Cum functioneaza bujiile incandescente

Citez "am vazut pe net, videoclipuri cold start la diesel..de ce se pune contactul de multe ori?".
Aceasta a fost intrebarea pusa de Cristi si care m-a determinat sa filmez un tutorial cum functioneaza bujiile incandescente pe Logan 1.5dci.
Din punctul meu de vedere, punerea contactului de 2-3 ori este inutil. Este suficient sa pui contactul, numeri pana la 10 si dai la automat, este cam acelasi lucru :)


In urmatorul film aveti o explicatie tehnica cum functioneaza bujia, aprinderea, etc.

32 de comentarii:

  1. Procedeul de aprindere al bujiilor este acelasi la majoritatea masinilor de acest gen? Sau acea durata in care bujia sta aprinsa difera de la masina la masina? Daca are vreo relevanta vreau sa aflu pentru masina mea (Renault Megane I, Fase II, 2000, 1.6 benzina)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. benzinarele nu au bujii incandescente :)
      la benzinare bujiile scânteiesc continuu din momentul in care pornesti motorul si pana il opresti.

      Ștergere
    2. poi si care este "elementul" ca sa-i zic asa, care ajuta la scanteierea continua a bujiilor? ca bujia este statica in locasul ei acolo...

      Ștergere
    3. tu vorbesti serios? n-ai cum sa vorbesti serios punand o asemenea intrebare

      Ștergere
    4. e ok, mi-am adus aminte, am citit postul colegului, si in urma vizualizarii videoului am ramas cu imaginea bujiei incandescente, si de asta am pus intrebarea, ca vedeam varful acela care se inroseste si nu stiam cine provoaca scanteia...

      Ștergere
    5. @CRiS Mersi..Asta vroiam sa aflu. :)

      Ștergere
  2. Au 2 faze: pre-glow si after-glow.After glow e un fel de ''soc'' la diesel daca ii putem spune asa.Incalzeste aerul ce urmeaza a fi comprimat pentru a se autoaprinda mai bine si mai eficient la momentul injectarii motorinei.Se stie ca la temperaturi scazute, caldura rezultata in urma comprimarii gazului(aerului) se risipeste o parte in blocul motor, acesta fiind f rece.Bujiile in perioada de dupa pornire incearca sa refaca ''handicapul '' asta pana cand cilindrii implicit bloc motor se incalzesc cat de cat in urma functionarii motorului.
    Parerea mea si nu trebuie luata de buna.:P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pentru mine are logica ceea ce ai descris :)

      Ștergere
    2. cristi ai idee laureatul fara geamuri electrice spate are instalatie electrica trasa pana la stalpi sa poti monta macaraua si butonul sau trebuie facuta toata instalatia?

      Ștergere
    3. nu are absolut nimic, trebuie de la zero

      Ștergere
    4. Salutare.

      Am gasit in cartea delphi pentru logan diesel ( k9k790-k9k792 ) ca intr-adevar, dupa ce se stinge becul, bujiile termice continua sa fie alimentate pentru o perioada de timp, in functie de temperatura apei. Astfel, daca apa are 15 grade si peste, bujiile continua sa fie alimentate pentru 5 secunde dupa ce se stinge becul. Cu cat temperatura apei e mai mica, cu atat sunt alimentate mai mult. Daca de exemplu apa are -20 de grade, bujiile termice continua sa fie alimentate timp de un minut ! Asta chiar in timp ce motorul merge. Imi imaginez, exact cum zice dl. vlad, ca este o masura pentru stabilizarea arderilor cat timp camera in relativ rece. Spune tot acolo ca timpul pentru post heating poate sa fie mai scurt in anumite conditii, si ca becul de bujie termica din bord e stins in acest timp.

      Mi se pare astfel cam fara rost ca sa dai mai multe chei pana sa actionezi demarorul, nu faci decat sa intrerupi ceea ce calculatorul deja incearca sa faca.

      Scuze daca pare ca repet ce scrie mai sus, voiam doar sa completez exact unde e cazul.

      Spor la treaba.

      Ștergere
    5. pfoai! chiar astept un minus multe grade ca sa testez :D
      si o sa testez si cand e cald afara

      Ștergere
  3. Eu la temperaturile de -20 grade care au fost prin Bucuresti pun pe bujii de 2 ori,pt a incazi acea camera unde se injecteaza si aprinde motorina,tu spui ca e inutil sa pui contectul de 2 ori,atunci de ce dupa a 2-a punerea a contactului masina o ia la sfert de cheie,daca intr-adevat ar fi inutil ar face la fel ca si la prima cheie,ar invarti mai mult ca dupa punerea a 2-a oara a contactului...Eu procedez ceva de genul,pun contactul,las sa se stinga toate becurile,apoi iau caontactul,las sa aprinda martorul antidemaror(becul rosul care palpaie cand nu este motorul pornit) si pun din nou contactul,las sa se stinga toti martorii din bord,apoi o ia la sfert de cheie,daca as lasa doar o data contactul pus,o ia,dar o simt ca se cam chinuie,de ce?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. repet, de ce sa pui contactul si a doua oara din moment ce este suficient sa pui doar contactul, numeri pana la 10 si dai la automat?
      este identic cu ceea ce faci tu, pusul contactului, astepti 4 secunde sa se stinga becul, iei contactul, pui contactul, astepti iar cele 4 secunde si dai la automat. dupa cum spuneam, doar uzezi contactul :)
      la logan injectia este directa, practic injectorul si bujia sunt pozitionate in interiorul pistonului(atunci cand el este sus). acea bujie nu poate incalzi tot interiorul cilindrului sau macar jumatate din el.
      da, la vechile masini care aveau camera de ardere, da, punerea contactului de doua ori influentau direct pornirea. dar ele nu aveau injectie directa, motorina era injectata intr-o antecamera unde era si bujia care incalzea aerul si motorina. cand dadeai la automat, motorina gata incalzita era aruncata in interiorul cilindrului unde se aprindea.

      later edit: tocmai am regasit linku-l primit de la cineva unde se explica in detaliu ce spuneam eu mai devreme http://www.scritub.com/tehnica-mecanica/Injectia-diesel-Sistemul-de-in14198.php

      Ștergere
  4. Tescarau: acum depinde si ce bujii ai.Eu am avut o dacie pickup 1.9d si foloseam doar bujii BERU si nici nu trebuia sa astept sa se stinga becul de la bujii sa porneasca. Ii dadeam din prima,puneam contactul si porneam fara a astepta becul de la bujii sa se stinga

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asta insemna ca aveai compresia foarte buna, nu din cauza bujiilor Beru :)
      microbuzele Ford Transit, modele mai vechi, nu aveau bujii deloc, pornirea se facea strict pe baza compresiei.
      si loganul porneste la frig fara ajutorul bujiilor, trebuie doar sa aiba compresia buna si o sa invarta de mai mult eori

      Ștergere
    2. Referitor la compresie, doresc sa mentionez ca la schimbarea bujiilor este necesar a se folosi o pasta speciala pe filetul bujiilor. Aceasta pasta rezistenta la temperatura si care nu se usuca, ajuta la imbunatatirea compresiei, minimizarea pierderilor de aer/gaze pe langa corpul bujiei. Puteti testa cu putina motorina turnand in jurul bujiei in timp de functioneaza motorul si veti vedea ca va bolborosi, semn ca pierde presiune ceea ce duce si la o pornire mai greoaie. Eu am folosit acest tip de pasta si se simte la pornire ca nu se chinuie.

      Ștergere
    3. pe viitor ma gandesc serios si la treaba asta :)

      Ștergere
  5. Răspunsuri
    1. Eu am folosit una de la LOCTITE, o sa revin maine cu codul exact. Insa se gaseste in comert pasta speciala de bujii: http://www.daciashop.ro/pastamontaj-incandescente

      Ștergere
  6. Eu pe langa dci-ul meu, mai am un T4 tdi cu 300 mii km, si niciodata nu am pus contactul de doua trei sau patru ori, si chiar si la -20 a pornit foarte bine, insa intretinerea nu a lasat de dorit niciodata, bujii verificate in fiecare toamna si filtru motorina schimbat in fiecare toamna. Eu insa dupa ce se stinge becul, care sta aprins si in functie de temperatura de afara, mai stau vreo 3, 4 secunde si ii dau.

    RăspundețiȘtergere
  7. beru made in ireland sunt bune!? ca originale ma rup la buzunar si pasta nu mai pun, mecanicu mi-a zis ca nu necesita, ca de aia sunt conice!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. tu vei fi primul care afla daca sunt bune :)

      Ștergere
    2. pasta care se pune se numeste vaselina termica. spune-i mecanicului ca daca desfaci bujiile o data la 3-4 ani, sau chiar mai devreme, exista riscul sa rupi bujia inauntru, asta inseamna bani si munca in plus pentru 10 lei cat costa un tub de vaselina. este aceeasi vaselina care se pune la procesoarele de pe calculatoare.
      bujiile nu se strang foarte tare datorita conicitatii filetului

      Ștergere
  8. apropos de pornirea la rece citeam undeva pe un forum ca este indicat sa incerci sa incalzesti bateria inainte de pornirea efectiva a motorului .asta ar insemna sa aprinzi farurile sau un consumator ce prin functionarea lui va incalzi bateria .nu stiu daca se poate face vreun test care sa demonstreze veridicitatea acestui procedeu. sincer am rezerve ca este adevarat .oricum la multi ani tuturor un an nou plin de bucurii !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am citit si eu ceva, dar nu era vorba de incalzirea bateriei ci despre dezamortirea ei.

      Ștergere
    2. Pai si ce facem daca avem bateria slaba prin pornirea consumatorilor nu o epuizam si mai mult?
      Intreb si eu fara suparare dar se spune ca la pornirea pe timp rece se opresc toti consumatorii tocmai pentru a ajuta bateria .

      Ștergere
    3. pai ar fi ceva de genul ca aprinzi farurile 5 secunde. e ca si cum ai trezi bateria din "somn", sa nu dai la automat asa pe "netrezite"

      Ștergere
    4. Nu cred ca faci altceva decat sa uzezi farurile si sa consumi aiurea bateria. La diesel trag destul curent bujiile cat sa "dezmorteasca" bateria. :)

      Ștergere
  9. Nu trebe la Dacie ca tine releu' active bujiile 18 secunde. La Focusul meu le tine 10 secunde. In manual imi recomanda la temperaturi foarte joase sa le incalzesc de 2 ori ca sa fie si cilindrul din motor incalzit. Mai mult nu imi recomanda sa pornesc motoru' pana nu se deschide releu' si nu mai alimenteaza bujiile. Becul din bord cu semnul de bujii sta aprins cat e releul activ adica maxim 10 secunde, daca pana atunci nu o ajuns temperatura in cilindru suficienta cat sa se faca aprinderea.

    Eu dau 2 chei la <-10 grade. Nici o problema cu contactu' dupa 13 ani jumate si bujiile au fost schimbate singura data acum 2-3 ani.

    RăspundețiȘtergere