Montat geamuri electrice pe fata

Ionuț Tiberiu si-a cumparat toate cele necesare ca sa-si monteze geamurile electrice pe usile fata si ii multumesc, pe aceasta cale, ca a impartasit cu noi pasii necesari pentru aceasta modificare.

Ionuț:
Am achizitionat din dezmembrari cele doua macarale electrice cu conectorii de alimentare si butoanele de pe consola cu mufele aferente.


Pentru a demonta fetele de usi, va puteti ajuta vizionand acest tutorial Demonntat Geamuri.
In primul rand se da fata de usa jos, avem 6 torx-uri de 20 (cu rosu, doua pe fata de usa, 4 la difuzor) si unul de 30(galben, la manerul deschidere usa), dupa care se da jos manivela(verde, iasa mai greu, trebuie tras foarte tare de la baza lui).


Se desface geamul de pe macaraua manuala cu o tubulara de 8mm (albastru, in poza suruburile sunt scoase deja). Dupa care ridicam geamul si il prindem sus de tot cu o bucata, doua, de banda izolatoare, si se lasa macaraua jos de tot.
Urmeaza sa desfacem macaraua manuala de pe usa cu o tubulara de 10mm(verde), 4 piulite.


Se scoate macaraua veche si se introduce cea electrica. Prinderea ei se face pe 3 suruburi(o piulita iti va ramane). Se strang cele 3 piulite. Geamul ramane sus, lipit cu banda, pana cand se va face instalatia electrica.


Pentru a face instalatia electrica aveti nevoie de urmatoarele:
- 7 metri de fir de 0.75,
- cele 2 butoare de pe consola, cu tot cu mufe,
- o siguranta de 30A pentru a o insera in tabloul de sigurante,
- banda izolatoare,
- pistol de lipit, cositor si decapant pentru a face cateva lipituri,
- 2 mufe pentru macarale sau daca nu gasiti, cumparati 4 papuci de conectare.

Se da consola centrala jos. Se scot mufele din butoane si acum incepe "greul" :))
IMPORTANT: cand am taiat firele, am aproximat distanta de la butoane pana la usa pe sub bord... pe langa instalatia originala a masini. La fel de bine si mai usor, puteti trage firele pe jos, pe sub mocheta.
Am inceput cu firul de masa, este pinul 2 de pe butoane. Eu le-am legat la unul din suruburile de masa din spatele ceasurilor de bord pe care oricum le-am demontat ca sa pot trage mai usor firele spre tabloul de sigurante si usa stanga.
Dupa care am legat firul de iluminat, pinul 4 de pe butoane. Le-am legat tot la pinul 4 al butonului de inchidere centralizata. Este usor de identificat acest fir, toate sunt de culoare albastru si subtiri.
De la pinul 3 al ambelor butoane, am tras fir pana la taboul de sigurante, m-am legat cu el la un papuc original pe care l-am introdus in tablou si introduceti siguranta de 30A.
Au ramas pinii 1 si 5 de pe butoane de la care se vor trage fire pana in usa la fiecare motor in parte, butonul din stanga la usa din stanga, butonul din dreapta la usa din dreapta.
Deci, o scurta recapitulare pe care o gasiti si in urmatoarele poze, mai exact configuratia pinilor de pe mufa butoanelor:



Am tras firele pe sus, pe unde merge instalatia originala si pentru asta am demontat ceasurile. Catre usa din dreapta am dus firele tot pe sus, cu putina yoga si simturi ascutite, am reusit. Pe jos, pe sub mocheta, este mult mai usor.
Pentru a trece firele dinspre habitaclu pana in usa, se da mocheta la o parte, se scoate afara acel burete si se trec prin acel burduf de cauciuc dintre stalp si usa.


Cand legati cele 2 fire la mufa de alimentare a motorului de la geamuri, verificati daca comanda de ridicat si coborat geamul corespunde. In caz ca sunt inversate comenzile, inversati intre ele cele doua fire ce duc la motor si s-a rezolvat problema.
A ramas doar sa lasati macaraua jos ca sa puteti prinde geamul pe ea, strangeti cele 2 suruburi de 8mm, dar cu simt, si sa faceti testul de functionalitate. Ar trebui sa mearga din prima.
Acum urmeaza partea mai grea, sa asamblati toate componentele pe care le-ati dat jos (fete usi, consola, burduf) si strangerea "gunoiului" ce a ramas in urma voastra. Operatiunea se face invers demontarii.
Spor la lucru!

Leduri la butoanele de la plafoniera

Ideea nu-mi apartine, am preluat-o de la userul LoganFan de pe youtube. A facut si el o gramada de tutoriale pentru Logan 2 si desi vorbeste in germana, este foarte usor de inteles ceea ce face.
Alimentarea ledurilor o face UCH-ul, insemnand ca se vor stinge dupa 20 minute, cand UCH-ul taie alimentarea la plafoniera. Consumul ledurilor este mic, deci nu aveti d ece sa va faceti griji.
Ca si sfat, foarte mare grija unde lipiti firele in interior, uitati-va foarte bine pe filmare, n-as vrea sa ma intrebati ulterior de ce nu mai functioneaza iluminarea din habitaclu. Eu am reusit aceasta performanta, am ars una alta pe acolo.
Cel mai greu, cel putin pentru mine, a fost sa lipesc rezistentele si firele pe leduri. Nu ca ar fi fost greu, dar ma plictisesc repede sa fac acelasi lucru :)

Ledurile de 3mm alb si rezistentele de 1k le-am cumparat de la Alex de pe http://ledo24.com, preturile fiind mai mult decat decente.
Termocontractabil tot la preturi aberant de mici de la mivarom.ro.



Florin si-a pus leduri la butonul plafonierei desi nu avea acele gauri cum am prezentat in filmare. Cam asa arata la el, chiar daca are un singur buton.

Verificat nivelul la ulei

Nu va lasati pe baza martorului din bord sa va anunte cand aveti prea putin ulei in motor, in acel moment e deja tarziu si ai bagat prematur uzura in motor. Daca stii ca nu-ti consuma ulei, verifica-l mai rar, poate chiar inainte de a schimba uleiul, macar sa-ti faci o idee cam cat ulei ai lipsa intre schimburi iar daca constati ca este prea mult sub nivelul maxim, o sa stii ca trebuie sa-l verifici mai des.
Pe timp de iarna evitati sa verificati uleiul cand este foarte frig afara, riscul sa se rupa joja este destul de mare. Eu verific uleiul la 5-10 minute dupa ce am oprit motorul.
Este normal ca o masina sa consume putin ulei, uneori chiar si de noua, deci nu va panicati. Fabrica spune ca este acceptabil sa consume 1 litru de ulei la 10.000km, parca.

Atentie foarte mare cand completati cu ulei! Sa nu puneti peste nivelul maxim! Desi pare ireal, prea mult ulei nu asigura ungerea unor componente. Ungerea se face prin balbotare, e ca si cum ai lovi cu palma suprafata apei stropind tot ce este prin jur. Daca ai mana sub nivelul apei si o misti, nu mai stropesti nimic.

Ajustat suport motor 1.5dci, reducerea trepidatiilor din caroserie

De vreo 3 ani se simt trepidatiile motorului in caroserie, tot mai tare pe masura ce trec anii. Stiu ca suportul motor este mucificat si necesita schimbat, dar am tot amanat-o... n-am un motiv efectiv de ce nu l-am schimbat.
Cand am fost pe la Ioji cu o alta problema, a simtit cat de tare se simte acea trepidatie si m-a intrebat daca vreau sa-mi rezolve suportul, macar temporar. Daaa claaar, baga, fa ce stii tu mai bine Ioji, oricum e mucificat, n-ai ce sa strici mai mult de atat.
Spre surprinderea mea, nu chiar surprins deoarece stiam ca nu o sa se mai simta atat de tare, trepidatiile chiar s-au redus enorm!
Din punctul meu de vedere, acel metal a fost gandit sa atinga cauciucul ca sa simti acele trepidatii,  sa te avertizeze ca suportul motor este uzat si trebuie inlocuit.
Deci probabil o sa pun un nou suport peste vreo 2-3 ani, ca un roman adevarat ce sunt. Cei 2-3 ani s-au rezumat la doar 3 luni: Schimbat suport motor 1.5dci.
Multumiri lui Ioji pentru pont ;)


Update - ROȘU COOL la Lumini pe portiere + lumini la picioare la locurile din față + plafoniere laterale pentru locurile spate

Aceste tutoriale se adresează celor ce au deja făcută instalația descrisă în tutorialul inițial Lumini suplimentare pe portiere, întrucât a fost proiectată să permită și aceste extensii realizate acum.


Update 1 - ROȘU  COOL  la Lumini pe portiere

Nu multe autoturisme, eu de fapt nu am văzut, nu multe, zic, au montate așa ceva din fabrică, nici măcar ca opțiune să poți să o adaugi.
Pentru cei care se întreabă la ce sunt bune ... ei bine , nu numai că sunt bune, sunt chiar COOL !
Nu e remarca mea, ci a celor ce au văzut montate aceste module roșii.

Mai ales cei ce au copii mici sau pasageri mai imprudenți au simțit uneori nevoia de a le spune uneori”Asigură-te vizual ÎNAINTE de a deschide BRUSC ușa !”... sună cunoscut ?

Aceste lumini suplimentare fașă de lămpile montate anterior sunt de efect pentru șoferii ce vin cu autovehicule din spatele mașinii, depășesc sau ocolesc mașina ta parcată indiferent pe care parte se întâmplă acest lucru, întrucât o ușă deschisă va fi mai ușor observată decât dacă nu ar avea aceste lumini montate.
Evident că dacă deschiderea BRUSCĂ  a ușii va fi făcută .... șansele unui accident există totuși.
Pentru a nu permite deschiderea bruscă a ușii unei mașini sunt altfel de dispozitive ... ce depășesc scopul acestui update.

Așadar să creștem șansele evitării unui accident cauzat de uși deschise deja, mai ales pe timp de vizibilitate mai redusă eu zic că se poate.
Iată cum:
Fețele de uși de Logan PH1 au din design unele elemente stilistice ce mi-au permis să plasez aceste baghete flexibile , module, de 3 LED-uri  în așa fel încât să fie cât mai în exteriorul marginii ușii .... dar să nu fie afectată structura de tablă a ușii ce poate duce în timp la apariția ruginii și a altor probleme.

Firele ce alimentează aceste module de LED-uri sunt cuplate prin presare cu conectori dedicați pe firele deja duse la lămpile plasate în portiere, evident (+) la (+) și (-) la (-) pentru că tot LED-uri sunt și cele din lămpi.

ATENȚIE ! Pentru cei ce nu au mai lucrat cu astfel de conectori ideea e că după ce se trece firul, pe care se face extensia, prin conector, se adaugă firul ce este pus ca extensie care va trece de mijlocul conectorului și apoi urmează strângerea cu patentul. După ce firele au fost prinse de sertizorul metalic din conector se va închide partea de plastic peste conexiunea făcută pentru a izola conexiunea.
Dacă se  efectuează strângerea conectorului cu patentul cu partea de plastic  pusă peste metalul de sertizare  există riscul ca să sertizarea să nu fie corect făcută și partea de plastic se va deteriora vizibil urmând să nu mai stea clipsată corect.

Ca atare, electric vorbind, acestea se pun ÎN PARALEL cu LED-urile din lămpile existente în fațade ușă:
 (Eu le-am lipit  pentru că la vremea la care am făcut modificarea încă nu găsisem acest gen de conectori.)



 Modulul de LED-uri are două terminale pe care se lipesc firele de legătură, apoi aceste lipituri se izolează , firele se pot torsada și se dă o mică gaură în fața de ușă pentru a le trece în interior. De asemenea aceste fire torsadate ( răsucite ) se vor izola cu bandă izolantă.să fie mai estetice și mai protejate. Deși modulele au o bandă adezivă din producție, am preferat să folosesc o bandă dublu adezivă de calitate lipită înainte de a le poziționa definitiv.



Ca realizare nu e deloc greu, efectul este însă foarte bun atât pe timp de zi...
ușa față:


ușa spate:


Ar fi fost și două filmări pe timp de zi, doar ca au fost sterse si mai pot fi vizionate...
... cât mai ales pe timp de noapte.


La final am fotografiat și pe timp de zi ușile deschise:


RECOMANDARE : Ca să fiți siguri că nu se vor mișca sau cădea, în timp, se pot prinde aceste module cu o sârmă subțire sau colier transparent prin două găuri mici, invizibile, și apoi înnodate în interiorul feței de ușă peste ambele capete ale modulului pentru a le conferi o rigiditate crescută în poziția de montare.

Timpul mediu de lucru: 1/2 ore de fiecare ușă (dacă se pregătesc modulele prin lipirea firelor înainte )
Etape:
 - demontarea față de ușă- montare fire cu conectori de extensie pe firele existente pentru lămpi
 - găurire =  burghiu sau șurubelniță ascuțită de 2 mm pentru fire
 - montare modul în poziția indicată cu bandă dublu adezivă
 - probă de funcționare prin acționare buton deschidere ușă
 - montare față de ușă
------------------------------
Cost modul LED / ușă = 5 lei
Cost fire ( 0,5 ml fir dublu de fiecare ușă ) : 1,5 lei
Cost 2 conectori / ușă : 1 leu
------------------------------
Total: 7,5 lei x 4 uși = 30 lei


Update 2  - lumini la picioare la locurile din față

Întrucât instalația e deja făcută e foarte ușor ca pe traseul ei să putem adăuga lumini cu același mod de funcționare electrică, dar pentru a ilumina altă zonă importantă pentru șofer și pasageri.

Efortul de a pune și aceste lumini e minim având în vedere că avem aproape totul făcut : vom adăuga încă două module de 3 LED-uri, de această dată de alt tip, pentru a obține un lucru ce sporește confortul urcării și coborârii din mașină în condiții exterioare de lumină insuficientă.

E nevoie de 2 conectori pentru fiecare loc de picioare ce va fi iluminat , de 0,5 ml de fir dublu și de câte un modul de 3 LED-uri de culoare alb rece.

Atât la stâlpii față cât și la cei laterali avem trecerea firelor din instalația de lumini pe portiere deja pozată. Cu acel tip de conector vom extinde circuitul punând în paralel modului de 3 LED-uri pe circuitul respectiv al lămpilor din ușă, respectiv modulelor de 3 LED-urilor suplimentare roșii anterior montate.


------------------------------
Cost modul LED SMD / loc pasager = 5 lei
Cost fire ( 0,5 ml fir dublu de fiecare iluminare ) : 1,5 lei
Cost 2 conectori / loc : 1 leu
------------------------------
Total: 7,5 lei x 2 locuri = 15 lei


UPDATE 3 - plafoniere laterale pentru locurile spate

Evident că același lucru se poate face pentru pasagerii din spate, dar acolo am adoptat o iluminare diferită cu module de LED-uri mai puternice plasate în partea de sus a stâlpilor de ușă spate și legate la plafonieră tot cu acei conectori menționați anterior.

Aceste module au 1,2 W de LED și fiecare LED are lupă peste capsulă crescând astfel randamentul optic.


dacă ziua e așa...


noaptea e aproape ... zi.

și asta  rezolvă suficient iluminarea amplă a locurilor din spate.

Firul de (+) pentru această iluminare se ia de pe firul deja tras în stâlp de la plafonieră, iar firul de (-) de la firul alb ce intră în conectorul de la plafonieră.

E nevoie de 2 conectori pentru fiecare modul montat ca plafonieră laterală, de 0,8 ml de fir dublu și de câte un modul de 3 LED-uri de culoare alb rece cu lupe de plastic.

------------------------------
Cost modul LED cu lupe / plafonieră = 6,5 lei
Cost fire ( 0,8 ml fir dublu de fiecare plafonieră ) : 1,5 lei
Cost 2 conectori / plafonieră : 1 leu
------------------------------
Total: 9 lei x 2 plafoniere = 18 lei

Spor la treabă !

Schimbat rulmentul de pe tamburul spate

De asta vara cand ma intorceam din concediu, am auzit cum huruie si stiam ca o sa trebuiasca schimbat un rulment.
Initial mi-a trecut prin minte sa-l schimb singur acasa. Am incercat, degeaba, am batut de m-am plictisit. La unele operatiuni nu merita sa te chinui acasa, nu pentru 40lei cat costa manopera. La service a durat cam 10 minute cu tot cu urcatul si coboratul masinii de pe elevator.
Am optat pentru rulmentul de origine, a costat 100lei, era la oferta pe google.

Montat cea de-a treia centura in spate

De mult imi doream aceasta mocheta neagra, drept e ca nici nu m-am agitat sa o gasesc. Cum avea si a treia centura la ea, am montat-o si pe aceasta.
Multmesc Marian pentru lipeala si intermediere!

Curatat radiator incalzire habitaclu

Si iarna trecuta am fost intrebat de cateva ori de ce nu mai baga masina caldura si le raspundeam ca este sigur de la termostat. Iarna asta toti cei care m-au intrebat de ce nu au caldura au verificat deja termostatul, asa ca a ramas de luat in calcul doar radiatorul de caldura habitaclu.
Daca ai verificat deja functionalitatea termostatului si este bun dar tie tot nu-ti baga caldura cum trebuie in masina, sunt sanse maxime sa ai acest radiator de incalzire habitaclu infundat cu mizerie.
Principalele motive pentru care se intampla treaba asta sunt siliconul folosit pentru etansare la schimbarea termostatului sau a pompei de apa, in loc de apa distilata s-a pus apa de la robinet, nu s-a utilizat antigelul recomandat de catre producator.
In cazul radiatorului din filmare, a avut parte de toate cele scrise mai sus.
Sa aveti grija ce radiator vreti sa cumparati, asta daca cumva va ganditi sa-l inlocuiti. Radiatorul pe origine trece de 360lei. Unul aftermarket costa undeva la 100lei si are doar 8 tuburi in loc de 12, foitele de aluminiu sunt extrem de rare comparativ cu cel de origine iar treaba asta face ca, caldura degajata in habitaclu sa nu fie deloc satisfacatoare. Un mare dezavantaj al radiatoarelor aftermarket este partea de etansare, iti rogi moartea incercand sa-l faci sa nu mai curga la imbinarea cu cele doua tevi. Nu mi punem ca atunci cand strangi surubul care fixeaza tevile pe radiator, crapa plasticul de pe radiator si atunci sa vezi distractie.


Si de la Andrei cateva poze cu ce crocobauri a gasit el in radiator


Nici Cristi M. nu a fost prea multumit de mizeria gasita in radiatorul de habitaclu. Si cum nu are filtru de polen, a gasit suficienta mizerie si pe langa el.

Am testat becurile H4 HUD Xenon Light

La Multi Ani! 2016. Incepem anul in forta cu un test de becuri H4.
Diferente sunt intre ele, dar nu enorme, desi pe ambalaj scrie 100/90W, garantat sunt doar 60/55W asa cum scrie pe ele.
Lumina degajata este alba, nu galbuie ca si becurile stoc, iar pe timp de noapte chiar ofera un plus de lumina, ceea ce este foarte bine.
Pe timp de zi, ca si pe timp de noapte, nu sunt deranjante, nu m-am simtit orbit de ele. Evident, vorbesc despre faza scurta, pe faza lunga mi-au violat ochii ambele modele de becuri.
Becurile sunt de la Denis, el stie pretul, el stie cand si cum se livreaza. Asta ca sa stiti de ce va ignor cand ma intrebati de unde puteti cumpara si care este pretul :). Opa, cica nici el nu mai stie de unde le-a cumparat si la ce bani, asta-i ce-a mai tare chestie pe care am auzit-o anul asta =)). Drept e ca au trecut doar 20 ore din noul an :D