Schimbat antigelul la 1.5dci

Dupa 5 ani am schimbat prima data antigelul, lucrarea fiind facuta in service. Am vazut ca mi-au pus cel de culoare rosu, dar nestiind detaliile despre compozitia lui, nu m-am gandit ca ar fi o problema. Practic ma gandeam ca este colorat ca sa-l identifici mai usor in cazul in care gasesti apa sub masina.
Pe langa aceasta problema a antigelului gresit, problema mea ce-a mai mare era caldura pe timpul iernii care cam lipsea. Trebuia sa fac aproape 10km ca sa simt ca vine caldura cum trebuie iar acest lucru este inacceptabil! Am constatat ca radiatorul electric este functional, deci nu era el problema. Stiu foarte bine ca dupa cateva minute deja trebuie sa fie caldura in masina iar asta poate fi doar de la depunerile de pe instalatia de racire. Cel mai probabil s-au depus sedimente datorate apei si a coroziunii antigelului necorespunzator, cel rosu.
Am studiat putin problema si si am trecut la fapte. Pe langa antigelul de origine, am mai comandat de la baietii de pe daciashop.ro si o solutie de curatat radiatoare ProTec. Fiind cald afara, nu aveam nici ce-a mai mica idee daca o sa de-a sau nu rezultate.
Concluzia e ca am schimbat antigelul la sfarsitul lunii august, in luna decembrie erau deja temperaturi negative, ideal pentru un rezultat. Din pacate nu pot surprinde intr-o filmare satisfactia ca am din nou caldura in masina :D.

Ca sa fie mai usor de urmarit, l-am impartit pe etape.
Prima fiind golirea instalatiei de racire


Curatarea instalatei de racire folosind solutia ProTec


Pun antigelul, aerisesc instalatia


Verificari si completari


Si pentru ca au fost intreabari:
Apa distilata
Distilarea apei se realizeaza evaporand si apoi condensand apa. In acest fel se obtine o apa absolut lipsita de saruri si in acelasi timp sterila, prin efectul termic. Apa distilata are utilizari farmaceutice, de laborator, industriale.

Apa dedurizata

Dedurizarea este operatiunea prin care se indeparteaza din apa calciul si magneziul. Aceste doua elemente, in prezenta bicarbonatilor, sunt cauza principala a depunerilor ce se formeaza in circuitele termice si pot, in plus, sa reactioneze cu alte substante in anumite prelucrari industriale. Dedurizarea se realizeaza in mod uzual prin trecerea apei prin straturi de rasini schimbatoare de ioni – mase cationice.

Apa demineralizata
Prin demineralizare se obtine apa fara saruri, fara ajutorul caldurii. In mod obisnuit, demineralizarea se realizeaza prin intermediul rasinilor schimbatoare de ioni obtinandu-se o apa cu reziduu salin inferior celui obtinut prin distilare; in schimb, apa demineralizata nu este sterila.
Tehnologia actuala permite producerea de apa demineralizata cu costuri acceptabile prin procesul de osmoza inversa, evitandu-se produsele toxice sau poluante rezultate in urma demineralizarii.
Apa demineralizata are utilizari nenumarate in domeniul industrial (industrie chimica, farmaceutica, alimentara, instalatii termice, etc.)
sursa: detailing-club.ro

112 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. E si tu amu, un alt tutorial :)

      Ștergere
    2. sal am si eu o problema si no pot rezolva la nici un service ,pierderi ulei distributie mentionez ca am inlocuit semeringurile de trei ori dar nimic in continuare pierde ulei am un logan 14 mpi 2008 .ai idee care ar fi problema.

      Ștergere
    3. salut, probabil axul este uzat iar semeringul, fie el si nou, nu mai etanseaza

      Ștergere
    4. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

      Ștergere
  2. Stima si respect pt tot ce faci am schimbat si eu antigelul la golf 5! Multumesc

    RăspundețiȘtergere
  3. frumos tutorial, bine de stiut sa nu ai incredere deplina in cei de la servisuri ,citez: Lasa ca pun antigel bun (rosu), de la mine, nu te costa nimica. In gandul lui te vei intoarce tu la mine cu "coroziuni" la motor.

    RăspundețiȘtergere
  4. Am de facut o mica observatie. La nici un model Dacia de la Super Nova si pana in prezent, nu mai exista robinet pe circuitul de incalzire, ceea ce insemna ca indiferent de pozitia rotitei de reglaj a temperaturii, lichidul de racire circula si prin radiatorul de interior. De fapt acea rotita, actioneaza o clapeta care dirijeaza aerul prin sau pe langa radiatorul de incalzire, total sau partial, in functie de pozitia ei. Cu prima ocazie, o sa fac un tutorial cu schimbarea radiatorului de incalzire la Logan si o sa va arat exact cum lucreaza acea clapeta. Eventual, in momentul in care se schimba antigelul, se poate schimba si termostatul, daca acesta nu a fost inlocuit pana la momentul respectiv sau in ultimii doi ani, mai ales la modelele pe benzina. In cazul in care nu schimbati termostatul, merita macar sa il verificati, pentru ca exista posibilitatea ca acesta sa nu mai inchida perfect, ceea ce duce la o incalzire mai greoaie a motorului.
    Tutorialul cu inlocuirea termostatului se poate vedea aici: http://www.tutorialelogan.ro/2014/04/schimbat-termostat-la-14mpi16mpi.html

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. asa este referitor la circuitul de caldura, nu numai la dacia insa ci la majoritatea masinilor, acum lichidul de racrie trece tot timpul prin radiatorul de caldura, si defapt acele clapete dirijeaza aerul cald sau rece, si pentru cei care nu credeti, faceti o proba cand e frig afara sa vedeti ca dupa ce aveti pe caldura, daca dati pe rece se produce schimbarea instantaneu, pe cand daca e robinet ii ia ceva timp sa raceasca radiatorul si sa bage rece. o alta precizare am ca la modelele dacia eu am testat densitatea cu un densimetru la o masina venita noua si temperatura de inghet era la -20 de grade, deci -35 este prea dens, poate creea dificultati la racie vara. pentru ca un lichid de racire sa inghete cu o densitate de -20 de grade si sa fie periculos pentru masina ar trebui sa fie macar -25 de grade, si chiar si asa nu ingheata solid ca o piatra ci se imbranzeste. dupa parerea mea si din experienta, -35 este prea dens si raceste mai greu vara, plus ca in Romania rar vezi temperaturi asa scazute in cazul in care nu locuiesti la Intorsura Buzaului:)

      Ștergere
  5. Hey! unde iti sunt proiectoarele si senzorul de temperatura din bord?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. tutorialul cu antigelul a fost filmat muuuult inainte sa-si puna proiectoare...
      dupa ce a schimbat distributia...prin SEPTEMBRIE!

      Ștergere
    2. antigelul l-am schimbat in august anul trecut :D

      Ștergere
    3. "Verificari si completari" minutul 5:55 - la inceputul lunii Iulie :D

      Ștergere
    4. =))), ai dreptate, stiam eu ceva dar nu stiam tot, am confundat data cu schimbatul distributiei :D

      Ștergere
  6. Sal nu inteleg de ce nu ai pus de la inceput in apa acea solutie de ce te-ai complicat s-al inclazesti si apoi ai adaugat in apa apoi puteai sa faci amestecul de apa antigel si apoi s-al bagi in motor sa complectezi ulterior in fine nu ma intelege gresit nu te critic dar putin ai complicat treaba si nu inteleg de ce

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mi-a fost recomandat sa fac asa, asa ca am facut cum mi s-a spus :)

      Ștergere
  7. cam mare ferestruica aia, unde era termometrul....
    iti dau un LCD portocaliu?
    de fapt, am termometrul cu totul...luat de la Fratello, nu l-am mai pus ca nu se integra bine in masina...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. am display-ul care se pune acolo. n-are cine sa mi-l monteze :))

      Ștergere
  8. Salut !
    Scuze pentru faptul ca nu are nicio legătură cu tutorialul.
    Dar daca am scăpat o bucata de plastic in gurile de ventilație care direcționează aerul spre parbriz,ce ar trebui sa demontez pentru a il putea scoate?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca ai noroc, doar filtrul de polen din habitaclu.

      Ștergere
    2. salut. eu nu gasesc filtrul de aer pt aerul ce intra in habitaclu. m-am uitat sub torpedo unde vazusem ca este la tine insa la mine nu este. am un logan din 2005.
      si inca ceva. cand dau ventilatorul pe treapta a doua sau mai sus, se aude un zdranganit puternic in interior ca si cum ar fi o bila blocata undeva pe conducte. nu ma pricep exact unde dar se aude prin fata unde sunt gaurile pentru dezaburirea parbrizului.
      si inca o intrebare, cum fac sa curat de praf pe interior toate conductele care baga aerul in habitaclu?

      Ștergere
    3. acest filtru nu-l gasesti? http://www.tutorialelogan.ro/2009/09/montaj-fitru-polen-in-habitaclu-la.html . nici n-ai cum sa-l gasesti.
      ai Aer Conditionat? daca da, asa poti scapa de praful din tubulatura http://www.tutorialelogan.ro/2014/08/curatat-si-igienizat-instalatia-de-aer.html

      Ștergere
    4. nu am aer conditionat. dupa filtrul ala ma uitam si nu e nimic pe acolo
      macar e vreun filtru pe undeva? stiu odata ca eram in mers si mi-a intrat o musca in ochi iesit pe gura de ventilatie de la jumatate :)))
      deci, cum curat praful, si pe unde intra aerul? cumva prin locurile alea de sub nivelul stergatoarelor unde este bidonul cu lichid pt parbriz??

      Ștergere
    5. pai nu e nimic acolo pentru ca nu ti-ai pus filtru, din fabrica nu vine montat.
      si da, din cauza ca n-ai niciun filtru pe niciune, ti-ai luat musca in ochi :))
      daca nu ai AC, nu ai scurgere sub masina si nu poti curata cu acea spuma pentru ca nu are unde sa se scurga mizeria.
      doar daca demontezi tot sistemul de aerisire il poti curata, probabil. bord jos, consola aerisire... tot tacamul.
      exact gaura aia mare de langa bidonul de apa parbriz este gaura de admisie aer habitaclu

      Ștergere
  9. In cartea masinii DACIA ....specifica negru pe alb ce consumabile foloseste marca DACIA!

    RăspundețiȘtergere
  10. Dupa cum a spus si colegul Huff,loganul numai are robinet pt caldura din habitaclu,faptul ca ai pus butonul de caldura pe rosu e degeaba,am poze cu aeroterma la mine pe loganclub.ro "B 74 NYT furia blonda",cand am curatat eu aeroterma,dar nu e problema.
    Faptul ca ti-a mai ramas lichid de racire in motor se datoreaza faptului ca nu ai scos surubul de 10mm care este undeva la pompa de apa sa iti curga lichidul si din blocul motor,sau porneai pt 20 secunde motorul si garantat iti mai curgea lichid,proabil ca nu tot,dar mai scoteai ceva ceva,nu e bai nici asta ;)
    Ai muncit in plus cu scoaterea lichidului vechi si reumplerea sistemului cu apa,dar nici asta nu e bai ;)
    Eu am procedat la curatarea intregului sistem cu 500ml de detertrant NUFAR,si lasarea vechiului antigel care era intradevar de culoare verde si de tipul D,a iesit ceva mizerie,depuneri de calcar care provin de la la radiatorul de racire,cat si de la cer caldura din habitaclu,acum nu va ganditi ca exagerat,dar a iesit,insa eu am mers cu masina de acasa pina la magazinul de piese auto sa cumpar noul antigel,asa a putut sa circule mai eficient lichidul prin motor.
    Respect mereu efortul tau Streulea Cristi de a ne prezenta mereu clipuri de genul asta!

    RăspundețiȘtergere
  11. DETARTRANT.....? nu cred ca face bine la radiator ni nici la furtune....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. garantat nu face bine detartrantul. doar ca nu il lasi definitiv acolo si clatesti bine ulterior instalatia.
      solutia ce am folosit-o eu sigurat este pe acelasi principiu cu detartrantul

      Ștergere
  12. CRis trebuie facute niste mici clarificari pt. cei neinformati, ca sa nu jignesc folosind alt termen ...

    1. Din punct de vedere chimic intr-adevar toti antigelii moderni se bazeaza pe etilen-glicol (care este un alcool organic) si anumiti aditivi specifici fiecarui tip de sistem de racire, aditivi care de altfel dau practic culoarea antigelului.
    2. D-ul indicat in norma Dacia indica faptul ca e utilizat pentru ... Dacia, insa ATENTIE ! : trebuie specificat ca antigelul trebuie sa nu contina agenti de racire sau alti aditivi (cu rolul de a proteja si imbunatatii randamentul sistemului) pe baza de silicati, deoarece acestia au actiune coroziva pentru sistemele de racire Dacia/Renault, insa nu si pentru alti producatori de masini ...
    De aceea cautati antigeli in consecinta, un bun antigel trebuind sa aiba de ex. un astfel de aditiv : Glysantin® G30® - fara intentie de reclama - :)
    Ca o confirmare a celor spuse mai sus, daca veti citi in specificatiile renumitului producator german, veti observa ca e folosit si de cei de la Renault, chiar daca nu a fost aprobat in mod oficial si asta mai mult ca sigur din considerente de marketing, ca de altfel toate produsele ...
    Concret, puteti verifica functie de marca masinii etc. ce tip de aditiv e recomandat de ei ca sa contina antigelul : http://www.glysantin.de/en/products/product-finder.html
    Astfel, daca veti pune Dacia veti observa ca este indicat aditivul Glysantin G30 si nu alt aditiv din gama lor de aditivi.
    3. Cat despre vesnica dezbatere legata de concentratie sau dilutie, va puteti edifica mai bine citind urmatorul articol : http://www.proauto.ro/despre-antigel...ropilenglicol/, concluzia fiind clara : dilutia cu apa distilata (!) se face in intervalul 30-70% din considerentele irefutabile explicate acolo ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. link-ul de la punctul 3 este "defect". probabil acesta este cel ok http://www.proauto.ro/despre-antigeluri-etilenglicol-vs-propilenglicol/
      si multam pentru completarile aduse ;)

      Ștergere
    2. Cu mare placere ! Macar atat sa pot sa fac si eu pt. tine :))

      Oricum CRiS, mai am cateva intrebari:
      1.Termostatul se poate repara? Si in general ce se strica la termostat? Senzorul? Din cate am inteles de la mecanici el se blocheaza ori pe inchis ori pe deschis ... atunci de ce nu se poate repara, dat fiind faptul ca e un banal bi-metal cu un arc? Nu se poate vibra sau trata cu ultrasunete?
      2.Ai incercat sa cureti injectoarele? Prin vibrare sau ultrasunete? Daca da ai vreun link?
      3.Radiatorul electric ti l-ai achizitionat separat sau fiecare masina il are? (scuze daca intrebarea e tampa :)) )

      Ștergere
    3. 1. din cate stiu, se repara prin inlocuire. n-am auzit pe nimeni sa repare un termostat. la benzinare sunt diferente mari de temperatura si probabil in timp afecteaza acele bimetale. la diesel nu sunt atat de mari diferentele de temperatura, motiv pentru care termostatul se defecteaza mai greu.
      2. deloc, de la mine isi ia talpa si banui ca este suficient. desi... i-ar trebui o curatare
      3. 1.5dci are din fabricatie acel radiator electric. cica ar fi si unele 1.6 16v care il au..

      Ștergere
    4. 2. De unde stii ca trebuiesc curatate? I-ai facut vreun test de injectoare? Banuiesc ca stii cum se face ...
      3. Unde e amplasat? Nu de alta dar sa nu mor ... neinformat :)))

      Ștergere
    5. 2. stiu cum se face, nu i-am facut. la testul de injectoare nu reisese daca trebuie curatate sau nu. la gaurile prin care pulverizeaza motorina, in timp se fac depuneri si se cam infunda. din cauza asta spuneam ca ar trebui curatate
      3. ai chiulit de la ore http://www.tutorialelogan.ro/2014/09/demontat-radiator-electric-de-incalzire.html

      Ștergere
  13. La punctul 3 din expunerea mea cred ca nu se vede bine site-ul despre care vorbesc, de aceea l-am rescris aici : http://www.proauto.ro/despre-antigeluri-etilenglicol-vs-propilenglicol/

    In plus de asta, daca cineva vrea sa vada si grafic cum evolueaza temperatura cu concentratia de etilen-glicol, ei bine o poate face de aici : http://www2.gi.alaska.edu/ScienceForum/ASF6/680.html

    RăspundețiȘtergere
  14. Msmult ptr tutorial
    O sa imi fie de folos

    RăspundețiȘtergere
  15. salutare

    in primul rand vreau sa te felicit pentru tot ceea ce faci
    Am urmarit cu foarte mare interes aproape toate tutorialele pe care le-ai pus aici, desi eu nu am loga :)
    Am un symbol 1.5 dci 65 CP deci, ca cel de pe loganul tau.
    In mai anul trecut am fost sa imi schimb distribuitia, prin urmare am schimbat si pompa de apa si implicit si antigelul. Am facut aceasta operatiune la un service mare multimarca si cum nu am avut antigelul adus de mine mi-au pus de acolo Hepu G12 rosu.
    Dupa parerea mea, asta cu pus antigel Dacia Glaceol e pur strategie de marketing sa isi vanda si astia produsele lor deasta indica in cartea masinii folosirea acestui tip de antigel.
    Depuneri, toate antigelurile fac depuneri pe instalatia de racire asa ca.....eu nu cred ca cel Glaceol de tip D e bun si un alt antigel nu ar fi bun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. avand in vedere ca nu este diferenta de pret, cel putin nu semnificativ, de ce n-as folosi ce recomanda ei? :)

      Ștergere
  16. nu este nimic rau in a folosi acel tip de antigel pe care il recomanda ei ....dar am vazut pe foarte multi care isi dau cu parerea ca nu e bine sa pui altceva, ci doar acest tip de Dacia Glaceol ca nu stiu ce corodeaza, ca nu stiu ce face dar nimeni nu vine sa spuna concret care ar fi cauzele. Si daca tin minte pe timpul lui ceasca tata avea o dacie care completa cu antigel de care se nimerea si numai sa intamplat nimic cu motorul asa ca......

    RăspundețiȘtergere
  17. CRiS, nu e aria mea de expertiza, dar din cate am inteles eu testul de injectoare nu iti arata daca injectorul arunca pe retur motorina fiindca : 1.duza e colmatata sau 2. pastila e tocita?
    Deci nu inteleg ce cureti tu?
    Si daca e vorba de curatat injectoare acest lucru se poate face prin vibrare sau ultrasonare? sau doar se schimba pastila si se curata grosier?
    In alta ordine de idei am fost prevenit ca o sa am probleme cu regulatorul de presiune (daca nu gresesc e cel care intra in functiune la relanti ) fiindca acum din ce in ce mai mult motorul "tremura" cand e la relanti.
    Se poate repara sau curata cumva?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. la testul de injectoare masoara cantitatea de motorina care vine pe retur. trebuie sa fie o anumita cantitate dupa nu stiu cat timp.
      motorina contine o gramada de cacat care lasa reziduri in urma, reziduri care se depun la iesirea din injector si blocheaza functionarea optima.
      curatarea sepoate face si doar folosind o solutie pentru asa ceva, nu neaparat sa demontezi injectorul.
      nu stiu exact prin ce metode se curata injectoarele, dar foarte plauzibil sa fie cu ultrasunete.
      eu zic ca acel tremurat la ralanti este dintr-un suport motor sau de la bieleta antirasturnare.

      Ștergere
    2. Cristi poti face curatare injectoarelor si a pompei de injectie cu o solutie speciala .(liqu moly, winss ,etc) 500mll. scoti furtunele din filtru motorina cel de retur si cel care duce in pompa (alimentare) si te legi la ele cu 2 furtune cu niste filtre micute ( tip benzina, cred ca este si de motorina) si lasi sa mearga masina cu acel lichid iti garantez ca motoru va merge mai rotund si injectoarele nau sa mai bata asa tare la rece .vei vedea in acele filtre mici cata mizerie se aduna.

      Ștergere
    3. https://youtu.be/DuTTb_acdxs ceva de genu acelasi principiu e si la dci bn ca dci are rampa comuna dar .intelegi :))

      Ștergere
  18. Am omis sa precizez faptul ca la relanti "tremuratul" nu e permanent ci doar ocazional ... de ex. pana acum imi tremura odata la o luna, dar acum tremura o singura data cam de fiecare data cand masina e la relanti ... si totusi sa zicem ca de vina e acel regulator de presiune, atunci se poate curata?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dubas. chiar si in cazul acesta as da vina pe combustibil. ma indoiesc ca ar tremura ocazional din cauza pompei de inalta presiune. ori tremura tot timpul, ori numai tremura :)
      n-am idee ce ar trebui facut la pompa de inalta, asta in cazul in care problema este de la ea

      Ștergere
    2. Am fost la un amic care e inginer mecanic la MERIDIAN (in caz ca nu stiai sunt ei sunt din Bucuresti si sunt atat service cat si dealer-i autorizati DACIA) si cei de aici mi-au spus ca este regulatorul de presiune, adica acea piesa mica cu selenoid si sita metalica ... astfel electrovalva e comandata de calculator ca sa regleze presiunea motorinei la relanti ... deci ai idee cum se curata, fiindca tot kit-ul : piesa plus cablaj, costa peste 500 de lei, basca manopera ...

      Ștergere
    3. n-am idee ce presupune :(

      Ștergere
  19. Salut, in 2013 mi-a cazut cureaua de distributie "bucurie mare". Imediat dupa rectificarile de riguare vasul de expansiune a inceput sa se murdareasca de ulei. L-am spalat de doua ori de atunci dar tot continua se se murdareasca. Spuneti-mi ce as putea sa bag in antigel pentru a putea spala instalatia de racire a motorului? Si mai am o intrebare, la ce temperatura deschide termostatul? Furtunul pe care in prezinti, deasupra la radiator, se incalzeste cand in bord ne indica 2 linii la temperatura sau incepe sa se incalzeasca doar la 4 linii. Te intreb pentru ca la mine cu 2 linii poti praji oua pe el. Mersi si scuze de atatea intrebari.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ai benzinar? diesel? mici detalii...
      in vazul de ulei nu are voie sa ajunga ulei! deloc! cel mai probabil ai fisurata garnitura de chiulasa. roaga-te sa nu intre apa in ulei, atunciai dat de dracu.
      undeva sus in tutorial am pus camera de filmat sa se vada cum urca temperatura(la dci euro 3), la cate grade apar 2 linii, la cate grade apar 4 linii si la cat deschide termostatul.

      Ștergere
    2. Este diesel, uleiul nu se vede plutind in antigel doar ca se murdareste vasul de expansiune. Imi cer scuze pentru intrebare cu temperaturile acuma am revazut tutorialu, la mine cel mai probabil a ramas deschis termostatul ca ajunge greu la 4 linii.

      Ștergere
    3. conteaza daca este 1.5dci euro 3 sau euro 4. la euro 4 apar mai greu acele linii in bord.
      i-ati asa ceva, este ieftin si poti fi sigur. http://www.tutorialelogan.ro/2014/04/interfata-obdii-si-aplicatia-torque.html
      la diesel se strica mai greu termostatul.

      Ștergere
  20. Salut, imi poti da un sfat, schimbam becurile din butoanele de la gemuri dezaburire si inchidere si am facut greseala sa asez un led cu pozitiile aprinse si a facut o mica flama, acum cand aprind pozitiile nu se mai aprind ceasurile (iluminatul portocaliu). Ai idee ce s-a intamplat si cum pot rezolva problema?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. s-a ars siguranta din panoul de sigurante.

      Ștergere
    2. Pfiuu, era una de 10A de la pozitii stanga.

      Ștergere
  21. CRiS, cand ai pus solutia de curatat ai spus ca in bordul masinii trebuie sa punem pe caldura, dar nu ai specificat daca trebuie dat sau nu drumul si la ventilator (daca da pe ce pozitie ?) ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. au scris si baietii mai sus, nu conteaza daca pui sau nu pe caldura, apacircula oricum prin radiatorul de incalzire. deci nu conteaza ce faci la panoul de climatizare :)

      Ștergere
  22. CRiS, cei de afara au introdus cateva etape suplimentare.
    Astfel, inainte sa puna solutia de curatat, ei au facut o clatire a sistemului cu apa distilata/osmotica si dupa ce a deschis termostatul au mai lasat inca 5 min. suplimentare si asa au procedat si la restul etapelor.
    Dupa ce au terminat cu solutia de curatat au reintrodus etapa de clatire cu aceeasi apa, dar divizata in doua subetape : au lasat liber furtunul inferior si cu motorul pornit au introdus apa la ACELASI DEBIT cu cel de evacuare, pana cand apa a iesit curata.
    Precizez ca in toate etapele ei nu s-au atins niciodata de capacele/ventile !
    A doua subetapa a constat in acceasi operatie de clatire descrisa si de tine ...
    La faza cu introducerea solutiei noi de antigel, ei au facut amestecul antigel-apa distilata INAINTE sa-l puna in vasul de expansiune !
    Si cand l-au turnat au facut-o f. lent : cca. 1 litru/min. tocmai pt. a nu se crea un soc termic, lucru de altfel remarcat si de tine.
    In concluzie, poate ca ti se par inutile aceste etape suplimentare de clatire, dar daca ai fi vazut ce reziduuri ies de acolo sunt convins ca la viitorul schimb de antigel n-o sa mai stai o clipa pe ganduri ...

    RăspundețiȘtergere
  23. Mr hello, I have a dacia logan 1.4MPI, I rinse the refoidissement the circuit as you indicated in your vedio and I even change the thermostat and a bleed hose, but the morning I noted that there are corrossion depot in the expansion tank, you can give me a solution and thank you very much

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. we all have corrossion deposits in that expansion tank. you can dismounted, cleand it and put it back. or change with new one

      Ștergere
    2. thank you , there is no method for cleaning the cylinder head to exaggerate ^^

      Ștergere
  24. in ianuarie am facut distributia la un logan 1,5 dci, la fel mi.au pus antigel rosu, da il schimb prin iulie crezi ca este o porblema ? multumesc frumos.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. n-are nicio problema cateva luni, nu e ca si cum ai merge 2 ani cu el

      Ștergere
  25. Salut si multumim pentru share!
    Mi-a placut tutorialul si grija ta permanenta de a face totul ca la carte cu o mica exceptie in cazul asta: partea cu aerul de la compresor.
    1.aerul din compresor nu e cam rece? (e super ca ai compresor dar cred ca se recomanda suflarea cu motorul rece)
    2. la cat ai reglat compresorul? (cu siguranta stii ca supapa de pe dopul vasului de antigel e tarata la 1.4 bari si daca a mai ramas vreun dop de apa, stii ca la sifonul de la chiuveta, sa nu fii fortat nitel furtunele (furtunurile dupa acceptiunea altora)
    3. pe la 90 grade (dupa ce deschide domnul termostat poarta catre radiator) nu crezi ca se recomanda s-o tii la 3500 ture macar 2 minutele?
    Sunt doar pareri binevoitoare pentru a ne lamuri mai bine de ceea ce facem.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut,
      1. traseul aerului de la compresor pana la pistol este de vreo 30m, are timp sa se incalzeasca :)
      2. compresorul avea undeva la 6-8 bar, dar traseul este foarte lung si pe tub subtire, debitul de aer fiind foarte mic. apai daca era un dop pe undeva, macar sa puste ca sa pot inlocui,oricum nu e ok sa existe un dop pe undeva.
      3. asta am aflat-o si eu ulterior, este strict pentru aerisire
      multam de sfaturi, intotdeauna le accept, asa mai invat si eu cate ceva

      Ștergere
  26. Am o intrebare, poate prosteasca, dar am un logan (al doilea tip) 1.6 benzina din 2010 si la indicatorul din bord pentru lichidul de racire imi apareau 3-4 linii, de ceva timp, oricat as merge cu ea, nu se ridica peste 2 linii, e ceva grav? sa fie ceva de la senzor, sa fac o vizita la service?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma indoiesc ca ai vazut vredata 3 linii :D
      posibil sa ai termostatul defect si apa nu mai ajunge la temperatura maxima.

      Ștergere
  27. salut, am un logan 1,5 dci, laureate, 2008 . La acest model este doar un singur ventil de aerisire pozitionat in spatele motorului, langa peretele ce desparte motorul si interiorul masinii? ce mizerie este in vasul de expansiune dupa ce am dat antigelul jos si am pus apa cu ProTec nu iti vine sa crezi...... multumesc frumos

    RăspundețiȘtergere
  28. Sal. Am o problema cu incalzirea motorului la viteza mare si nu reusesc sa identific problema. Logan 1.5 2006 se incalzeste motorul in treapta a 5-a Si nu mai fuge mai mult de 145-147 km. Am schimbat termostatul, iar radiatorul este aproape nou . In bord imi arata 6-7 liniute la temperatura. Daca trag pe dreapta si astept 15-20 min sa raceasca motorul masina se duce iar pana in 160. mai merg iar 10-15 km motorul se incalzeste si nu mai se duce mai mult de 145 km. Poate sa fie din cauza antigelului? (recunosc ca am pus cel mai ieftin de pe piata, dar de aceeasi culoare cu cel din tutorial). Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si am uitat sa mentioez ca atunci cand imi creste temperature motorului imi decupleaza automat si compresorul de ac. Masinna trage in toate treptele de viteza perfect, doar ca la a-5a pana in 145 km.

      Ștergere
    2. ai pus un tester care masoara temperatura sau te iei doar dupa liniile afisate in bord?
      desi... scaderea performantei ar putea indica o supra incalzire. ma gandesc sa fie obturata vreo conducta pe undeva.

      Ștergere
    3. m-am luat doar dupa liniute. tester nu am si am patit asta ieri pe A3. Ideea e ca performantele scad doar de la 140 in sus, pana acolo trage perfect.

      Ștergere
    4. http://www.tutorialelogan.ro/2014/04/interfata-obdii-si-aplicatia-torque.html
      gasesti in romania cu 50lei

      Ștergere
    5. acum am comandat. Sper ca maine sa reusesc totusi sa ajung si pe la dacia sa vad ce imi zice computerul lor.

      Ștergere
  29. am achizitionat interfata si bineinteles ca nu m-am uitat ca torque nu ecompatibil cu telul meu :) (iphone 4). am instalat aplicatia lite pe un tel al unui prieten si imi arata ca am doua erori P0670 (glow plug control module control circuit/open) si P0110 (intake air temperature sensor 1 circuit)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. bravo tie. acum trebuie sa rezolvi problemele :))
      eu zic sa intri sa vezi si temperatura apei

      Ștergere
  30. temperatura apei sta pe undeva la 87 grade in oras dupa aprox.30 min. mers prin Bucuresti. Nu am reusit inca sa ies cu ea la drum pe autostrada. Prima eroare a disparut dupa ce am curatat cu spray de contacte senzorul de aer de pe admisie (am cautat pe net codul si asta aparea) . Dupa ce am sters erorile la o noua cautare cu aplicatia torque a aparut doar a doua eroare (bujie incandescenta) si asta o sa o rezolv mai la iarna :)).
    Tipul care mi-a vandut odb-ul mi-a dat si aplicatia torque varianta full crack-uita. Daca o doreste cineva sa lase o adresa de mail si o transmit.
    Multumesc mult oricum pt sfaturi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eroarea de bujie apare si la mine, chiar daca sunt toate functionale

      Ștergere
  31. Salut ! In curand o sa imi pun AC pe masina si nu stiu cum sa procedez cu radiatorul de incalzire din cutia de clima cand o dau jos de pe masina.
    Eu m-am gandit la doua variante:
    1. dau jos capacul vasului de expansiune, dau jos scutul si dau drumul la antigelul din radiator, cum ai facut tu in tutorial;
    2. dau jos capacul vasului de expansiune, desfac doar cele doua furtune tur/retur ale radiatorului de incalzire si las sa curga antigelul intr-o punga (mai putin de munca dar din cauza presiunii din instalatie o sa sara antigel pe cateva componente ale motorului, inclusiv pe mine cand o sa scot primul furtun, probabil), nu stiu cat de mare poate sa fie presiunea pe instalatie daca motorul este rece.
    Cum ar fi mai bine sa fac ? Multumesc pentru raspuns ! :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut,
      rece fiind motorul, nu ai presiune pe instalatie. sau chiar daca ai, slabesti capacul de la vasul de expansiune.
      eu zic sa scoti furtunul de jos din radiator, lasi sa se scurga iar atunci cand schimbi blocul de aerisire din masina, scoti cele doua furtune direct din el.

      Ștergere
  32. Ce aplicatie ai pe telefon de ati arata temperatura si turatiile ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. http://www.tutorialelogan.ro/2014/04/interfata-obdii-si-aplicatia-torque.html

      Ștergere
  33. Hi Cris, eu sunt unul dintre distracție dumneavoastră de Maroc. Aș dori să știu cât de multe linii trebuie să fie afișate în indicatorul de temperatură pentru Logan 1.5 dCi modèle 2011 în conducere normală?masina mea arata mereu 4 linii, după 15-20 de minute de conducere.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 4 lines are correct.
      being a diesel, heating is slow, so it is normal.

      Ștergere
  34. Thank you for responding so quickly. I asked this question because a friend has a logan 1.5 dci 65 HP but it has never exceeded two lines, whatever his conduct, and I noticed that antifreeze flows in the vase of expansion from the start of the car even when cold.
    For you as a specialist is this normal?
    Thank you Cris.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Strange, minr is 65hp and water rise very fast to 4 lines, few minutes.
      Probbaly because is fiffrent global area, diffeent setting

      Ștergere
    2. I don't think so, because my logan is 65 HP euro 3 like yours rise very fast to 4 lines. i saw the same observation in renault kangoo with dci 65 hp in wtch the lines stay allmost at 2 levels. mybe its an old dci 65 with different euro norms .

      Ștergere
  35. Salut Cristi, poti sa explici mai detaliat criteriile dupa care sa alegem antigelul? Ala verde e bun pentru toate motoarele sau doar pentru diesel? Si cel rosu? Daca luam orice antigel de la firma producatoare a masinii e in regula?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. motoarele sunt facute din diverse aliaje, fonta, aluminiu... antigelul este coroziv iar din acest motiv trebuie folosit cel corect pentru masina ta. nu exista antigel pentru motoare diesel sau benzina.
      in cazul loganului folosesti Glaceol RX Type D, el fiind recomandat de catre Dacia

      Ștergere
    2. Multumesc, deci trebuie sa folosim antigelul recomandat de producator in cazul in care vorbim de alte marci. Eu am o Honda luata sh, nu stiu ce antigel are in ea dar in ianuarie cand ii fac revizia o sa i-l schimb.

      Ștergere
  36. Am varsat antigel pe motor din greseala. Am sters pe acolo cat s-a putut. Este coroziv pt motor? Distruge componentele?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ca sa fi linistit, torni apa peste ca sa speli. chiar daca n-ar fi coroziv, tot ramane patat si se prinde mai repede mizeria in acel loc

      Ștergere
  37. sall am observat ca in vasul de expansiune culoarea antigelului s-a schimbat in maro, antigelul il am de vreun an, am folosit antigel albastru si dupa am completat cu rosu si din decembrie am usoare scurgeri pe la plamanul gpl am completat cu apa demineralizata cam 2L, se poate sa se fi contaminat cu ulei ?
    in ulei nu pare sa fie apa

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. combinatia rosu cu albastru iasa fix acel maro. daca mai adaugi si putina rugina, reteta completa.
      sunt sigur ca apa demineralizata nu a avut nicio problema in treaba asta.
      daca era ulei, ramaneai uns de la ulei pe degete cand verificai. presupunand ca ai facut deja treaba asta

      Ștergere
  38. Salut, am si eu o intrebare: cand incepe sa circule lichidul de racire prin vasul de expansiune, la pornirea motorului sau cand lichidul de racire atinge 90 de grade? Ma tem sa nu fie stricata pompa de apa si as vrea sa stiu cum functioneaza in mod normal. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, fix cand deschide termostatul. adica undeva intre 80 si 90 grade

      Ștergere
    2. Iti multumesc pentru raspuns. O seara buna!

      Ștergere
  39. Salut! am o problema cu racirea motorului.....dupa un drum lung de vreo 80 km am constatat ca mi-a crescut temperatura la motor....pe afisaj toate liniile erau pline, am facut greseala sa desfac putin capacul de la antigel si a inceput sa-mi curga tot antigelul afara din cauza presiunii, am completat inapoi cu antigel si mi-a ramas la 4 linii pana am ajuns acasa apox. 1 km ...a doua zi am pornit masina din nou si am putut merge prin oras cu ea dar am observat ca daca stateam in loc imi crestea temperatura iar peste 4 lini, cu inca vreo 2 ...din ce am verificat la momentul respectiv am vazut ca ventilatorl de pe radiator functiona la acel moment....aveti vreo idee despre acest defect si cum as putea rezova?.....multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. din moment ce ai fiert motorul, sunt sanse maxime sa fi ars deja si garnitura de chiulasa, ceea ce presupune si alte probleme...
      recomand samergi la un mecanic, problema poate fi de la pompa de apa care nu prea mai asigura circulatia apei prin instalatie, posibil din termostat, sanse destul de maricele sa fie ceva infundat pe traseu...

      Ștergere
    2. pompa de apa nu se schimba cand se face distributia?

      Ștergere
    3. asa, si? ce are distributia cu o posibila pompa de apa defecta?
      repet, sanse maxime sa fi ars garnitura de chiulasa din cauza ca ai fiert motorul. daca este asa, o sa faci distributia, rectificat chiulasa, schimb de ulei, manopera...

      Ștergere
    4. pai numai ce am schimbat distributia

      Ștergere
    5. in continuare iti recomand sa mergi la un mecanic.

      Ștergere
  40. Salutare Chris! De ceva timp iti tot citesc tutorialele si ti-am urmat si unele dintre sfaturi. Citindu-l si pe acesta, in special referirea la tipul antigelului, am o nedumerire. Sunt posesor de Logan berlina 2008, benzina+GPL din fabrica nu instalat ulterior si sunt un pic confuz. Imi aduc aminte ca la revizie programata mi s-a completat cu Glaceol D roz sau maro, in orice caz nu verde. Dupa vreo 4 ani, am completat eu in vas cu Glaceol D verde, nestiind ca e vreun bai. Un vecin care e mecanic (nu la Dacia service) mi-a spus ca am gresit, sa dau afara tot si sa fac exact ce ai facut tu in tutoriale mai sus. Motivul? Nu faptul ca le-am combinat, ci pt. ca daca am avut roz/maro, inseamna ca radiatorul e din aluminiu, nu din tabla, la care se foloseste cel verde.
    Zis si facut; am dat afara tot, curatat instalatia, introdus antigel roz nediluat, fara un strop de apa, asa a sustinut mecanicul ca e bine, ca nu se mai dilueaza antigelul. Eu n-am mai vazut asta pana la 60 de ani, dar am zis ca stie el mai bine, e tanar si mai la zi cu loganul. Acum, aflu de aici, de la tine si altii, ca de fapt, e recomandat verde la toate loganurile, indiferent de alimentare, iar de radiator nici n-ati pomenit nimic, daca e de aluminiu sau tabla.
    M-ati bagat in ceata de tot... Eu ce sa fac acum, de ce tin cont, de care bag, de unde stiu daca radiatorul meu de aluminiu sau de tabla, bag diluat sau nu, in ce proportii, cu ce concentratii??? Etc, etc.
    Vezi cate intrebari dintr-o data? Eu ce sa fac acum, pana nu vine frigul?
    Ti-as ramane indatorat daca mi-ai da un raspuns sigur, ferm si repede, pt. care iti multumesc anticipat tie si tuturor care ma pot lamuri.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, intre timp au mai scris si altii ca au primit masina cu antigel roz si tot Glaceol D. cel mai probabil este recomandat sa bagi exact ce ai avut.
      cat despre diluarea antigelului, daca este concentrat, ingheata la fel de usor ca apa la minus cateva grade. daca-l combini 50%-50% scade punctul de inghet pe la vreo -30 grade. recomandat era sa citesti ce scrie pe ambalaj. daca doar ai completat, e ok si nediluat.
      deci, pe scurt, pui antigelul recomandat exact cum ai avut si citesti pe ambalaj daca trebuie sau nu diluat. in niciun caz sa nu bagi antigel concentrat

      Ștergere