai raspunsul in acest caz ar fi destul de simplu, au totusi 8 ani iar sansele sa se arda foarte curand si celelalte neschimbate , sunt foarte mari. In plus, sunt destul de convins ca bujiile vechi nu mai lucreaza la aceiasi parametrii ca cele noi rezultand uzarea prematura a noilor bujii.


Promovarea cocosului

... la statutul de supa. Pot sa va spun ca a fost foarte gustoasa, avand in vedere cat de mic si-al dracu era.
Ca-mi strica din cand in cand tutorialele, spre amuzamentul vostru, nu era un motiv sa-l promovam, problema era ca batea tot ce prindea si aici imi includ toata familia. Ne-am obisnuit sa ne ferim de el, dar din cand in cand iti mai scapa din vizor si te trezeai cu gearele infipte in tine si iti mai luai si o mica bataie cu aripile. Nu era neaparat vorba ca te zgaria sau nu stiu ce rani provoca, dar stresul psihologic era de neegalat. Imi amintesc cu groaza ca mergeam linistit si auzeam cum vine ceva din spate in viteza. Ma intorceam, il vedem si se oprea din atac, dar prea tarziu, deja era zburlit tot parul pe mine din cauza sperieturii. Alteori ma trezeam cu el direct in fipt in mine, pai exploda adrenalina in tine de te calmai dupa cateva minute :))
Noi, ca adulti, nu era chiar o problema, eram atenti si de regula il evitam, de cele mai multe ori il ocoleam ca sa pastram distanta evitand astfel conflictele. Dar pruncu si nepoata erau traumatizati, umblau cu matura dupa ei sau renuntau sa mai mearga in acea directie.

Expresia "mic si-al dracu" are sens, daca privesti poza alaturata. 
Punctul culminant a fost cand si-a pus mintea cu porumbelul. Pana ne-am prins ca il ataca, deja avea toate penele zburlite, multe dintre ele erau pe langa el. Era ghemuit intr-un colt si cum misca putin, sarea cocosul cu ghearele in el si il lovea cu ciocul.
Daca s-ar fi intamplat o singura data as fi spus ca na, s-a intamplat, dar a fost de prea multe ori si tot mai des.
Fie-i gustul bun, si a fost :D



In memoria lui, pun cateva din filmarile care l-au facut celebru :)
Prima filmare, montajul stropitorilor tip perdea, am reluat de o gramada de ori filmarea din cauza lui


Cand filmam tutorialul cu montajul amortizorului la capota fata


Aici doar aratam cat de protector era cand vine vorba de puicuta cu cei 3 pufosi mici


De la montajul oglinzilor electrice cu semnalizare


Si de la filmarea cu chederele suplimentare la usi


Dar nu disperati, vine tineretul din urma si nu se stie ce apucaturi are acesta :))

Verificat joc bieleta directie

De ceva timp a auzit pe stanga o bataie, asa ca a trecut pe la mine sa facem o verificar. Am tras de roata cat era lasata jos si nu se simtea nimic. Am ridicat-o pe cric si am simtit acel joc si se auzea acea usoara bataie, dar era diferit la mana, nu parea a fi ca un capat de bara. Asa a fost, bataia era de la bieleta de directie.


Test de franare cu ABS in conditii de iarna

Andrei mi-a dat sa vizionez un test de franare a unui Logan cu ABS. Initial nu mi-am seama ce vrea sa arate, dar in final mi-am dat seama. Cu o zi inainte a avut un accident din cauza ca desi a franat, masina s-a dus ca pe sanie, lipsa grava de aderenta. El a dat vina pe mâzgă. Eu zic ca pe asfalt s-au depus chestii de pe la masini cum ar fi gazele de esapament, scurgeri ulei si alte lichide, praf. Adunate in timp, combinat cu vremea rece si probabil asfaltul ud, a fost combinatia ideala pentru lipsa aderentei. Aceleasi probleme le-am observat si eu imediat ce carosabilul s-a umezit putin, desi afara peste zero grade, +4°, +6°.

Andrei:
Am facut teste de franare de urgenta pe bd. Iuliu Maniu din Bucuresti si pe un drum oarecare din apropiere de oras, comparandu-le intre ele. Masina folosita este un Logan 1.5 dci din 2007 cu ABS. Motivul pentru care am facut aceste teste este ca in dimineata zilei respective, facand naveta pe bulevard, m-am dus ca pe sanie in masina din fata mea care a franat brusc la o trecere de pietoni. Daca n-ar fi fost mazga pe jos as fi avut timp suficient sa opresc masina, fara probleme.

Testele au fost facute unul dupa altul, in aceeasi ora, in aceleasi conditii meteo. Pneurile au fost incalzite dinainte prin cateva franari de proba, nefilmate. Distantele de franare le-am apreciat dupa filmare (marcajul discontinuu, stalpii de electricitate s.a.).

Viteza aproximativa a fost de 60 km/h in toate cele 4 incercari.

CONCLUZII: pe bulevard distanta de franare a fost aproximativ 20 m, iar pe drumul din afara orasului distanta a fost de doua ori mai mica, aprox. 10 m.

UPDATE: A doua zi am observat ca bulevardul a fost curatat si tratat cu sare, probabil clorura de calciu. Mazga a disparut iar aderenta s-a imbunatati considerabil.


Schimbat garnituri si curatat etrier frana

Un prieten mi-a zis de ceva timp ca roata pe stanga i se incalzeste tare si ca ii termia placutele in nici 10.000km. Si-a facut timp sa ajunga la mine si a iesit un tutorial.
De precizat ca sunt doua feluri de garnituri exterioare de protectie la cilindrul etrierului. Cea de-a doua nu are o siguranta metalica pe exterior iar garnitura se fixeaza in interiorul etrierului ca sa protejeze de mizerie. Aceasta garnitura se pune la loc mult mai greu, trebuie sa o pui pe cilindru inainte de al introduce in locasul lui, dupa care introduci cilindrul 1-2cm, dupa care fixezi garnitura in interiorul etrierului, presezi cilindrul pana la capat si fixezi garnitura si pe cilindru. Complicat de explicat si sincer sa fiu, nu ma asteptam sa gasesc doua variante de etrieri pe logan :(.
Am folosit urmatoarele materiale:
- garnituri etrier
- spray curatat frane TRW
- spray pasta aluminu Sonax
- Gunson Eezibleed pentru aerisire instalatie franare
- 500ml lichid de frana Dacia

Multumiri lui Florin si Tibi pentru suportul acordat la realizarea acestui tutorial.

Viteza maxima pe autostrada, 190km/h pe ceas, 179km/h pe GPS

La doar o saptamana dupa un drum de 2000km, majoritatea pe autostrada, am ajuns din nou pe autostrada si cum eram singur in masina, fara bagaje, m-a mancat sa-i dau o talpa sa vad cat duce. Asta dupa ce mi-am dat seama ca masina chiar se infige foarte bine in acceleratie. Dupa ce i-am dat prima data 197km/h pe ceas, am scos telefonul si m-am pus pe filmat. Din pacate n-am mai ajuns la acea viteza din cauza conditiilor de drum. Am intrat intr-o curba larga spre stanga si din cauza drumului cu denivelari, la fiecare saritura simteam cum masina fuge spre dreapta, asa ca am luat piciorul de pe acceleratie. Ulterior n-am mai avut unde, s-a aglomerat autostrada si a inceput usor sa picure.
De la 170 la 190km/h i-au trebuit doar 25 secunde. Daca mai aveam inca 20 secunde la dispozitie, ajungeam la acei 197km/h si asta ar fi fost genital! As fi avut dovada inregistrata :)
Avand in vedere ca motorul este la baza un 1.5dci 65cai euro 3 an 2006, doar resoftata si putin umblat la wastegate, sunt multumit de rezultat.
Nu este prima data cand ii dau in gura sa vad viteza maxima care o pot obtine, am mai avut vreo doua, trei incercari. Prima data am parcurs 10km cu viteza de 170km/h pe ceas, nu s-a miscat deloc acul de acolo. Urmatoarele incercari au avut ca rezultat un 180-184km/h pe ceas si greu, a urcat foarte greu pana la acea viteza.
Acum, ca si in celelalte incercari, am folosit motorina de la MOL, cea ieftina, singura diferenta fiind un drum mai lung facut inainte de testul din urmatorul film.
Dupa cum tot spuneam, o blana la vremea ei, face cat zece femei! Aici fiind vorba despre un drum lung, toata injectia, admisia si evacuarea s-au curatat perfect ajungand la parametrii optimi de functionare. Nu mai mergeti cu masinile doar la consum, le futeti si o sa ajungeti sa plangeti. Asta pe langa faptul ca ii scad performantele.


Montat cheder suplimentar pe usi

Am vazut la Raul aceste chedere de Duster si Logan 2 si cum stiam deja de beneficiile aduse de ele, trebuia sa le am. Am comandat un set de Logan 2 si un set de Duster iar ulterior am mai comandat un set de Duster. Le-am montat si rezultatul a fost peste asteptari, diferenta se aude imediat ce ai inchis usa, un sunet mult mai infundat si disparitia sunetului de conserva.


Schimbat carcasa plastic si bateria la la cheie

Ati putea spune ca este banal acest tutorial, dar lipsea la inventar :)




Curatat si gresat contacte maneta bloc de lumini

Mi-a ajuns si mie randul sa am probleme cu blocul de lumini si anume sa raman fara lumini pe intuneric cand trec de la faza lunga la faza scurta. Ba mai mult, cand aveam faza scurta aprinsa si semnalizam dreapta, nu mai functiona claxonul. V-am spart, stiu, voi nu ati avut si problema asta :)

Criiiiiiiiiiiiis!!! niciodata sa numai faci prostia asta si anume sa stergi contactii cu smirghel. Contactii se sterg numai cu o bucata de lemn de obicei o spatula de intins crema de epilat sau un betisor de inghetata. Dupa aceasta operatiune incearca si ineaca pur si simplu contactul cu vaselina siliconica.


Rezolvat problema noroi buson combustibil

De cand am primit masina am avut aceasta problema cu noroiul adunat acolo. Initial am astupat ambele gauri si am facut rau. Gaura din partea de jos este doar de scurgere combustibil sau apa care ajunge acolo si este ghidat printr-un tub ca sa curga sub masina. In schimb ce-a de-a doua gaura consider ca este total inutila, motivul pentru care m-am trezit cu noroi acolo de nu stiam cum sa-l curat, in statia peco fiind.


Bec cu led H4 1800 lumeni

In sfarsit au ajuns si la mine becurile cu LED H4 de la Bec Led-Auto. Usor de montat si foarte usor de impresionat :D
La montaj trebuie doar sa fi atent sa treci cablul prin clema care tine becul pe pozitie, altfel il poti taia. Prima data cand am pus aceste becuri sus, trebuia sa-mi duc sotia la lucru. M-am urcat in masina, era oapte si am aprins becurile... soc! Imi puteai vedea maselele de minte fara nici o problema :D
Atunci nu mi-am dat seama ca de fapt s-a aprins si faza lunga pe langa cea scurta. Dupa al doilea flash primit de la soferii care veneau din fata, am lasat maxim farurile jos si am inceput sa inspectez becele. Atunci am vazut ca ceva da cu virgula si acel can-bus e fix egal cu zero. Dar problema se poate rezolva usor cu un releu sau o rezistenta de 39 de ohmi la 3w.
Partea buna este ca aceste becuri se folosesc de oglinda farului pentru disiparea luminii, insemnand ca nu orbesti pe ceilalti participanti din trafic, fix ce trebuie.
O sa-mi spuneti ca nu mai puteti pune acele capace de plastic peste cauciucul de la becuri. Apai eu de vreo 4 ani nu le mai am. Pe acele gume am gasit doar ceva praf, nimic care sa ma sperie si sa pun alte capace.
Nu mi-a placut ideea acelor ventilatoare, se strica destul de repede(ziceam eu), asta pana am vazut ca sunt rezistente la praf si apa si din cauza aceasta sunt garantate multe ore de functionare. Ventilatoarele pornesc doar cand aprinzi becurile, indiferent daca este faza scurta sau lunga.
Dupa 15 minute pornite pe faza scurta, becurile erau calde bine, dar nu fierbinti.
Dupa aproape 15 minute pornite pe faza lunga, becurile erau fierbinti si zic eu, este normal. Dar oricum nu atat de fierbinti ca si becurile cu filament pe care-ti ramane pielea daca le atingi.
No gata cu vorba, acesta este tutorialul cu detaliile si montajul lor pe masina.


Si acesta este testul pe zi si noapte. Nu am depasit viteza de 100km/h(pe ceas) si uneori am ajuns pe la 90km/h(pe ceas), evident, unde se vede ca merg mai cu viteza. Becurile cu filament sunt unele ordinare, nimic special sau diferit la ele.


Am incercat sa testez in cat mai multe ipostaze, pe rand faza scurta si faza lunga pe un drum iluminat, pe un drum neiluminat, pe drum drept, in sens giratoriu cu marcaje, urcatul si coboratul unui pod, parcat si obturat pe rand fiecare bec, parca am testat si cateva flash-uri la un moment dat.
Parerea mea este ca aceste becuri vad foarte bine pe faza scurta si chiar sunt putin peste cele cu filament. Ca si faza lunga sunt ok, dar nu foarte ok, ma asteptam sa fie la fel sau chiar peste cele cu filament. Din pacate sunt putin sub si acesta a fost singurul minus care l-am gasit la aceste becuri cu led. Asta nu insemna ca nu poti circula deloc cu faza lunga unde ai nevoie de ea, doar ca parca ai vrea mai mult :D. Dar daca este sa o luam pe a dreapta, 95% din timp folosim faza scurta si in acest caz aceste becuri sunt ideale.
Nu-mi cereti nici un alt fel de test, dupa aproape doua ore jumatate de condus si schimbat cand becuri cu led, cand becuri cu filament... mi s-a cam acrit si va garantez ca nu fac :)
PS: multumiri lui Cristi DHP pentru ajutor ;)

Si am revenit cu un mic update ca sa va raspund la toti care m-ati intrebat una alta. Am pus in locul acelui releu o rezistenta de 75Ω 3W, 1 leu. Dar am testat si cu o rezistenta de 47Ω 5W cu acelasi rezultat, puneti ce gasiti. Am mai testat functionarea cu un DRL, lumina afisata pe un zid si protectia in cazul in care se defecteaza ventilatorul.

Montat modul la franare de urgenta (Emergency Stop Signal)

 Un modul asemanator puteti comanda de la Claudiu, 0745084691 sau claudiu_petruu@yahoo.com.
 
 Modulul prezentat de mine nu mai este disponibil la vanzare, asa ca va ramane varianta de la Claudiu, datele de contact mai sus.

In trecut am mai testat un asemenea modul si functiona cam pe aceiasi idee, doar ca se lega la avarii si sensibilitatea se regla prin schimbarea inclinatiei... un cacat. Avand in vedere ca pornea foarte usor cand franai si treceai printr-o groapa, l-am considerat ca fiind o alegere proasta. Atunci ma gandeam ca solutia ideala ar fi sa fie un modul care monitorizeaza kilometrajul si daca scade cu mai mult de 7km/h, sa de-a comanda de lumina intermitenta pe becurile de frana. S-a facut si asta si s-a dovedit ca nu era deloc ok, era imprevizibil, pornea aiurea si, uneori chiar si cand suna telefonul sau nu pornea chiar daca scoteai fum din roti.
Recunosc ca am fost sceptic cand am primit acest modul sa-l testez, dar rezultatele au fost peste asteptari, si-a facut treaba impecabil si in cele doua saptamani de teste am fost placut surprins cat de bine s-a comportat.
De unde am achizitionat modulul? Se poate comanda de aici sau pe mail kerthoffa@gmail.com.
PS: multumiri lui Vlad pentru materialul video pus la dispozitie.



Si cum Oana s-a jucat cu sentimentul meu, desi i-am dat o filmare unde un Opel avea EBS si cu becuri cu filament, m-a provocat sa-i arat ca functioneaza si daca pui un bec cu filament. Evident ca functioneaza :)


Din momentul in care am primit acest modul am vrut sa-l pun pe toate cele 3 becuri de frana. E sus de 3 saptamani functioneaza impecabil! Iar faptul ca nu a trebuit sa tai nici un fir si ca se poate deconecta imediat fara nici un fel de efort, m-a incantat la maxim!
Functioneaza foarte bine si cu becuri cu filament, nu este neaparat sa il folosesti doar cu leduri.

Rabatat oglinda

Din pacate nu  mai gasesc tutorialul unde Adelin mi-a cerut in scris ca vrea un tutorial cum se rabateaza oglinda. Dar nici o problema, important este sa vada el ca nu a fost ignorat si acum o sa stie cum se rabateaza oglinda. Ca sa o repui inapoi pe pozitie trebuie sa-ti folosesti imaginatia :)


Bec led W5W 10W

Au ajuns pe mana mea si aceste becuri cu led W5W de 10W 360 lumeni Samsung. Imi place foarte mult faptul ca sunt alb natural, nu dau spre albastru sau galben, pur si simplu lumina este alba.

Izolat fonic stalpii dintre usi

Dupa ce am pus acesti stalpi de pe PH2, din greseala m-am proptit pe el si am auzit acel sunet metalic. Am testat si celalalt stalp vechi de plastic gri si exact aceleasi sunete. Mi-a urcat tensiunea instant! In jumatate de ora am rezolvat problema.
Pentru montaj USB-uri va atasez niste poze aici.


Montat fete de usi, stalpi, carenaj scaun si custode de PH2

Am achizitionat aceste fete de usi, stalpi si  custode de pe okazii.ro in urma cu un an. Am dat pe toate 800lei si abia acum mi-am gasit timp sa le izolez si sa le montez. Montajul in sine este usor, cere putin timp pentru montaj si nu este mai nimic special, exceptie acele tije ce trebuie indoite. Aproximez un timp de lucru intre o ora jumatate si doua ore ca sa le pui sus.


Schimbat bec de semnalizare din oglinda retrovizoare

Stiu ca majoritatea nu aveti oglinzi cu semnalizari, dar daca tot exista si am pe masina, trebuie sa va arat si voua.
Este vorba despre un bec wy5w de culoare galben iar schimbat lui este foarte usor.
Aici este tutorialul cu detalii si montajul oglinzilor.


Montat oglinzi electrice cu semnalizare de Renault Symbol pe Logan 1

Am achizitionat de pe forumul LoganClub de la userul Adrian aceste oglinzi de Renault Symbol care sunt acelasi lucru cu cele de pe Logan I, doar ca au si semnalizare incorporata. Asa cum spune Chirila "Perfect pentru mine" si m-am apucat de montat.
Acest tutorial este 2 in 1, singura diferenta la montarea oglinzilor electrice cu degivrare este legarea suplimentara a doua fire pentru cele cu semnalizare incorporata.

Eu am dat bordul jos pentru ca mai aveam o problema la el si in plus chiar vroiam sa trag instalatia electrica pe langa restul instalatiei. S-a dovedit a fi proasta ideea deoarece am fost nevoit sa prelungesc firele cu inca 50cm, in fiecare parte. Deci montarea lor pe jos pe sub mocheta este solutia ideala.
Pe langa oglinzi, am mai achizitionat joystick-ul si instalatia electrica originala Logan I. Spre surprinderea mea, desi mufele au configuratia diferita, totusi s-au potrivit una in alta, a trebuit doar sa repozitionez firele in mufe.
Intre timp am descoperit ca nu potrivesc culorile firelor de la mufe, in decursul anilor s-au schimbat de vreo 3 ori culorile. Deci ramane sa testati voi cele trei fire care sunt combinatia castigatoare pentru reglajul oglinzilor. 



Intre timp am aflat mai multe detalii cum ar fi faptul ca acele culori de la fire pe care le spuneam eu in tutorial nu se potrivesc la cei care au instalatia electrica originala, instalatia cumparata de mine avand fire de culori care au fost la indemana atunci. Ba mai mult, chiar si la masinile care au instalatia originala tot sunt sanse mari sa difere culorile si pozitia firelor, deci trebuie prima data sa incercati daca reglajul sus/jos/stanga/dreapta corespunde. Daca nu, veti fi nevoiti sa scoateti cele tri fire si sa le repozitionati in mufa, exact cum am facut eu. Si din cauza ca am omis sa filmez scoaterea acestor fire din mufe, am filmat ulterior ca sa vedeti si voi. Acul folosit de mine era putin cam gros si intra mai greu, dar probabil daca folositi un ac mai subtire sa puteti scoate mult mai uosr firele. Primul fir l-am scos imediat, al doilea m-a chinuit doua minute jumatate iar celelalte trei au iesit foarte usor. Am zis celelalte trei deoarece am repozitionat si firul de la degivrare.
O completare foarte utila care a venit de la Gheby Axel Ak' de pe YouTube:
Cablul de alimentare cu pin de l-ai introdus in cutia de sigurante la S21, trebuia, de fapt, introdus la S37, iar cablul de l-ai lipid pe firul 5 de la releul de dezghetare, trebuie introdus in cutia de sigurante la pozitia S21.
Siguranța F37 este pentru comenzile oglinzilor, iar siguranța F21 este pentru dezghețarea din oglinzi.  La configurația pe care ai făcut-o tu, ar lipsi o siguranța de 5A pe firul pe care l-ai lipit pe cablul de la releu.  Iar pe traseul original, ar trebui sa vina un fir din releu de dezghețare pana in cutia de siguranțe la poziția E21.

 
Update legat de releul de degivrare. Zilele trecute am montat la cineva oglinzile electrice si firul de la degivrare l-am legat la pinul 5, asa cum spuneam in tutorial. Eu am vazut ca firul este rosu dar am zis ca na, este pinul 5. Doua zile le-a luat la oglinzi sa-i termine omului bateria de pe masina, au functionat non stop din momentul legarii. A ajuns omul la masina, toata era acoperita de roua, numa oglinzile nu :)
Deci cand va legati la releul de degivrare, unul din cele doua fire groase este rosu, sa NU va legati la el! Legarea o faceti la celalalt fir gros care trebuie sa aiba o culoare bej/galbui.


Andrei are un Lodgy, si-a montat aceste oglinzi si a legat senzorul de temperatura de pe oglinda la ceasuri si functioneaza!

Eroare calculator de bord

In iulie 2013 am fost in concediu in Grecia pe traseul http://goo.gl/maps/QHoKo si am facut dus/intors 1900km. ​In masina am fost doi adulti si un copil, bagaje doar in portbagaj si nu era plin pana la refuz.
Dupa vre-o 200km consumul deja s-a stabilizat la 4.1 si nu s-a modificat nici dupa ce am ajuns inapoi acasa. Am mers normal, aproape am respectat limitele de viteza prin localitati si afara localitatilor, maxim 7-8km/h peste. Pe autostrada am mers cu 100-110km/h, chiar daca limita era 120km/h la sarbi si 130km/h la greci.
La plecare din Romania am alimentat masina pana la refuz, 60 litri, tocmai s-a aprins becul inainte sa alimentez, deci nu se scade rezerva de motorina din aceaste calcule. Am luat cu mine inca doua canistre de motorina a cate 10 litri fiecare dar le-am umplut mai bine si in total au intrat 22 litri. Cu aceasta motorina am mers pana la destinatie si m-am intors inapoi pana la intrarea in Serbia unde am mai alimentat 10 litri. Cu 7-9km inainte de a ajunge in fata casei s-a aprins becul rosu la combustibil.
Nu ma plang, consumul a fost cel la care ma asteptam, doar ca afisajul calculatorului de bord are o eroare cam mare in acest caz si desi spuneam in filmare ca poate m-au furat cei de la statia peco cand am alimentat(sigur te fura), totusi nu este asa, nu aceasta diferenta de combustibil.
Sa trecem la calcule, datele afisate de CB:
- consum combustibil 78,8 litri
- am parcurs 1906 km
- media de consum 4,13% dupa calculul 78.8/19,06=4,13

datele reale:
- alimentat cu 92 litri
- am parcurs 1906 km
- 4,83% dupa calculul 92/19,06=4,826%

Eroare CB 17% dupa calculul 4,826/4,134=1,168. O diferenta de 13,2 litri la 1900km, cu un litru mai putin la fiecare 144km parcursi, in cazul meu :)

Deci sa nu va mai aud cu "uite ce consum am eu pe CB" pentru ca nu este real, sunt doar niste date aproximative dupa care sa te poti orienta, dar in nici un caz sa nu te bazezi 100%.
De unde apare aceasta eroare? Avand in vedere ca CB-ul afiseaza consumul instant doar dupa ce trec de pragul de 30km/h, banuiesc ca sub aceasta valoare CB-ul nu contorizeaza deloc sau nu contorizeaza corect. Se mai adauga si frana de motor unde consumul instant afiseaza 0,0% si e totusi putin ciudat sa fie consum zero. Au fost locuri unde am coborat continuu aproape 10km doar in frana de motor si cu piciorul de frana fara sa accelerez deloc. Apai 10km unde nu a consumat deloc motorina? Va rog sa-mi dati voie sa mi se indoaie ca nu s-a consumat deloc combustibil pe toata aceasta distanta. Daca coboram vreo 200km continu ma trezeam ca am plinul la rezervor :D



update 05 decembrie 2013
Am ajuns la statia peco pe vapori, CB-ul imi arata 0 litri(poza 1) de combustibil in rezervor(am circulat pe rosu 3 zile).
Am alimentat cu 45 litri(poza 2) iar CB-ul imi arata ca am 50 litri in rezervor(poza 3).


Dupa ce am parcurs 724km(poza 1), CB-ul imi spune ca am consumat 42.2litri(poza 2) cu o medie de 5.8%(poza 3) iar in rezervor au ramas 5 litri(poza 4). Pare destul de ok, o eroare de 2.2litri la un plin, 42.2/7.24=5.83% media de consum.


Buun, pana aici este ok, am alimentat din nou cu doar 45 litri(poza 1), iar CB-ul imi arata ca am 50 litri in rezervor(poza 2).


Dupa ce am consumat doua rezervoare(total 90 litri alimentati), CB-ul imi arata ca am consumat 86.5 litri(poza 1) in 1466km(poza 2) cu o medie de 5.8%(poza 3). La 2km dupa ce am facut pozele, media a urcat la 5.9% :).


Tinand cont ca am alimentat de doua ori cu 45 litri si in rezervor mai sunt 5 litri, total 90 litri, CB-ul imi spune ca am consumat 86.5 litri + 5 litri in rezervor, total 91.5 litri, eroarea este de 1%.
Calculand 86.5/14.66=5.9 rezultand o eroare de 0% la media de consum ceea ce duce la o concluzie si anume ca nu este bine sa alimentati peste cei 50 litri, capacitatea rezervorului, deoarece vor aparea erori de calcule .
Ca si idee, a trebuit sa fiu atent cand am ajuns la 45 litri si sa opresc manual alimentarea, pistolul nu a sarit singur. Daca-l las sa sara singur, ajung undeva la 47-50 litri.

Imobilizat pedalele de ambreiaj si frana

Daca tot am dat bordul jos, am dat cu degetul in pedale si nu mi-a venit sa cred ce galagie puteau face. Din fericire pentru posesorii de dci, pedala de acceleratie este electronica si nu misca deloc.
Operatiunea aceasta se poate face si fara sa demontezi bordul si coloana de directie, dar fi sigur ca o sa te chinuie putin si asta din cauza lipsei de spatiu.
In urma modificarii n-am simtit absolut nici o diferenta in functionarea ambelor pedale. Ca si diferenta de sunete nu pot spune deoarece n-am fost atent special la diferente, dar sigur este un greier mai putin :)


Rezolvat greieri si sunete din bord

Prima data cand am dat jos bordul si am izolat tot ce mi-a trecut prin cap de pe acolo, vre-o doi ani, mai bine zis ierni, a fost ok. Dar la un moment dat a inceput din nou sa greiereasca, sa chitaie si sa se joace cu nervul meu.
In toamna lui 2012 l-am dat din nou jos si am mai fixat/imobilizat una alta pe acolo si total fara succes, nici o schimbare. Asa ca acum m-am pus cu p*** pe el si l-am luat la puricat, am pus mana pe tot ce am gasit pe acolo, am batut cu degetul, cu pumnul pana am fost convins ca totul este cat mai aproape de adevar.
Ca sa demontati bordul aveti aici tutorialul si nu va lasati pacaliti de ce spuneam ca nu o sa mai fac aceasta lucrare ca e grea si mai stiu eu ce. Daca stii deja ce trebuie sa faci, intr-o ora jumatate l-ai dat jos si l-ai pus inapoi sus.

Ma asteptam ca acel silicon sa miroase tare in masina, spre surprinderea mea, nu am sesizat absolut nici un fel de miros in plus, nici dupa trei saptamani de folosire. Masina a stat direct in soare 7 zile si din nou nici un miros, deci e de bine.
Am observat o rigidizare a usii de la torpedo si gaura aia clasica s-a redus, ceea ce e un lucru foarte bun.

Cat de bine am executat aceasta lucrare care s-a intins pe o perioada de vre-o 4 zile, voi vedea doar la iarna cand o sa scada temperatura.

update 9 august 2013
Dupa doua saptamani de la izolare, stat in soare si calduri peste 30 grade, bordul a inceput sa riposteze si cam asta a rezultat. Deci NU! Sa nu folositi silicon :(


update 30 noiembrie 2013
De cateva zile temperatura a scazut in jurul lui 0º si ma asteptam sa aud macar un greier prin bord. Spre satisfactia mea, chiar este liniste si atat de mult ma bucur de ea de n'aveti voi nici ce-a mai mica idee :)

update 25 decembrie 2013
Temperaturile au coborat mult in ultimele zile, sub 0º ajungand chiar si la -8º. Am inceput sa aud sunete din alte locuri si nimic de la bord, ceea ce este foarte bine pentru psihicul meu :)

update 9 martie 2014
In continuare nici o chițăială din bord.

update 9 ianuarie 2017
La -14º, -16º a aparut un sunet. Sunt sigur ca este de la un cauciuc pe care l-am bagat ca si umplutura intre parbriz si bord. Sunetul este exact ca cel cand un cheder freaca pe vopsea.