Comanda modulul Daytime Running Light (DRL)


Claudiu vinde un modul asemanator, chiar mai bun, intra pe acest link.
Eu nu mai comrecializez
 








Pentru cei care inteleg electronica si vor sa-si construiasca singuri un asemenea modul, puteti descarca cablajul, schema si print-ul din acest link.
Completare la documentatie:
- se poate folosi orice arduino. In soft selecteaza ce model de arduino foloseste si  tipul de aatiny (cipul folosit la modul)
- noi am folosit un arduino micro. Cel mai ieftin https://www.robofun.ro/platforme-de-dezvoltare/arduino-micro.html
- breadboard https://cleste.ro/catalog/product/view/id/10/s/breadboard-830-puncte-mb-102-mb102
- cabluri de la chinezi(mai ieftin) https://www.banggood.com/830-Point-Solderless-Breadboard-65pcs-Jumper-Cable-MB-102-Power-Supply-Module-Complete-Kit-p-1553273.html?cur_warehouse=CN


Din cauza numeroaselor sesizari din partea clientilor ca DRL-ul se stinge cand se stationeaza la semafor sau in trafic, s-a modificat punctul de pornit/oprit al modulelor DRL.
La unele masini tensiunea de pe instalatie nu trece de 13,5V, din constructie(Toyota, VW Golf 6,  unele modele 2011-2012).
La unele masini desi tensiunea trece de 14V in mod normal, acea tensiune poate sa scada pana la 13.4V - 13,5V daca se folosesc consumatori cum ar fi  AC, ventilatia si masina stationeaza in trafic sau la semafor. Din acest motiv punctul de pornit/oprit a fost mutat la 13,15V/13,2V.
Din cauza acestei modificari, pornirea DRL-ului se face dupa 5-6 secunde iar la unele masini, stingerea poate sa varieze intre 5 si 15 secunde, in functie de cat de rapid scade tensiunea de pe instalatie, depinde de la masina la masina.


Cei cu becuri H1/H7 au oglinda construita in asa fel incat lumina degajata este in genul unui proiector, focalizata intr-un punct. Din acest motiv alimentarea cu un voltaj prea mare da impresia ca ar fi prea puternica si deranjeaza. Asa ca acum aceste module DRL vin cu voltajul scazut la 35%, aproximativ 5V.
Eu am pe masina unul din primele module care alimenteaza cu 7V si am facut o comparatie pe intre ele. Sincer sa fiu, camera nu  prea sesizeaza diferenta, dar cu ochiul liber se vede o lumina mai slaba si putin mai galbuie. Dar poate vinovat este constructia farului deoarece testul este faccut pe Logab care are becuri H4 iar lumina de pe faza lunga este imprastiata si nu focalizata cum este la cele cu becuri H1/H7. La cei 5V ma asteptam ca lumina degajata sa fie ca o lumanare :)

 
Modulul se poate achizitiona in trei variante

- cu conectica by pass pentru becurile H4 - 78 lei + taxe postale
- doar cu firele lungi pentru becurile H1, H7 si H11 - 70 lei + taxe postale
- doar cu firele lungi pentru leduri cu alimentarea pe 12V, in limita a 10A(adica multe leduri) - 78 lei + taxe postale. ATENTIE! functioneaza doar pe leduri! montat direct pe becuri se va arde aproape instant!

Ce este modulul Daytime Running Light (DRL)
- un dispozitiv inteligent, porneste numai dupa ce tensiunea de pe instalatia electrica ajunge peste 13.15V(+/- 0.05V) si se opreste automat daca tensiunea scade sub 13.2V
- porneste automat becurile la 5-6 secunde dupa pornirea motorului
- se opreste automat dupa 5-15 secunde(difera de la o masina la alta) daca se opreste motorul, stingerea becurilor se face progresiv
- va alimenta becurile la aproximativ 35% din voltajul de pe instalatie, aproximativ 5V
- in cazul modulului pentru leduri alimentarea este cu 12V, in limita a 10A. NU montati pe becuri
- nu va aprinde becurile daca motorul nu este pornit, indiferent de pozitia cheii in contact
- nu va aprinde becurile daca sunt probleme cu instalatia electrica, cum ar fi alternator defect

Avantaje
- creste durata de viata a becurilor cu pana la 70%
- nu exista riscul de descarcare a bateriei peste noapte
- consumul cu motorul oprit este foarte mic, 0.9mA. O baterie de 55A o consuma in 4ani
- nu mai exista riscul de a uita farurile aprinse dupa ce ai condus pe timp de zi
- nu mai exista riscul de a fi amendat de politie pentru condusul masinii fara lumini aprinse
- reduce consumul de carburant
- reduce uzura blocului de lumini(maneta)

Cum functioneaza
Cand motorul este oprit, voltajul pe instalatia electrica este de aproximativ 12.4V. Dupa pornirea motorului voltajul va creste incepand de la 13.4V pana la 14.8V, in functie de modelul masinii. Dupa ce voltajul depaseste 13.15V(+/- 0.05V) si se stabilizeaza, dupa 5-6 secunde modulul va incepe sa alimenteze cu jumatate din voltajul existent pe instalatie, aproximativ 5V. In cazul modulului pentru leduri, acesta va alimenta cu 12V.
La oprirea motorului, modulul sesizeaza scaderea tensiunii sub 13.2V si dupa 5-15 secunde(in functie de modelul masinii) opreste alimentarea, stingerea becurilor facandu-se progresiv.
Odata ce DRL-ul a pornit, pornirea pozitiei nu va influenta deloc modulul. La aprinderea fazei scurte DRL-ul se va opri instant. Actionarea in orice moment a blițului de faza lunga, modulul se va opri instant.

Descrierea modulului DRL pe culorile firelor(in cazul becurilor H1, H7, si H11)
- firul rosu este prevazut si cu o siguranta si se leaga direct la baterie pe plus.
- firul negru se leaga direct la baterie pe minus
- firul maro se leaga pe pinul de plus la becului care vrem sa-l alimentam la 35% din voltaj. De regula faza lunga. atentie, nu-l atingeti pe caroserie sau pe firul de masa, ardeti modulul
- firul albastru este doar de comanda si se leaga pe pinul de plus al becului, bec care va comanda stingerea DRL-ului. De regula faza scurta.


Sfaturi pentru montajul modulului

Feriti modulul de apa si de o sursa directa de caldura.
Modulul beneficiaza de o garantie de 30 zile.

Montajul pentru conectica H4


Montajul si ce reprezinta fiecare fir
1. pentru modulele cu conectica H4 este prezentat in tutorial, 2 conectori by pass, firul rosu pe plus la baterie iar firul negru pe minus la baterie
2. pentru cei care au modulele doar cu fire si modulul cu leduri:

- rosu se leaga pe borna de plus a bateriei
- negru se leaga pe borna de minus a bateriei sau undeva pe caroserie
- maro alimenteaza cu 5V respectiv 12V la modulul pentru leduri, la pornirea motorului. el se leaga pe borna de plus a becului care vrei sa se aprinda dupa pornirea motorului. atentie, nu-l atingeti pe caroserie sau pe firul de masa, ardeti modulul instant
- albastru este doar de comanda. el se leaga pe plusul becului care vrei sa opreasca modulul DRL. de exemplu firul maro se leaga pe pinul de plus al becului de faza lunga iar cel albastru pe pinul de plus al becului de faza scurta. in momentul in care se aprinde faza scurta, modulul DRL se opreste. daca legi firul albastru pe pinul de plus al becului de pozitii, cand aprinzi pozitiile modulul DRL se opreste. daca firul albastru de comanda nu il legi niciunde iar firul maro il legi pe becul de faza lunga, modulul DRL se va oprii doar cand aprinzi faza lunga/dai blitz.

3. modulele pentru leduri alimenteaza cu 12V pe firul maro si se leaga la fel ca si modulul pentru becurile H1, H7 si H11

Montajul pentru becurile H1 si H7


Pachetul contine:
- modulul DRL cu conectica H4 sau doar cu fire, dupa caz
- o siguranta de 10A. Nu este montata in soclu, deci cautati dupa ea in colet!
- doi conectori pentru fire doar la modulele doar cu fire

ATENTIE!

- Modulul NU functioneaza pe instalatii cu Xenon si becuri halogen mai mari de 60W, DRL-ul se va arde instant! Nici macar firul de comanda(albastru) sa nu il conectati la instalatia de xenon!


- Modulul functioneaza doar pe becurile standard H4 55-60W, H7 55W, H11 55W si H1 60W. La cel din urma e posibil sa trebuiasca schimbata siguranta cu una de 15A, doar in caz ca cea de 10A se arde.

- Modulul pentru leduri NU se monteaza pe becuri normale! Modulul se arde aproape instant!


- NU atingeti firul maro pe masa/caroserie, modulul se arde instant


- La unele masini tensiunea de pe instalatie nu trece de 13,5V, din constructie(Toyota, VW Golf 6,  unele modele 2011-2012). La unele masini desi tensiunea trece de 14V in mod normal, acea tensiune poate sa scada pana la 13.4V - 13,5V daca se folosesc consumatori cum ar fi  AC, ventilatia si masina stationeaza in trafic sau la semafor. Din acest motiv punctul de pornit/oprit a fost mutat la 13,15V/13,2V. Din acest motiv pornirea DRL-ului e dupa 5-6 secunde iar stingerea intre 5 si 15 secunde, in functie de cat de rapid scade tensiunea de pe instalatie, depinde de la masina la masina.


Incompatibilitati

- In timp am observat cateva incompatibilitati cum ar fi Skoda Octavia RS si Ford Focus 2008 Facelift diesel. Farul din dreapta are intensitatea luminii mai mica ca cel din stanga. Mai exact, la farul din dreapta, din cauza constructiei instalatiei electrice, tensiunea ajunge undeva la 4V in loc de 6V. Rezolvarea este simpla, de pe firul maro se trage un fir suplimentar si la farul din dreapta. In urma acestei modificari nu s-au semnalat nici un fel de probleme.
- La VW Sharan 2001 cu becuri H1/H7, legarea pe faza scurta alimenteaza si motorul de reglaj faruri, dar doar cele 5 secunde dupa oprirea motorului.
- VW Golf IV 2004 4 motion cu xenon din fabrica, se aude cum bazaie un releu pe sub bord.
- Honda Accord 2006 - CL7 care are din fabrica sistemul "ELD" Electrical Load Detector care in anumite momente in care sesizeaza consum mic de energie, face sa cada voltajul de incarcare de la 14,2 V la 12,3 V. In aceste conditii se dezactiveaza DRL-ul http://goo.gl/tBvtR.
- Ford Galaxy 1996 diesel cu becuri H4, se arde instant siguranta de la modulul DRL. 
- Alfa Romeo 147 si 156. Modulul functioneaza corect, dar in bord bazaie releul de faza lunga. 
- Toyota RAV4 2007, aici e chiar interesant, daca calci frana se stinge DRL-ul :) 
- Toyota Avensis 2006 cu xenon pe faza scurta din fabrica. Desi a functionat ok vre-o doua luni, ulterior a inceput xenonul sa palpaie. 
- Toyota Aygo se pare ca este total incompatibil, nu functioneaza deloc. Daca se fac mai multe teste, ardeti becuri si cam atat.
- Opel Vectra 2006 facelift 1.8 benzina, se aprind in bord martorii de becuri arse.
- Ford Focus 3, din cauza sistemului de incarcare cu fluctuatii. Mai multe detalii aici
- Ssangyong Kyron, e cu filetul pe stanga. Am legat DRL-ul pe firul de plus de la faza lunga iar dupa pornirea motorului s-a aprins faza scurta. Eram doi langa masina si nu ne-am prins de face asa...

- Cea mai frecventa "incompatibilitate" apare la o gama mai larga de masini. La pornirea motorului se aprinde doar becul la care s-a legat modulul. Rezolvarea este simpla, de pe firul maro se trage un fir suplimentar si la farul din dreapta. Masinile care le-am identificat pana acum: BMW cam orice versiune, Honda Civic Type R, familia VW, Audi, Skoda, Seat mai noi de 2008, Citroen C4 2007. In urma acestei modificari nu s-au semnalat nici un fel de probleme.