Consumul in frana de motor

Cineva din Curtea de Arges sustine ca atunci cand este scoasa din viteza si o lasi sa curga, consumul nu are cum sa fie mai mare ca atunci cand esti in frana de motor. TE INSELI!
Cand esti in frana de motor, consumul de carburant este zero. Deci este de preferat ca atunci cand trebuie sa te opresti sau doar sa reduci viteza, folositi frana de motor, reduceti consumul. Nu calcati ambreiajul si pedala de frana, asa cum va invata la scoala de soferi, nu o sa scoateti deloc un consum scazut. Ca sa faci frana de motor este suficient sa ridici piciorul de pe acceleratie, nu neaparat sa retogradezi intr-o treapta inferioara. De altfel atunci cand trebuie sa franezi ca sa reduci putin din viteza, nu calca ambreiajul, calci doar frana pana ajungi la viteza dorita. Eventual calci ambreiajul si schimbi in treapta corespunzatoare vitezi la care ai ajuns.



Daca cobori o panta, este de preferat sa o lasi in viteza si din cand in cand folosesti frana de picior ca sa reduci din viteza. In felul acesta consumul de carburant este minim.
De exemplu, pe traseul Timisoara - Hunedoara - Targu Jiu - Transalpina - Sebes am avut un consum mediu de 4%. un consum foarte mic desi am urcat Transalpina. Acesta fiind mai exact traseul http://goo.gl/ne2cHs.
De precizat ca am mers in limitele legale, 90km/h in afara orasului, 50km/h in localitati si tot Defileul Jiului era spart si semaforizat, aproape ca nu apucam sa dau a patra si iar ma opream la un semafor.
Sus in varful Transalpinei aveam media 4.4% si este normal, am urcat continuu, instantul imi arata si 10%. Dar pana am ajuns in Sebes consumul a scazut la 4%, 4.05% mai exact daca este sa ne luam dupa calcule, 500km cu 20 litri de motorina.
Nu ma laud cu acel consum si nu am mers la consum, este doar o constatare facuta in urma parcurgerii acelui traseu, traseu pe care nu m-am grabit absolut deloc, dovada fiind ora 7:00 cand am plecat din Timisoara si ora 22:00 cand am ajuns in Sebes. Am stat 2 ore in Hunedoara la Castelul Corvinilor, vreo ora pe Defileul Jiului si pe Transalpina m-am oprit de zeci de ori.



Tocmai mi-am dat seama cati de putini dintre voi nu stiati ca in frana de motor consumul este zero. Sa va explic si de ce. In momentul in care iei piciorul de pe acceleratie, calculatorul de injectie taie alimentarea si motorul "da sa moara" si evident, se reduce viteza. In momentul in care motorul nu mai primeste combustibil, el este invartit de roti datorita masinii care se afla in miscare.
In momentul in care turatia scade pana pe la 900-1000rpm, calculatorul de injectie stie ca esti in frana de motor si tocmai ca sa nu moara motorul si sa se opreasca masina in loc, da drumul la alimentarea cu combustibil.
Dovada urmatorul film unde in timpul mersului, iau piciorul de pe acceleratie si fara sa scot din viteza, iau si pun contactul. Atunci cand iau contactul nu se aude si nu se simte nicio diferenta din partea motorului, nu-si schimba sunetul si nu se simte nicio trepidatie. La fel si cand pun inapoi contactul, nicio schimbare in sunetul motorului si nicio trepidatie cum ca "ar fi pornit".



Si cum sunt tanar si nelinistit, fiind contrazis si de Mircea cum ca atunci cand a ramas fara GPL si calculatorul a avut o eroare si nu a comutat automat pe benzina, a ramas fara servo directie si servo frana, avand in bord toti martorii aprinsi ca un pom de craciun indicand ca motorul este oprit.
Din punctul meu de vedere a facut una din cele doua greseli: a calcat ambreiajul sau a scos-o din viteza. Doar in acel moment ramai fara cele doua componente vitale ale masinii. Atata timp cat nu calci ambreiajul si o lasi in viteza, cele doua functii de directie si frana vor functiona in parametrii normali.
Daca nu iei contactul, n-ai cum sa ramai fara sero directie si servo frana. Daca iei contactul si ai servo directie asistata electric, ramai fara servo directie dar in continuare ai frana, cu conditia sa nu fie scoasa din viteza si sa nu fie calcat ambreiajul.
Motiv pentru care am filmat si un al treilea film unde va arat treaba asta. Ba mai mult, arat ce se intampla daca am luat contactul si o las sa curga in frana de motor pana...
Partea unde am luat contactul si n-am scos-o din viteza pana s-a oprit pe loc masina, nu va recomand sa faceti si voi, este un risc real foarte mare sa se rupa cureaua de distributie.



Silviu a venit cu o explicatie mult mai coerenta si usor de inteles:
Cand stationezi ai inertie zero. Motorul trebuie sa fie alimentat ca sa functioneze. Cand ai o anumita viteza si "tai" alimentarea cu combustibil ramane inertia cea care continua miscarea iar motorul este in miscare din cauza acesteia adica se roteste face compresie si atat (fara aprindere). Deci devine consumator si el. Daca calci ambreiajul in faza asta ii "tai" alimentarea cu aceasta forta de inertie si se reia alimentarea cu carburant. Tot asa observi cand calci ambreiajul ca masina nu opune asa rezistenta si scade viteza mai greu deoarece nu mai e si motorul care opune rezistenta (prin compresie).


Si cum mai este loc de inca un test, am urmat ideea lui chris nigel n. de aici.


Multam lui Razvan Rodean(Huffy) pentru urmatoarea filmare unde a pus diagnoza pe masina cu afisarea parametrilor in timp real. Timpul de functionare al injectoarelor in frana de motor este 0,00, consumul in frana de motor 0,0% :D

84 de comentarii:

  1. Bun articol. Acum poate o sa creada mai multa lume, ca multi cu care am vorbit li se parea imposibil. Sa le explicam si oamenilor ca la motoarele pe injectie, in momentul in care iei piciorul de pe acceleratie se taie alimentarea si motorul "se invarte" din angrenajul rotilor, lucru care nu e valabil si la motoarele pe carburatie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce glumet esti! Atunci cand stau pe loc si iau piciorul de pe acceleratie, se taie alimentarea? De ce nu se opreste motorul? Sau se taie alimentarea doar cand masina se deplaseaza si este in viteza? Se taie alimentarea doar can se ia contactul!

      Ștergere
    2. nu este deloc glumet, stie exact ce spune. cand masina se deplaseaza si ridici piciorul de pe acceleratie, ECU taie alimentare, exact motivul pentru care se reduce viteza. motorul este angreanat de roti datorita masinii care inca se afla in miscare.
      ECU stie ca esti in frana de motor iar atunci cand turatia ajunge pe la 900-1000rpm, da drumul la alimentarea cu combustibil.
      tocmai am mai pus doua filmari

      Ștergere
    3. Veronica Petrescu te rog/va rog consultati carti de motoare de Gaijinski, Negurescu, Pana.
      Multumesc anticipat

      Ștergere

    4. La masinile cu carburator, atunci cand mergem in frana de motor avem un pic de consum din cauza ca clapeta de acceleratie e articulata de cablu cu un arc de tarare, care permite un mic joc, lasa un pic de aer sa treaca, chiar daca nu apasam acceleratia si, impreuna cu debitul care vine prin faimosul jicler de ralanti, avem o cantitate de amestec care permite functionarea motorului fara acceleratia calcata.

      Țin minte ca erau in anii 90 la vânzare niste economizoare de combustibil care cred ca se montau intre carburator si galerie si taiau benzina de pe jiclerul de ralanti in regim de frână de motor, astfel ca atunci cand mergeam de exemplu la vale masina nu mai consuma nici macar acea cantitate fractionala de benzina si se scadea astfel un pic din consumul general.

      La masinile contemporane ECU face o determinare a faptului ca motorul nu are sarcina si taie combustibilul complet. Am impresia ca aceasta taiere a alimentarii e facuta treptat, ca sa nu avem o intrare in frana de motor brusca sau la fiecare ridicare usoara a piciorului de pe acceleratie. La logan nu functioneaza chiar perfect aceasta functie si se intâmplă sa o fac să "dea în nas" destul de abrupt.

      Spor.

      Ștergere
  2. adevarat !!!!consumul este 0.0 :) pentru ca in frana de motor ii taie alimentarea si motorul se invarte pentru ca e in viteza rotile in invarte asa mai babeste :)))

    RăspundețiȘtergere
  3. Pentru cei sceptici,incercati in timp ce sunteti in frana de motor sa luati contactul(nu recomand ��).veti observa ca sunetul motorului nu se schimba deloc.este exact ca in frana de motor.acum rotile invart motorul.pentru cei si mai sceptici ,se poate monta pe traseul conductelor/conductei in functie de masina o electrovalva ceva care sa o inchizi apasand un buton in momentul in care faci frana de motor ca sa fi sigur ca nu mai ajunge motorina in cilindrii dar masina tot se deplaseaza...testat doar diesel��

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Confirm!
      Si je era sceptic pana s-a convins pe pielea lui... :))

      Ștergere
    2. "Pentru cei sceptici,incercati in timp ce sunteti in frana de motor sa luati contactul(nu recomand ��).veti observa ca sunetul motorului nu se schimba deloc.este exact ca in frana de motor.acum rotile invart motorul."...... articol cu un continut tehnic gresit, la o masina in mers,in treapta de viteza, intreruperea alimentarii motorului cu combustibil va determina socuri puernice in transmisie deoarece, forta transmisa rotilor prin intermediul CV este foarte mare si va micsora viteza de deplasare foarte repede(consecintele sunt grave in special pentru CV). "Pentru cei sceptici" coboriti o panta cu masina (viteza de coborare o alegeti voi) scoateti din viteza, luati contactul, apoi inercati sa cuplati viteza cea mai mare si eliberati pedala de ambreiaj foarte incet( va dau acest sfat ca sa nu stricati CV) si o sa vedeti ce se intimpla. Suces.
      PS... IN FRINA DE MOTOR (ECU) DEBITEAZA CANTITATEA MINIMA NECESARA PENTRU EVITAREA BLOCARI ROTILOR. CONSUMUL DE COMBUSTIBIL ESTE MAI MIC IN FRANA DE MOTOR DECAT SCOS PE LIBER CV.

      Ștergere
    3. tu te-ai uitat la filmari sau doar ti-ai dat cu presupusul? in al treilea film, in timpul mersului si in treapta 4, am luat si am pus contactul. nu s-a simtit absolut nimic, sunet sau vibratie iar viteza s-a redus constant. deci alimentarea cu combustibil in frana de motor este fix zero.
      da, daca este scoasa din viteza si motorul este oprit, atunci cand o bagi in viteza si ridici piciorul de pe ambreiaj este cat se poate de normal sa o faci usor, nu brusc.
      deci PS: vezi filmul cu numarul 6, in timpul franei de motor consumul de combustbil este 0,0, injectoarele nu primesc comanda de a injecta benzina.

      Ștergere
    4. te rog sa-mi explici si mie cum reusesti sa elimini din cilul motor, compresia si detenta(explozia), sar parea ca la motorul tau ai posibilitatea sa folosesti cand vrei tu, doar admisia si evacuarea. Interesant, drumul de inventator este lung si cu multe obstacole.

      Ștergere
    5. nu doar ca nu elimini compresia, ba chiar se obtureaza evacuarea aerului din admisie pentru a frana. nu exista detenta pentru ca nu ai deloc combustibil in admisie. daca ai avea combustibil, n-ar mai fi frana de motor, ar produce putere. cat se poate de logic.
      uite aici mai exact ce inseamna frana de motor la diesel si franad e motor labenzinar, primele doua exemple. la benzinar clapeta ramane inchis si nu mai trage aer, deci este stupid sa bage benzina iar la diesel blocheaza evacuare, deci din nou stupid sa bage combustibil ;)
      http://interestingengineering.com/exactly-engine-braking/

      Ștergere
    6. https://www.youtube.com/watch?v=7FSkNSOeTWM

      Ștergere
    7. realizezi ca sistemul de franare Jake se aplica de regula la masinile grele, gen camioane, autobuze.
      ce mi-ai trimis tu in link nu se aplica la Logan. ba chiar si in acel film nu-ti specifica niciunde ca este injectat combustibil in frana de motor :))

      Ștergere
    8. "realizezi ca sistemul de franare Jake se aplica de regula la masinile grele, gen camioane, autobuze.
      ce mi-ai trimis tu in link nu se aplica la Logan." Foarte bine, fara sa vrei esti de acord cu mine, adica:la o masina care este in treapta de viteza si nu mai primeste combustibil, datorita compresiei va deccelera foarte repede, cu zgomot puternic in transmisie. Tracteaza o masina in treapta de viteza fara sa pui contactul......

      Ștergere
    9. " ba chiar si in acel film nu-ti specifica niciunde ca este injectat combustibil in frana de motor :))" ai fost foarte atent, acest sistem se folosete doar de timpul de compresie pentru a realiza un moment de franare(fara a consuma combustibil), este folosit doar pe camionae( SUA) in Europa nu , pe autobuze nu avem asa ceva

      Ștergere
  4. Totul foarte corect. Nu e nimic nou sub soare. Toate masinile din ultimii 25 ani fac asta. Insa la faza cu lasatul pe liber, ala nu e consum orar. ci este in continuare tot consum in L/100KM :) si va creste pe masura ce esti la relanti si viteza masinii scade

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. drept e ca la viteza mare acel consum instant(pe liber) este mai mic la viteze mari si creste pe masura ce viteza masinii scade.

      Ștergere
    2. In momentul in care ai apasat ambreiajul iti afiseaza consumul la relanti.

      Ștergere
  5. Nu numai ca scoti consum mai mic dar scazi si uzura sistemului de franare

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uzarea^
      Uzura este rezultatul uzarii (ex: pilitura de fier)

      Ștergere
  6. Si asa nu lovesti direct in ambreiaj...???

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. "lovesti" in ambreiaj doar daca retrogradezi intr-o treapta mai mica. uzura pe ambreiaj apare doar cand braiezi si debraiezi(cand schimbi vitezele)

      Ștergere
    2. Cand e frana de motor : cand nu mai accelerezi sau cand o bagi intr-o trepta inferioara? 😉 wink)
      Dar cred ca principala discutie deriva de la faptul ca pe multi intereseaza cum sa micsoram consumul mai ales in conditii de trafic urban ...
      Deci concret sa zicem ca vedem la 200-300m un semafor ca e pe rosu.
      Ce faci:1) iei piciorul de pe acceleratie si astfel mai poti sa mergi maxim 100-150m pana masina se opreste sau 2) o scoti din viteza si mergi in virtutea intertiei astfel parcurgand toti cei 200-300m?
      In care situatie consumul e mai mic?
      Ce vreau sa afirm cu descrierea situatiei de mai sus e faptul ca in conditiile unui trafic urban, in general vorbind si in special al unuia aglomerat, cel mai indicat e sa mergi "la liber" daca vrei sa ai consumul cat mai mic!
      Si asta nu pt. ca o spun eu, ci pt. ca o spun pilotii profesionisti de raliu ca Titi Aur, Bogdan Marisca si altii 😊

      Ștergere
    3. totul este relativ si doar daca traficul iti permite.

      Ștergere
    4. Stii ce e relativ, sau mai bine zis orientativ vis-a-vis de aceasta situatie descrisa de tine? Consumul afisat de calculatorul de bord ...
      Evaluarea cea mai precisa a consumului de carburant - raportat la 100km - e realizata atunci cand faci o noua alimentare ...
      Astfel la benzinarie notezi kilometrii ca mai apoi sa ii scazi din cei obtinuti la o noua alimentare.
      Cu diferenta obtinuta si litrii bagati in rezervor faci o regula de 3 simpla si astfel obtii cel mai precis consum sau consumul real

      Ștergere
    5. Eu nu scot pe liber imediat ce incep sa franez mi se pare o prostie sa faci asta.Nu schimb nici intr-o treapta inferioara cand ma apropii de un semafor stop sau orice altceva iau piciorul dupa acceleratie si franez in viteza pana scad turatiile undeva la 1000 adica la punctul de a nu subtura motorul.Dupa care o scot pe liber si continui doar cu frana de picior.Chiar si la scoala de soferi mi-a explicat ca nu e bine sa o scot pe liber mai ales in conditiile de aderenta scazuta si cei care nu au ABS stiti cu totii motivul de ce.
      Va spun clar ca si sistemul de franare e solicitat mai putin mai ales daca mergi oras mai mult prelungesti viata placutelor si a discurilor.

      Ștergere
    6. @chris nigel n.: am filmat un tutorial si pe tema asta. consumul afisat de CB poate fi foarte aproape de real, in anumite conditii http://www.tutorialelogan.ro/2013/08/eroare-calculator-de-bord.html

      Ștergere
  7. Am observat demult chestia asta.De ce mergi cu faza lunga?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. este DRL-ul legat pe faza lunga. alimenteaza becurile de faza lunga cu 5V si evident se aprinde si martorul din bord.
      http://www.tutorialelogan.ro/2011/05/comanda-modulul-daytime-running-light.html

      Ștergere
    2. Of,of...de ce nu pui niste diode ca sa scapi de aprinderea martorului pt fază lungă? Apropos, si la tine are un țiuit când pornește(DRL-ul)?

      Ștergere
    3. la mine nu tiuie nimic. imi convine ca este martorul de faza lunga aprins in bord. pe langa faptul ca nu ma deranjeaza, vad ca este si functional. am patit sa nu faca siguranta contact si se tot stingea/aprindea iar asta deranja si distragea atentia celorlati soferi din trafic.

      Ștergere
    4. Tu ai alt model,acum văd.Poate asa face modelul meu 😃.Mi-a explicat cel de la care l-am cumpărat ca din cauza impulsurilor foarte rapide ,face asa. Al meu este cu potentiometru pt a regla intensitatea luminii. Baftă!

      Ștergere
  8. Am vazut ca la 100 km/h, ai undeva la 2100rpm.
    Ai schimbat cumva cutia, sau ceva intr-una mai lunga, eu am undeva 2400rpm la 100 km/h...pe drum drept.
    Am masina din 2007 de 68 cp.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sunt cutii diferite. eu n-am schimbat-o

      Ștergere
  9. Sincer eu prefer sa schimb placute si discuri de frana mai des decat sa dau o cutie jos de pe un logan...deci la consumul de motorina la 1,5 dci sa mai faci si un pic de economie ca sa nu consume...hai ma...ca loganu oricum consuna cat o lampa pe petrol... :D in alta ordine de idei...respectele mele pentru ceea ce faci aici Cristi...!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. neimportant ca este benzinar, diesel sau GPL, frana de motor este ce-a recomandata. si nu este vorba doar de un consum scazut(cum ar crede majoritatea) ci si reducerea uzurii ambreiajului.
      este suficient sa pornesti motorul si doar sa calci ambreiajul si deja se uzeaza, fara sa bagi in viteza sau sa faci orice altceva.
      in frana de motor cutia nu se uzeaza

      Ștergere
  10. cu ce camera filmezi in primul videoclip?da-ne detalii

    RăspundețiȘtergere
  11. Daca tot te-ai pus pe teste mai fa unul : cand esti in treapa a 2-a ia piciorul de pe acceleratie si vezi cat poate masina sa continue miscarea. O sa constati faptul ca ea decelereaza pana cand ajunge la turatia de 750-800rpm, dar totusi isi continua miscarea transformandu-se intr-una cu viteza constanta - miscare uniform liniara - ...
    Deci conform teoriei tale daca iei piciorul de pe acceleratie consumul este zero. Corect, fiindca ECU taie alimentarea. Atunci cum e posibil sa inaintezi? ...
    Explicatia a fost data de cineva mai devreme si consta in aceea ca atunci cand se ajunge la turatia de relanti, ECU alimenteaza corespunzator turatiei motorului si de aici si faptul ca masina se misca in continuare.

    Prin disponibilitatea de care dai dovada in ultimul timp ai putea sa verifici cele afirmate mai sus facand un mic filmulet si aratand care sunt consumurile instantanee in ambele cazuri ...
    Si asta fiindca tu ai posibilitatea de a verifica consumul instantaneu - la mine s-a scos fiindca, cica, nu era reala, dar mai ales daca vrei sa te convingi ca asa stau lucrurile in mod real :) ...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, in a treilea film aratam ca turatia scade in frana de motor pana pe la 800-900rpm dup care ECU da drumul la alimentare. Am filmat deja ce vrei sa filmez.
      Pe a patra filmare spun ca sub 30km/h CB-ul nu afiseaza nicio valoare pe display. Deci nu este posibil sa arat treaba asta in treapta 2. Ar fi posibil doar daca in treapta 5 la 1000rpm viteza este peste 30km/h. Nu ce viteza am in treapta 5 la 1000rpm.

      Ștergere
    2. daca vreti sa stiti adevarul daca un motor consuma carburant sau nu la mersul in frana de motor va sugerez sa faceti urmatorul test. Coborati Transfagarasanul cu 20 grame de benzina-motorina sa ajunga doar ptr pornire.. Sa vedem cine ajunge jos cu motoul pornit. raspunsul o sa fi nimeni.
      Varianta 2 ar fi sa montati un litrometru pe conducta de alimentare urmat de o coborare in frana de motor si o sa va convingeti.

      Ștergere
    3. ai dreptate, la nimeni nu-i porneste motorul cand ajunge jos avand cei 20ml de combustibil. nu o sa faca nimeni primul test propus de tine. cel putin un dci, dupa 2-3km de pompat pe uscat, pompa de injectie o poti arunca. ba mai mult, este imposibil sa pornesti un benzinar cu doar 20ml de combustibil. pompa de benzina din rezervor trebuie sa faca presiune pe instalatie, deci toate conductele trebuie sa aiba benzina pe ele si mai trebuie sa fie si ceva in rezervor ca sa poata face acea presiune. la diesel pompa de injectie trage motorina din filtrul de motorina care este pozitionat mai jos. daca instalatia de alimentare nu este amorsata, motorul nu porneste. daca umpli doar furtunele si filtrul de motorina ai cam 1 litru in total.
      iar la al doilea test este gresita propunerea, ca se consuma sau nu, pompa de motorina baga motorina care se duce pe retur, insemnand ca o sa fie contorizata. oricum, la ce folos un litrometru daca calculatorul de injectie stie sa calculeze cantitatea de combustibil injectata la zecimi de litru?!

      Ștergere
  12. Salut. Am un logan dci si de la un timp la relanti scade turatie si isi revine, de mai multe ori, si in mers cand scot din viteza si la semafor, dupa care se opreste motorul. Porneste imediat la cheie, apoi dupa un timp iar face la fel. La diagnoza nu a descoperit nimic. Daca a avut cineva aceeasi problema va rog sa-mi spuneti. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, ar trebui sa faci un test de injectoare

      Ștergere
    2. E IMV-ul aka regulatorul de presiune la relanti ... si eu am patit la fel ...
      L-am luat de nou - sigilat - cu cca. 350 lei fiind fabricat in UK, dar ce e interesant e faptul ca desi e de la Delphi - ca cel original de pe masina - totusi el e considerat aftermarket si asta pt. ca respecta doar 80% din standardele de calitate, fata de 100% cat respecta IMV-ul Delphi original de pe masina ... si drept urmare pretul e cam dublu pentru piesa de origine ... mai departe tu hotarasti ...

      Ștergere
    3. la diagnoza ar fi trebuit sa vada ca sunt probleme cu regulatorul de presiune, pur si simplu nu are valoarea corecta sau fluctueaza

      Ștergere
  13. Salut,
    Ai specificat intr-un clip ca consumul instant nu mai este afisat sub 30 km/h, dar nu este adevarat faptul ca nu este si "contorizat".De exemplu, asta iarna, stand in parcare cu motorul pornit chiar am fost curios de acest detaliu, iar dupa aprox 30 min, consumul a crescut cu 0.4 L. Deci el este contorizat, in ciuda faptului ca nu este afisat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, o fi, dupa calculele mele, in miscare sub 30km/h nu pare a fi contorizat. mersul in gol la ralanti trebuie sa fie contorizat deoarece se stationeaza.
      desi.. ai avea si tu dreptate

      Ștergere
  14. ai de....mea - dej ama dor ochii - ce ai baut sa ai rabdare sa scri atat? :))
    Eu zic - cine nu crede sa mearga pe Tansalpina sau Tansfagarasan sau Trans ce vor ei - dar mare atentie - la vale - luati contactul si calcati ambreiajul :))) atunci sigur va veti convinge :)

    RăspundețiȘtergere
  15. astazi s-a ars singur in mers modulul pentru cliprea stopurilor de frana. era montat la cutia de sigurante .a facut un fum alb groaznic care a umplut habitaclul.am crezut ca a luat foc masina. nu am facut absolut nicio modificare electrica in ultimile luni.pana acum nu am avut probleme.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. fumul este din cauza unei piese care a cedat, se mai intampla. este doar fum, nu ia foc. am patit la televizor, acolo sa vezi panica

      Ștergere
  16. https://www.youtube.com/watch?v=DPxooutkuU0

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. intresant :)
      oare este posibil sa vedem treaba asta si pe la alte marci de masini? pentru ca cineva spune ca are consumul mai mare pe frana de motor ca pe ralanti la un Aveo

      Ștergere
  17. Ti-ai schimbat rama la ceasurile de bord :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai daca tot nu s-a materializat proiectul...

      Ștergere
  18. Salut Cristi!
    Ce camera ai folosit la filmare? De fapt cred ca sunt doua... Oricum, calitatea filmarii este deosebita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, scriam si mai sus, gopro hero 4 silver

      Ștergere
  19. salut cristi.nu stiu daca multi dintre cei ce au scris aici stiu ce inseamna frina de motor.banuiesc ca nu.in rest imi place cum explici in tutoriale.dar ce faci tu acolo se numeste doar o simpla decelerare adica simpla eliberare a acceleratiei. daca ar fi sa explic ce inseamna frina de motor si cum se face foarte corect ar trebui sa ma apuce dimineata ca sa explic pe intelesul tuturor celor care au scris aici.In rest ma bucur prntru daruirea si rabdarea cu care faci aceste tutoriale.Tine o tot asa si pe viitor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. frana de motor prin definitie este o deceleratie. ca doar iau piciorul de pe acceleratie sau retrogradez o treapta/doua, este acelasi lucru, motorul franeaza masina, deci decelereaza ;)

      Ștergere
    2. retrogradarea intr-o treapta inferioara incetineste mai rapid masina folosind frana de motor. atata timp cat ridici piciorul de pe acceleratie si masina incetineste din cauza motorului, este frana de motor.
      de preferat sa nu schimbi vitezele ca sa faci frana de motor, uzezi prematur ambreiajul. pe timp de iarna, da, acolo e chiar recomandat, folosesc si eu daca conditiile de drum o impun.

      Ștergere
  20. Domnu cristi avem paravanturi noi?

    RăspundețiȘtergere
  21. Rezultat daca mergem cum trebuie cu masina, inclusiv frana de motor unde e cazul, schimbat vitezele corespunzator, etc.

    https://youtu.be/xNcPhOu_E5U

    consum 2.7l/100km, pe un drum de 134 de kilometri.

    Drumuri libere.

    RăspundețiȘtergere
  22. Salut!
    Vreau sa imi cumpar su eu un Logan (doar ce am luat permisul) si vreau sa stiu pe ce sa fie motorina, benzina, GPL.
    Pentru mine ca incepator cum este mai bine si mai ales la iarna combustibilul ingheata sau nu?
    Imi explici si mie te org cum sta treaba cu consumul, care se intretine mai usor, ce se duce mai repede benzina motorina etc. Te rog frumos!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, daca este GPL inseamna ca este implicit si pe benzina. combustibilul este aditivat pe timp de iarna, deci nu este o problema.
      nu-ti explic cum sta treaba cu consumul, dar iti pot spune ca pe GPL iesi mai bine ca si pret pe kilometrul parcurs, exact ca si un diesel. ca si intretinere, un diesel este si o sa fie intotdeauna mai scump

      Ștergere
    2. Eu stiu sau stiu eu gresit, ca la Gpl cu timpul motorul se va strica pentru ca arderea aceea este mai uscata ?

      Ștergere
    3. da, motorul se uzeaza mai repede daca este pe GPL, dar stai linistit ca amortizezi costul masinii din diferenta de pret pe combustibil pana-l termini

      Ștergere
  23. Salut!
    Am un logan 1.4 mpi Ambiance, deci fara servodirectie care are aproximativ 130.000 km. De cativa ani am inceput sa aud o bataie pe stanga fata cand merg prin gropi, se simte in volan dar si in podul pedalier, dar nu i.am dat importanta. Anul trecut, in vara am schimbat bucsile si bieletele de la bara stabilizatoare, telescoapele fata cu tot cu rulmenti si flansa si capatul de bara de pe stanga. Cu toate acestea zgomotul nu a disparut. De atunci am facut aproximariv 10.000 de km. Am mers la sevice cu ea si nu are joc la nimic. Auzisem ceva de reglarea casetei de directie

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, schimba service-ul. nu exista sa ai bataie in volan si in podul pedalier si sa nu se gaseasca nimic. daca e din caseta de directie, are joc si se verifica foarte usor prinzand de roata de la ora 3 si 9 si misti

      Ștergere
  24. Am verificat si eu prinzand de roata de la ora 3 si 9 si roata este teapana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Daca prind de volan si il misc foarte putin, mai putin un grad se misca si roat

      Ștergere
    2. inseamna ca bataia este din cu totul alta parte. schimba mecanicul

      Ștergere
  25. Salut,trebuie strans surubul cremalierei cu imbus de 10 din aproape in aproape pentru a nu bloca levierul casetei.

    RăspundețiȘtergere
  26. Aceiasi bataie metalica am avut-o si eu,mecanici dacia dau din umar dar unul a ciripit ca nu au voie sa umble la caseta dar ca se regleaza cremaliera ca la orice caseta de directie cu imbus de 10 putin scurtat,accesul se face greoi cu capota ridicata cu fata spre masina pe partea dreaptă a casetei între surubul care prinde caseta pe sasiu si axul care vine de la volan pe partea din spate este surubul care se strange cate putin pentru a nu bloca directia,cauza batai este uzura bursei care apasă pe levier detensionand arcul dintre surub si burse,recomand ungerea levierului care iese din caseta cu vaselina pentru a reduce uzura bucsei,accesul se face desfacand burduful de protectie al casetei si se poate unge si in partea cealalta a casetei,asa a făcut si la al meu logan ambiance si de doi ani este liniste,succes

    RăspundețiȘtergere
  27. Salcut cristi..poti sa imi spui cu ce ai imbracat volanul?

    RăspundețiȘtergere
  28. Si la diesel cum sta treaba ?
    In frana de motor sau pe liber consumul de carburant este mai mic?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. testul este facut pe o masina diesel...

      Ștergere
  29. Daca voi acordati incredere 100% in afisajul CB...atunci bine. Va spun doar ca am verificat faptul ca viteza de deplasare este afisata eronat (verificat si testat). Sunt convins ca si consumul este afisat cu eroare. Eu nu as proiecta un sistem de alimentare care sa opreasca 100% injectia de combustibil din motive de securitate. Si apropo, au logica rezultatele obtinute si cu un consum foarte mic de combustibil.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. exact din cauza asta n-ai ajuns sa proiectezi tu sistemul de aliementare ;). ce motive de securitate spui tu acolo? securitate pentru ce? este injectie electronica cu injectoare electronice.
      se stie ca viteza afisata in bord este eronata, este imposibil sa o faci exacta, eroare va fi intotdeauna. exemplu concret fiind uzura cauciucurilor, un este distanta unei roti cu un cauciuc nou si care parcurge un ciclu complet de invartire si alta este cand are un cauciuc uzat. cauciucul nou are inaltimea profilului de 9mm iar un cauciuc care are 2mm inaltimea profilului, parcurge o distanta mai mica la acelasi ciclu de invartire. diferenta de inaltime este de 15mm.
      consumul afisat in bord este si el aproximativ, foarte corect, este doar sa-ti faci o idee aproximativa de consum. oricum, eroarea nu este exagerat de mare, maxim +/-2%.
      uitate la ultimul film de pe pagina asta unde testerul afiseaza valorile de alimentare cu curent al injectoarelor. nu primesc deloc voltaj iar asta insemna ca nu functioneaza.

      Ștergere
  30. salut..scz ca deranjez din nou..insa am de ceva vreme o problema..am crezut initial ca e din cauza cablului de la acceleratie..insa..schimband-o..mi sa intimplat din nou...mi sa intimplat urmatorul fenomen..in mers...mergeam normal cu 30 km/h..si dintr-o data mi sa turat motorul la 4-5000 turatii in 1-2 secunde.ai idee care ar fi cauza????...nici ,,meseriasii,,de la pitesti nu si-au dat seama.si..scz..nu stiu daca am postat intrebarea asta unde ar trebui.astept raspuns urgent.multumesc mult

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, cel mai probabil de la motorasul pas cu pas, el este responsabil de turatie. este tutorial

      Ștergere