Schimbat distributia 1.5dci euro 3, 65 cai, fara AC

Mi-a fost groaza sa ma apuc de schimbatul distributiei, chiar nu te joci cu asa ceva. Dar fiind incurajat de Marius, m-am apucat de lucru si pot spune ca nu e chiar atat complicat, trebuie doar sa stii mici detalii, detalii pe care le impartasesc si eu acum cu voi.

Toate piesele sunt de origine, cureaua, rola si pompa de apa nu sunt cumparate din magazin, deci nu au garantie si au fost mai ieftine. N-am sa va spun de unde am cumparat si va rog nu insistati, fiecare isi cumpara de unde vrea, pe barba lui, nu vreau sa fiu raspunzator de nimic. Cureaua de accesorii a fost cumparata de la magazinul Ciclop din Timisoara cu factura si garantie.

Am impartit acest tutorial in patru parti, pe etape si in acest fel este mult mai usor de urmarit.
In prima parte demontez toate cele de pe acolo ca sa ajung la obiectul muncii si anume cureaua de distributie


In partea a doua am schimbat pompa de apa si am spalat/curatat toate cele pe acolo


In partea a treia schimb cureaua de distributie, rola intinzatoare si cureaua de accesorii


In partea a patra pun antigelul si aerisesc instalatia de racire motor


In urmatorul film arat ce insemna sa pui o curea, probabil, de proasta calitate si care poate creea probleme cand iti este lumea mai draga. Cand sar bucati din ea, pot ajunge la cureaua de distributie si asta nu este deloc amuzant


In urmatorul film arat diferenta intre pompa de apa data jos si ce-a noua

178 de comentarii:

  1. puteam sa jur ca asta ai facut cand am vazut pompa de apa si cureaua de accesorii...
    eram 100% convins ca ai facut tutorial cu schimbarea distributiei!

    RăspundețiȘtergere
  2. In primul rand felicitari pentru tutorial, dar (ca intotdeauna exista un "dar") in prima faza din cate am vazut eu, poate nu am vazut bine si nu mai stau acum sa ma mai uit odata, nu ai indepartat vechea garnitura a pompei de apa, eu din cate stiu in locul unde "calca" pomapa de apa pe blocul motor suprafata trebuie sa fie perfect plan iar in filmare se vede o mica "bordura" ceea ce nu e bine asta inseamna ca nu s-a indepartat complet garnitura veche, poate gresesc si cum spuneam nu mai stau sa ma uit inca odata la tutorial
    Oricum felicitari pentru acest tutorial. Numai bine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu a existat o garnitura, pompa a fost pusa direct cu mastic de etansare. acea mica bordura ce ai vazut era de la mastic ;)

      Ștergere
    2. Romanul tot roman este ii arde o mana de silicon si ala-i tata...mai oameni buni daca o piesa este insotita de o garnitura inseamna ca asa trebuie montata si ca isi va face treaba si ca a fost gandita de o echipa de ingineri care sigur nu au facut asta intr-un mid ciobanesc

      Ștergere
  3. Cris! Pentru ce sunt acei paleti de pe pompa de apa?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai daca nu ar avea acei paleti, cum ar impinge apa?

      Ștergere
    2. cum pentru ce? asigura racirea lichidului antigel si intr-o oarecare masura, si a motorului! :D:D:D desi exista un sambure de adevar, nuuuu?

      Ștergere
  4. Răspunsuri
    1. posibil sa fie asemanator, nu stiu exact

      Ștergere
    2. tutorialul este in Rusia, pacat ca nu vorbesc intro limba pamanteana https://www.youtube.com/watch?v=BIssdLBqyJY

      Ștergere
    3. la fel de bine se poate ghida si de aici, unde este scris intr-o limba pamanteana :)
      http://www.loganclub.ro/forum/tutorial_curatat_injectoare_la_motorul_1_4_mpi-t1204.html

      Ștergere
  5. Felicitari!

    PS: eu cred ca "ma bag" dupa ce imi cumpar chei necesare si un cric bun. Care se mai "baga" ?

    RăspundețiȘtergere
  6. cata munca bai nene! si sa schimbi si sa filmezi.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai asta e unul din motivele pt. care Cristi merita tot respectul!

      Ștergere
    2. aproximativ 8 ore... cand nu mi-a iesit ceva bine, am montat la loc si am reluat filmarea cum demontam acea chestie.

      Ștergere
    3. pai e munca sa si schimbi, sa si filmezi, cred ca are nevoie de secretara....

      Ștergere
    4. :)) una cu ochii albastrii ca sa sufle in pix :D

      Ștergere
  7. Dupa ce am vazut la pompa de apa cum te-ai chinuit sa stergi frumos siliconul, sa pui exact la loc etc. imi imaginez ca la service ii doare la "caisa" de chestiile astea, de antigelul cu mizerie, strans corect si atent tot la loc. De asta e mai bine sa faci o treaba la tine acasa (cine poate).

    RăspundețiȘtergere
  8. Cateva observatii:
    1. se pierde timp la aratarea sculelor plus ca si focalizarea e deranjanta
    2. ochelari si manusi de protectie
    3. merita sa schimbi si lichidul de racire, asa ai pus lichid murdar
    4. nu trebuia protejata baia de ulei cu o bucata de lemn?
    5. stiu ca vrei sa tii costurile jos dar e cazul unui upgrade la scule
    6. de ce nu folosesti cheie dinamometrica
    7. ar ajuta pe cei ce vor sa puna in practica ce vad la tine daca la inceputul clipurilor ai prezenta de ce e nevoie ptr operatiunea pe care vrei sa o faci: scule, materiale, piese, etc, si un scurt plan de atac
    8. o documentare un pic mai buna te-ar ajuta la fluenta prezentarii pasilor pe care o sa ii faci.

    Sper ca sugestiile sa fie tratate ca si constructive in ciuda exprimarii mai abrupte :)
    Stima!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 1. la tutoriale se uita si persoane din alte tari, e mai usor pentru ei. pana o sa am bani de o alta camera mai ok... preferam o camera de 2400lei in locul celei de 800lei, dar nu a mai fost timp de asteptat pana strangeam toata suma, vechea camera a inceput sa de-a rateuri grav de tot. am filmat doua tutoriale si n-am putut folosi imaginile.
      2. fuckit. am ambele. cu manusi nu e acelasi lucru, nu simt cum trebuie. deja am inceput sa vad rau, ochelarii de protectie ar fi doar o piedica in plus.
      3. am schimbat lichidul, dar asta este un alt tutorial ;)
      4. nu iia retin daca am pus sau nu o bucata de lemn intre cric si baie. daca nu, e foarte posibil sa fi considerant ca nu era necesar si din aceasta cauza n-am pus.
      5. sculele costa mult, iar eu cum nu traiesc din mecanica, nu se justifica investitia. actualele scule au fost achizitionate de-a lungul anilor, de vreo 30 incoace
      6. este in lada verde care probabil apare prin filmare. aveam printata foaia cu cuplurile de strangere. ca sa fi strans toate suruburile la cuplu, trebuie sa dau jos motorul, efectiv nu era loc de acea cheie care este destul de mare. am filmat si vreo doua secvente cu strangerea la cuplu, dar au iesit la montaj. doar pe partea asta mi-am pierdut cateva ore deoarece in manualul de service apareau doua valori: Nm si daNm. newton metru si deca newton metru.
      7. as fi putut face asta daca stiam de la inceput ce scule si materiale voi folosi. este prima distributie schimbata, deci nici vorba de un plan de atac, practic m-am apucat de treaba si am filmat pe parcurs. mi-a luat 8 ore toata operatiunea, in tutorial nu se vede, dar la unele etape am remontat totul la loc ca sa reiau filmarea(unde a fost posibil).
      8. am avut printata toata documentatia, m-am informat inainte. si cand am ajuns la cureaua de accesorii, surpriza, aveam intinzator automat si in manualul de service era reglabil cu surub.

      apreciez sugestiile si nu este cu suparare :)

      Ștergere
    2. Ti-am dat de lucru cu intrebarile astea :)
      Ai dreptate, e greu pt cel care vede clipurile sa isi dea seama cat de dificil e sa si filmezi sa si mesteresti apoi sa montezi totul. Esti un EricTheCarGuy romanesc :P doar ca Eric traieste din filmari si mecanica.
      Am uitat ca ai si public din strainatate, logan e f popular si in alte tari.
      Legat de protectie, am regretat de multe ori ca nu am folosit ochelarii si cand i-am folosit chiar nu mi s-au parut asa de incomozi. Adevarul ca nu am stat nici 8 ore pe sub masina. Merita macar mentionati pt unele operatii.
      La fel merita sa mentionezi si cuplurile de strangere daca le stii, poate ai vreun fan mai meticulos si i-ar ajuta.
      Te gandesti sa refaci unele tutoriale cand se iveste ocazia sa repeti o anumita operatiune?
      Se pot face bani si din vizualizari pe YT sau din reclama. Nu stiu exact detaliile dar m-as bucura pt tine sa reusesti si asta.
      Nu am logan dar urmaresc cu placere tot ce mesteresti.
      Succes in continuare ! :)

      Ștergere
    3. nu mi-ai pus nicio intrebare, deci nu mi-ai dat de lucru cu intrebari :P
      cam 10% din traficul zilnic este din afara tarii si nu intra accidental, media de vizitare este undeva la 10 minute.
      ochelarii ar fi utili doar cand sunt sub masina si sunt sanse sa-mi cada mizerie in ochi, dar cam atat, in rest imi sunt incomozi. ii folosesc de fiecare data cand tai iarba :D
      cat despre cuplurile de strangere... pierd prea mult timp cautand dupa ele, sa le tin minte si sa le spun pe tutorial. sau chiar si doar sa le scriu pe filmare. sunt o putoare, stiu :). daca e careva meticulos, sa puna mana sa se informeze ;)
      refac un tutorial doar daca este prost executat sau greu de inteles. si da, doar daca repet operatiunea pe undeva. pana acum am doar unul refacut, inca nu l-am publicat.
      fac bani din reclame si vizualizari, in medie 40$ lunar, o avere :). distributia am platit-o din banii pe reclame.
      multam de urari.

      Ștergere
    4. vad ca unii se pricep mai bine ca mine la postari kilometrice...

      Ștergere
    5. ca tot veni vorba de bani din vizualizari, se tarifeaza intervalul orar? mai este vreun fan asa infocat care intra la 7 dimineata pe tutorialelogan & loganclub?

      Ștergere
    6. Ardiles: n-am idee ce si cum se taxeaza :). stiu doar ca vin bani cu pipeta :))
      poti sa-ti spun ca toate cele 6 filmari de mai sus au generat 1.13$ din aprox 7400 vizualizari.
      dupa cum spuneam, o avere :))

      Ștergere
    7. deci, mai sunt si mai matinali...
      sincer sunt usor depasit in privinta acestui mecanism de generare bani... care e chestia, cine ii plateste? sub ce forma iti vine orice suma, cat de mica? sau cum este?
      sincer, te intreb din pura curiozitate, totodata mi-e rusine ca tutorialele implica mult mai multi bani si timp irositi, fata de foloasele din urma...
      sper sa nu intelegi gresit!

      Ștergere
    8. reclame de la google, cele care apar pe tutoriale in timp ce le vizionezi. google plateste si im iintra banii direct in cont cand se aduna o suma declarata de mine. cand se aduna 200$, ma trezesc cu ei in cont

      Ștergere
    9. nu se leaga in mintea mea nimic, stii de ce? intra in contradictie cu ce-mi spunea nasa mea:
      ea are un site de contabilitate, HR, PSI, alte alte...
      si cand au pornit ei afacerea, le-am cerut numele site-ului sa-l vizitez si ea mi-a raspuns ceva de genul:
      uite link-ul, nu-l cauta pe google dupa nume ca ne taxeaza...
      pai pe ei ii taxeaza, pe tine te platesc...
      te suspecez de secu?

      Ștergere
    10. pai are logica ce spui, iti explic.
      reclamele care apar pe filmulete, cineva plateste ca sa i le afiseze google. nasa ta a platit la google sa-i afiseze reclama pe filme, pe ici colo. ea plateste, sa zicem, 40$ pentru un numar de afisari si clickuri. din aia 40$, vreo 30 raman la google si restul ajung la cei ca mine :)

      Ștergere
  9. Felicitari!, si o intrebare: intinzatorul la cureaua de accesorii nu se schimba odata cu, cureaua, sau macar la doua schimbari ale curelei?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte probabil ca ar trebui si el schimbat. doar ca nu eram pregatit sa fie un intinzator automat, ma asteptamsa fie intinzator mecanic, cu surub. data viitoare probabil il voi schimba

      Ștergere
    2. Imi poti spune diferenta intre unul automat si unul mecanic?, in plus la cele cu AC inafara compresorului care banuesc ca este pe cureaua accesorii, mai este vreo diferenta?

      Ștergere
    3. intinzatorul mecanis insemna un surub care-l invarti, slabind sau intinzand cureaua.
      intinzatorul automat este cel cum il am eu, o rola cu arc(probabil) care regleaza cat de intinsa sa fie cureaua.
      nu stiu diferenta fata de un motor cu AC

      Ștergere
    4. dupa mintea mea(de om patit, ce-i drept la un Mercedes Sprinter unde cureaua de accesorii taiata avea peste 2metri lungime!), este muult mai probabil sa se trosneasca rola intinzatoare decat sa se rupa cureaua....
      cureaua nu se rupe bruc, in schimb rola intinzatoare DA....
      rola intinztoare face zgomot cand e rece afara(se aude un uruit specific rulmentilor neunsi), cureaua se vede, ies ațele din ea....

      Ștergere
  10. salut ai avut noroc ca nu tiai spart baia de ulei tura viitoare cand mai ridic motorul cu cricul intre cric si baia de ulei pune o scandura ca baia e de aluminiu si se poate sparge ce de aia cei de la dacia a pus un scut

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ma indoiesc ca s-ar fi spart baia de la cric. n-am pus un lemn deoarece am fost sigur ca nu se va crapa nimic :)

      Ștergere
    2. baia de ulei se poate crepa foarte usor am vazut fisurate de la chesti mult mai simple ,in plus tu ai blocat numai axa cu came dupa ce ai demontat cureaua motorul putea sa se roteasca de la semn ,normal este un dispozitiv care se monteaza prin blocul motor si blocheaza arborele cotit ,este mult mai sigur cu arborele cotit blocat de acel dispozitv si la strangerea fuliei de la motor cu blocatul sus pe axa cu came ai riscat cam mult

      Ștergere
    3. data viitoare pun in treapta 5 si apas pedala de frana :)
      am vazut in manual ca se mai blocheaza undeva, dar am ascultat sfatul cuiva care ma zis ca nu e neaparat...

      Ștergere
    4. dar motorul acesta de diesel, n-are CALE?
      io am procurat o cala de vibrochen pentru k4m, un prieten schimba distributia la un megane 1.6 16V, am asteptat pana a terminat si am plecat cu cala de arbore cotit la pachet...a doua zi am dus-o la strungar.
      cala de axa cu came a procurat-o dintr-un platband si a completat-o cu lere....

      Ștergere
    5. e un surub cu maner frumos, cu brizbriz-uri, se baga prin infiletare undeva in blocul motor, unde este un dop metalic; in plan cu filtrul de ulei este acel dop pentru cala.
      si daca bagi acea cala, vibrochenul de loveste perpendicular de ea, cand il rotesti...cand vibrochenul(o cotragreutate a vibrochenului), loveste in acea cala, mechanichosul este 100% sigur ca pistonul este la PMS(punctul mort superior)...
      ma sparg intermeni de mecanici si io sunt electrician...

      Ștergere
    6. de motor de roteste manual pana cand semnele de pe axele cu came se aliniaza, apoi se pune cala la vibrochen si cala la axele cu came.
      cand sunt puse aceste cale, ramane treaba de manarit cureaua.
      sunt sigur ca tu stii.

      Ștergere
    7. chiar daca n-ai sti, sigur te-ar duce mintea :P

      Ștergere
    8. n-am intels, imi mai explici o data? :)) :P

      Ștergere
    9. chiar daca n-ai inteles momentan, sigur daca ai vedea cele doua cale de motor sigur te-ar duce mintea sa le utilizezi....
      PS: io am vazut tutorialul pe sarite, asa ca s-ar putea sa fi facut unele dintre ce palavrageam mai sus.:P

      Ștergere
    10. problema la pinionul de pe arborele cotit este ca nu are pana si se poate roti oricand si il mai tragi la punct cand zboara porcu , asta e la loganul diesel pana in 2009 dupa care cele euro 4 au pana pe arbore si e mai ok

      Ștergere
  11. un singur lucru ai uitat sa filmezi, expresia fetei cand ai dat prima cheie.

    RăspundețiȘtergere
  12. Cris! Cati km avea cureaua cand ai schimbato? eu la al meu 1.4 de 6 ani si 93.000 de km si cv nu am schimbato niciodata .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. prima data am schimbat cureaua la 58.000km. acum aveam 120.000km, deci am schimbat-o a doua oara dupa 62.000km

      Ștergere
    2. socra-miu e sado-maso si ii place tortura psihica, are 88000 si 7ani s jumatate... n-a schimbat-o.

      Ștergere
    3. ce spuneam mai sus?
      aseara, ASEARA, stateam la masa cu socra-miu si un prieten de-al lui(opel astra are),
      si vorbeam cu ei: zic, uite, omul de la Timisoara a facut un film cum se schimba distributia, detaliat, frumos:
      socra-miu: da, si eu tre s-o schimb
      io: normal, are 7,5ani, si pompa de apa tre schimbata
      prietenul: ce sa schimbati?
      io: distributia!
      prietenul: ce e aia?
      in momentul ala mi-a picat in crestet!
      io: Dumneata, nu ai schimbat distributia la opel?
      prietenul: nu!
      io: cati km aveti cu ea, din ce an e masina?
      prietenul: pai se apropie de 300000.
      io: cati ani are masina?
      prietenul: e din 2003 sau 2004...
      io: ati depasit ceva ceva perioada de inlocuire:
      prietenul: pai de ce dracu s-o mai schimb, ca masina deja consuma ulei...
      in acel moment am schimbat subiectul, am considerat ca nu are rost sa mai zic ceva.

      in concluzie, se poate si mai rau...

      Ștergere
  13. Felicitari pentru tutorial.Mi-am schimbat si eu distributia in reprezentanta dar va asigur ca nici macar aia nu au facut ce ai facut tu ma refer la partea cu curatatul.Multe comentarii rautacioase sunt si vor mai fi din cauza ca probabil iei painea de la gura, cum se zice a unor mecanici.Imi place cum lucrezi si daca as avea drum prin TM clar sigur as trece pe la tine daca as avea ceva de schimbat pe la masina.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. ce bine ca n-ai drum prin cimișoara :))

      Ștergere
    2. @andutu,
      fii sigur ca mechanichosii sunt oarecum invidiosi, cum domne, n-are cum, operatiune complicata ce implica blabla, d-aia o fac cu sictir pentru altii.
      dupa parerea mea, Cristi chiar are mana si sunt absolut sigur ca aceasta operatiune nu a fost complicata pentru el.
      dupa mintea mea, sunt muuuulte chestii care e mai bine sa ti le faci singur, cu mana ta, dupa carte si vizualizari de tutoriale(tutoriale logan in cazul loganistilor).
      conditia este sa ai conditii: garaj, scule(fara scula nu faci nimic), doua maini drepte(cine are doua maini stangi sa le bage in buzunar dupa portofel), chef si eventual niste bere la rece(doar daca temoeratura mediului ambiant sare de 20 gradeC, mai mica ca 20 gradeC, trebuie adaugat si faringosept).

      Ștergere
    3. bineinteles ca cei care "schimba masina la 1-2 ani" sau "cand simt ca incepe sa se strice" ca asa au auzit ei ca e cool, sau cei mai feminini care le e frica sa nu-si juleasca lacul de pe unghii, n-o sa poata niciodata sa faca asa ceva.

      Ștergere
  14. suruburile de la suportul motor, rola si pompa de apa se dau cu pasta.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. foarte posibil, doar ca eu n-am vazut strop de pasta pe ele cand le-am scos afara.

      Ștergere
    2. Eu am stat langa mester cand mi-a facut operatiunea la acelasi motor si am vazut ca suruburile vechi aveau pasta, asa ca a dat si el la randul lui. De-aia zic, ca nu-s eu mare mecanic :)

      Ștergere
    3. scrie si prin manuale ca trebuie sa fie unse cu LOCTITE...
      rolul e sa nu se desfaca in timp... o fi si asta un pas important...

      Ștergere
    4. aia e faza, nici in manual nu scria ca trebuie pusa pasta blocanta. doar am acasa pasta si nu-mi era greu sa pun.

      Ștergere
    5. oricum, in manuale scrie multe...
      dar nu scrie ca la K4M, suruburile de la capacul culbutorilor/axelor, sectionate transversal au plan triungiular, si ca sunt facute INTENTIONAT sa le infiletezi/desfiletezi de maxim 2-3 ori apoi sa spargi filetul din Aluminiu.
      HOTI, HOTI mai rau ca ponta!

      Ștergere
    6. intotdeauna se vor rupe filete in aluminium dac se pune loctite si mai ales daca pui garla ca sa fie, deci mare atentie

      Ștergere
  15. Salut.si felicitari! Pe cand un tutorial si pentru 1,4mpi? Ca doar si masina lui socru-tau are nevoie de schimbare distributie la un moment dat. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. socrumiu mai are 20.000km pana atunci ;)

      Ștergere
  16. Foarte tare domnule Cristi
    Poate pe viitor asteptam un tutorial si pentru motorizarea mpi

    RăspundețiȘtergere
  17. Salut Cris! vreau sa stiu si eu daca schimb distributia si nu schimb si pompa de apa si sa zicem ca cedeaza dupa cv timp nu pot schimba doar pompa de ce trebuie sa schim si distributia din nou?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. daca faci mai mult de 5000km si trebuie sa dai jos cureaua de distributie, obligatoriu pui alta noua, doar cureaua. rola intinzatoare nu trebuie schimbata. stiu doar ca se schimba, nu stiu motivul, dar probabil este intemeiat.
      problema nu e cureaua de distributie, suma este mica,aprox 80 lei, dar manopera ajunge peste 150lei.

      Ștergere
    2. se zice ca odata intinsa o curea, la reintindere sunt sanse muuult mai mari sa cedeze in prealabil.
      acelasi lucru se intampla, cu pompa de apa dar si cu fulia defazoare de la Megane2...cele doua sunt angrenate de cureaua de distributie..

      Ștergere
  18. Felicitari pentru tutorial!
    1200, respectiv 1199, sunt mm, nu cm.
    Antigelul de cand nu a mai fost schimbat? Dupa culoare pare vechi, si daca e asa, tine cont ca el in timp devine coroziv (de aia se schimba la doi ani).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. aproximativ 3 ani avea antigelul si nu trebuia sa fie rosu, aia mi-au pus cand am schimbat la service.
      are logica sa fie in mm cureaua, se mai intampla sa gresesc :)

      Ștergere
  19. Cris! Pana la urma pompa de apa vine pe cureaua de alternator,sau pe cureaua de distributie? Imi cer scuze nu am observat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai te mai uiti o data :)
      pe cureaua de distributie

      Ștergere
  20. Cristi! M-ar interesa la logan1.4 MPI,16 MPI schimbarea distributiei.

    RăspundețiȘtergere
  21. tot respectul pentru acest tutorial Cristi!, de unde ai cumparat piesele?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. de la unu, de la altu... am scris sus de tot, deasupra filmelor

      Ștergere
  22. dar la ambiance ai idee cum se schimba cureaua de la alternator? acolo nu exista acel intinzator.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. diesel sau benzinar? cel mai probabil este un surub intinzator. slabesti surubul pana se elibereaza cureaua. inainte verifici cat de stransa este vechea curea, prin rasucire ei. asta ca sa stii cat o strangi pe cea noua

      Ștergere
  23. tutorialul a fost postat acum doua saptamani . astazi am reusit si eu sa-l vizionez si chiar este excelent. am crezut tot timpul ca acest tuytorial nu va aparea vreodata . am crezut ca nu va risca cristi publicarea lui . in fine in saptamana premergatoare aparitiei tutorialului facusem distributia la nasti auto .de nervi si ciuda nu am vizionat tutorialul . oricum ce face cristi aici este mult mai bine mai migalos mai corect decat am vazut la servis. oricum masina are avcum un scartzait ciudat ca de tabla frecata .scartaie ceva mai ales la plecarea de pe loc. daca facem au ceea ce este aici descris sigur nu as fi patit asta . atat mai am de spus : Rusine Dinu Patriciu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mergi la aia care nasc si spune problema acelui sunet. sigur n-au pus ceva la loc, n-au strans....

      Ștergere
  24. salutare, trebuie sa imi fac distributia la un logan 1,5 dci , a 2 zi pot pleca cu ea 1500 de km (germania) ce sanse sunt sa mi se intample cava rau la masina legat de distributie?
    merci fain

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pais anse sa se intample ceva rau, intotdeauna sunt. dar nimeni nu-ti poate garanta ca o sa fie ok.
      dar de regula nu se intampla nimic, neimportant ca urmeaza sa faci 1500km sau tedai cativa km prin oras.

      Ștergere
  25. piesele TRW (discuri, placute de farna, saboti fana spate ) sunt ok? sau ce recomanzi?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu recomand nimic. da trw sunt ok, din fabrica vine loganul echipat cu trw

      Ștergere
  26. In primult rand salutare, in al doilea rand ma bag si io in seama cu o recomandare/sugestie.
    Rola intinzatoare ar trebui intinsa/tensionata dupa sensul sagetii de pe ea.
    Ca sa strangi surubul de la fulia vibrochenului se poate tine cu o surubelnita bagata pe la coroana de la volanta, proptita/indesata.
    Nu am citit toate comentariile, daca sa vorbit scuze.

    RăspundețiȘtergere
  27. acum, am vazut tutorialul cap-coada!
    nu e bine cum ai procedat la filmarea a treia minutul 10:00, surubul de la vibrochen trebuia sa il strangi dupa ce bagai in treapta 1 si apasai tare frana! obligatoriu mai era nevoie de o a doua persoana...
    sugestia mea de electrician: scrie pe filmare ca nu e recomandat sa se procedeze asa! nu e corect! strangi un surub si tii contra prin elementul de transmisie(curea)?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. normal, asa cum a spus HOuse in postarea deasupra ta, trebuia imobilizata volanta...

      Ștergere
    2. io votez sa editezi tutorialul...
      parerea mea de electrician.

      Ștergere
    3. sai linistit ca nu-l mai editez :)
      o sa pun de pe youtube un text. dar cam dijaba scriu acel text penca multi dau disable la notificarile ce apar pe filmare

      Ștergere
    4. intr-alta ordine de idei, felicitari pentru munca depusa si binevointa de a impartasi cu totii experienta!
      PS: ti-am zis eu ca iti trebuie secretara? ti-am zis! uneori si fara camera in mana, tot iti mai trebuie o mana...dar asta este, Ăl de sus stie de ce doar doua!

      Ștergere
    5. o secretara penca stie sa suga pixu, sau cum? :))
      practic aveam nevoie de un ajutor :))

      Ștergere
  28. Respect ... voi schimba si eu distributia, nu am crezut ca o sa vad pe net un tutorial cap coada cu schimbarea distributiei... am o mica intrebare, pe parcursul schimbului de distributie, masina trebuie lasata in treapta 1 sau 5 ?...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. sincer sa fiu, nu mai retin. dar cel mai probabil in treapta 1 era

      Ștergere
  29. buna,
    am 90000km la logan 1,5dci.
    la 30000km cei de la dacia mi-au facut distributia, curgea pompa de apa.
    nu sunt in tara monentan sa imi fac distributia .
    cum reactioneaza masina daca se strica ceva pe la distributie. sau mai pot merge 2000, 2500 km? pana ce ajung acasa. merci fain

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. nu prea am inteles exact ce si cum ai explicat tu acolo. nu exista simptome cum ca s-ar strica ceva la distributie. pur si simplu se rupe cureaua, moare instant motorul, carata pe platforma si bagat o caruta de bani in reparatie.
      daca mers 60.000km acea distributie, mai merge inca 2500km. important e sa nu dai tare in frana de motor, sa nu bruschezi acceleratia, sa nu tractezi pe cineva siin nici un caz sa nu o pornesti tractata/impinsa. sa nu mergi in turatii mari... si ar trebui sa fie ok

      Ștergere
    2. @Cris, stii ca astea sunt mituri? axele cu came sunt angrenate prin intermediul curelei de distributie, de catre arborele cotit...ori tu cand impingi masina, frana de motor, acelea sunt "luate in plin" de arborele cotit...
      faza ca o masina cu ECU nu se porneste impinsa ci doar cu curent de la alta sursa, cand nu mai are baterie, are logica doar ca ECU trebuie alimentat cu curent, nu ca sare de la punct... electromotorul va invarti arborele cotit, tractarea/impingerea va invarti arborele cotit...conditia ca ECU sa fie alimentat cu energe electrica...

      Ștergere
    3. dupa mintea mea, distributia este loterie...

      Ștergere
    4. iti spun eu ca se rupe cureaua :)
      am un prieten care avea cureaua de 7 ani, 65.000km, a ramas fara baterie si pana s-a dus sus sa-si ia cablurile ca sa-i de-a curent, pretenii au zis ca fac o fapta buna si au impins-o... rupt cureaua instant

      Ștergere
  30. Felicitari pentru tutorial, este de apreciat curajul si munca depusa ! Sa aveti drumuri bune !

    RăspundețiȘtergere
  31. salutare ! timpi recomandati de producatorii de piese auto ( si chiar vanzatorii de piese) :

    - distributie km .... sau 4 ani
    - ulei km... sau 12 luni
    - lichid franare max 3 ani



    eu personal as vrea sa te intreb ce cric hidraulic folosesti , cat ridica si ce inaltime max are ?

    Felicitari pt curajul pe care il ai sa faci o distributie si La Multi Ani si un an nou fericit !!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. cricul hidraulic este cumparat de vreo 15 ani. un cric banal de 2 T maxim. n-am masurat inaltimea maxima, dar stiu ca imi ridica roata fata la cel putin 10cm de asfalt

      Ștergere
  32. Salut Cris, am o problema la pornirea rece a motorului, cureaua de distributie banuiesc ca ea ar fi problema , scoate un scartait super nasol, dar maxim 10 secunde , dupa aceea dispare total sunetul si nu mai apare pana ce motorul nu se raceste complet adica 1 zi fara sa il pornesc.... de ce suna asa oare :(

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. 100% cureaua de accesorii. foarte posibil ca tu sa o mai poti intinde putin, asta daca ai reglaj la ea.
      daca nu, alta noua

      Ștergere
  33. salutare prieteni virtuali.felicitari pt.acest tutorial,dar eu am schimbat de trei ori pina acum distributia la Renaullt 1.5 dci si nu m-i se pare greu de schimbat distributia .toată treaba e sa fi atent la semnele curelei si punctele de pe pinioane,fara pana de blocaj,fara cala.scoți o bujie incandescenta si bagi un electrod curățat de pasta,asta daca nu vezi semnele.blochezi supapele cu un șurub,blochezi arborele la volanta cu un levier,bagi in treapta 1 ,calci frana si strângi,bineinteles așezând cureaua la toatele semnele.operatiunea nu are voie sa depaseasca mai mult de doua ore,așa lejer,nu va speriați,e foarte ușor.de strâns ,strângi lla simțul mâinii,nu ca ciobanul,iar rola ii strângi șurubul pina aproape la gata,după care tragi cu nimbusul cam la trei sferturi din rotația totala a rolei,nu prea tare pt.ca o toaca motorul,nu prea moale pt.ca sare de la punct.de tras sau de împins nu se pune problema,ca se poate rupe,dar intotdeauna exista un dar,poți face si asta,insa in același timp dai si la automat,atât curent cat are,treaba e sa se invarta motorul,.cureaua trebuie schimbata undeva pe la 60000 de km,dar motorul functioneaza si in ore,nu numai km.iarna face mai multe ore,vara mai multi km,așa ca......îmi place discuția voastră si așa e:mecanicii vor numai banii si atât,in rest pa.am pus motorul la punct prin telefon,si de atunci nu mai am treaba.mult succes in continuare prieteni

    RăspundețiȘtergere
  34. scuze,dar întotdeauna mai e ceva de completat.daca nu santeti doi la treaba asta ,nu faci nimic.de unul singur e cam greut

    RăspundețiȘtergere
  35. Salut Cristi. Foarte utile tutorialele tale, m-au ajutat foarte mult. Apropo, de ce nu faci un tutorial cu reglajul culbutorilor la benzinar?.... cred ca ar fi util pentru multi. Sa auzim numai de bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. n-am benzinar. la mine culbutorii sunt hidraulici

      Ștergere
  36. Salut!
    Am o nelamurire cu intinzatorul de la cureaua de distributie. La demontare se observa ca pozitia piesei centrale din intinzator este cu gaura pentru imbus in partea de jos (min 14.30 filmul 1).La montare pozitia finala a aceleiasi piese este cu gaura pentru imbus in partea de sus (min 7.03 filmul 3) .Care este sensul corect de rotire al piesei cu pricina si rolul sagetii desenate pe ea.
    Multumesc si felicitari pentru tutorial.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. total neimportanta pozitia gaurii de imvus. conteaza doar ca acea limba sa fie in pozitia corecta dupa ce ai strans.
      rolul rotirii si al sagetii, chiar nu ma intereseaza

      Ștergere
  37. Salut!
    Util si foarte bine realizat tuorialul. Dupa ce l-am urmarit am inceput sa adun piesele necesare pentru o operatiune asemanatoare numai ca au aparut doua probleme:
    1. la cureaua de distributie cumparata de pe AutoKarma (contitech) are decat doua semne in loc de trei. Unul este pozitionat langa sagetile ce indica sensul de montare si unul mult mai departe, probabil este cel de jos. Poate fi montata fara probleme sau mai bine o schimbcu un model asemanator de la oalta firma, avand in vedere ca ar fi prima data cand schimb eu distributia
    2. Am cumparat si o rola intinzatoare SKF ce nu are acel dispozitiv de intindere. Intrebarea mea ar fi daca se gaseste de cumparat separat, acest dispozitiv ori se poate strange "la ochi" raportand la cat a fost stransa cea vehe?

    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut,
      1. daca are doar 2 linii, insemna rolele pe pozitie ca sa stii exact cum trebuie pozitionata noua curea. sau o schimbi... desi ma indoiesc ca o poti face la magazin. ma mai gandesc sa verifici daca pe cureaua veche se mai vad semnele(ar trebui) si o insemni dupa aia veche.
      2. in treaba asta nu te pot ajuta. din spusele altora, este suficient de stransa cureaua daca o poti intoarce la 45 grade dupa strangere...

      Ștergere
    2. Salut!

      Multumesc! pentru promptitudine. Azi mi-am dat seama de ce are doua semne decat. Sunt decat 2 fulii la logan 1.4 ce trebuiesc sincronizate. M-am raportat 100% la filmulet dar, in teren apar mici diferente in functie de motorizare. Pompa de apa la 1.4 are fulia dintata spre deosebire de cea de la 1.5 ce are suprafata neteda. Cat despre rola voi incerca sa mai dau si un semn la rola actuala si pe cea noua sa o strang pana la acel punct. Sper sa fie bine!

      Voi reveni!

      Ștergere
    3. daca-mi spuneai de la inceput ca este vorba despre un 1.4mpi...

      Ștergere
  38. Hello Cris, Really nice job, I like your website, great job. Regarding changing the timing belt , Was the crankshaft in correct position, because I thought it has turned a little bit in relation to injection pump and camshaft ? It was a litte bit out of the white mark on the bottom.
    Do you consider making a tutorial to changing clutch in dacia ?:) It would be very nice. I`m an owner of dacia duster 1.5 dci as well. Greetings from Poland. Karol

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. hi, timing belt was perfectly aligned, work perfect, i made 25.000km ever since.
      it's hard to change clutch, i need elevator for that work. so no, i will not do it.
      best regards

      Ștergere
  39. Aha,OK :) I thought so ...
    That`s a pity, I thought that clutch replacement is possible without an elevator or something like that . I even found the tutorials on Youtube showing such a replacement on renault clio, without pulling out the gearbox ... https://www.youtube.com/watch?v=vSRHExNSrbs
    By the way, how much , do You think , the clutch can last ? 100k km is a enough time to change it ?
    Multumesc Karol

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. change clutch when is needed, not when you want just because you want to replace.
      mine was changed at 70.000km, but i did because was slippery. but was my fault, i will not enter in details. with new clutch i already have 75.000km.
      i have a friend with 420.000km and clutch still go on without problem.
      conclusion is that driving style make difference. if you are reckless, you will damage it soon. if driven normally, you'll make a lot of mileage before changing the clutch.

      Ștergere
  40. Yes, You`re right / da, ai dreptate. Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
  41. Salut Cris,intrebare de unde pot procura un manual de service?Multzam

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. un manual de service pentru ce? pentru ca sunt multe

      Ștergere
  42. Mai nou la pompa de apa nu prea se mai pune garnitura. Sper ca ai curatat siliconul care a rămas când ai dat jos pompa de apa. Si cureaua de distributie daca vrei sa o pui mai usor poti sa o fixezi prima dată sus si după aia sa o fixezi jos. Spun din propria experienta ca lucrez la service. :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. da, clar am curatat tot siliconul. multam de info, asa o sa fac data viitoare ;)

      Ștergere
  43. Imi plac filmuletele tale dar cel unde strangi fulia de la vibrochen ar trebui sters sa nu mai faca si altii la fel.Doamne fereste nu se face asa.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. intre timp am aflat... acum este tarziu sa sterg, nici nu pot edita. la urmatorul update

      Ștergere
  44. Bravo cristi.Stii ceva daca la motor 1.5.110 hp.dci e la fel distribuia de schimbat.eu am un scenic x mod.MULȚUMESC MULT.ȘI ÎNCĂ O DATA BRAVO.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, eu nu sunt mecanic, nu stiu ce presupune acel motor

      Ștergere
  45. salutam,
    am si eu o intrebare : au vreo imfluenta la consumul de ulei suruburile de la capacul de aluminiu de la distributie cel care protejeaja axul cu came la motor 1,4 ma refer

    multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, da, asa e. este un surub mai lung care etanseaza o gaura de ungere. daca acel surub nu este ok, iti consuma ulei

      Ștergere
  46. am auzit si eu ca daca un surup nu este la fata consuma mult ulei asa sa fie oare

    RăspundețiȘtergere
  47. mie chiar i-mi sacade uleiul din motor

    multumesc frumos

    RăspundețiȘtergere
  48. Salut,

    Imi plac tutorialele tale, in special ideea de a le arata si celorlalti ca masina nu este o racheta spatiala la care doar mecanicii unsurosi stiu sa lucreze

    In acest tutorial insa, ai facut niste mici greseli:

    1 Trebuie sa folosesti cale

    1a cala arborelui cotit se introduce printro gaura aflata pe langa electromotor (maine o caut si eu ca mi-a sarit o distributie de la punct si bate motorul) care este acoperita de un surub foarte scurt

    1b fulia arborelui cu came are reglaj si trebuie reglata. pe ea sunt 3 suruburi din care unul il scoti si celelalte le slabesti o tura pana termini de strans rola intinzatoare

    2 Se cupleaza ultima treapta de viteze si nu prima

    2a pentru a strange/slabi surubul arborelui cotit NU introduci nici o cala, ci rogi pe cineva sa apese frana

    2b pentru a invarti motorul, pui o tubulara pe piulita planetarei si invarti

    In acest document "http://www.reno.ro/index.php?act=Attach&type=post&id=1627713535" gasesti motorul k9k si variatia cu reglaj pe fulia arborelui cotit (ce ai pe masina din tutorial)

    Succes si sper ca informatiile mele sa ajute si pe altii

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut,
      1-1a. La euro 3 electromotorul este pozitionat intre motor si habitaclu. Stiam ca trebuie folosita si o a doua cala, doar ca n-am gasit gaura
      1b. Asta inca n-am auzit
      2-2a. Am aflat ulterior
      2b. Nu stiam

      Multam de link si am sa te citez ca sa stie si altii.
      Multam

      Ștergere
  49. Gata, l-am rezolvat

    Din nou ceva mai rar. A prins in distributie o sfoara din cureaua de accesorii si a aruncat distributia de la punct.

    Rezultatul: au lovit pistoanele in supape si s-a rupt pana pinionului de la arborele cu came, care a permis pinionului sa se roteasca pe arbore si astfel a salvat supapele.

    Pana este construita din corpul pinionului, deci a trebuit schimbat.
    Costa 300 Ron, dar va recomand sa-l puneti tot original pentru ca s-au facut multe calcule pe acea forta de forfecare si este mai ieftin decat un schimb de supape

    Eu l-am gasit cu 50 RON dupa multe telefoane la dezmembrari

    Dopul gaurii pentru cala arborelui cotit se desface cu cheie E14 (cred ca este singurul surub cu E din toata masina si se afla sub electromotor (l-am gasit doar prin pipaiala)

    RăspundețiȘtergere
  50. Salut Cristi!
    Doresc să imi schimb distribuția la mașina singur dar am o mare dilemă!
    Din cate am vazut unii blochează si arborele cotit cu un bolț lângă cutie, tu ce zici de asta?
    Merci

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, da, normal mai trebuie blocat si arborele cotit. doar ca eu n-am gasit gaura de unde sa fac treaba asta

      Ștergere
    2. Este un surub pe care trebuie sa bagi cheie E14, la motoarele euro4 (dupa jumatea lui 2007) il gasesti sub electromotor eu l-am gasit pipaind, dar daca scoti scutul probabil il poti vedea

      invarti motorul in sensul acelor de ceasornic pana aproape de PMS, introduci cala speciala Eu am imprumutat-o, dar vad ca nu este scumpa: "http://www.sculemag.ro/cale-distributie-renault-logan-bg"
      Apoi invarti motorul (de piulita planetarei) pana se opreste in cala

      Ștergere
    3. link-ul corect http://www.sculemag.ro/cale-distributie-renault-logan-bgs-8145

      Ștergere
    4. sau ptr cei din Bucuresti si imprejurimi https://zimber-scule.com/ro/auto-scule/truse-blocaje-distributie-fixare-distributie-ax-cu-came/truse-blocaje-distributie-citroen-peugeot-renault/set-fixare-distributie-renault-1-5-1-9-dci-903g5-force.html

      Ștergere
  51. Salut. Cristi te deranjez cu o intrebare: am Logan 1.5 DCI din decembrie 2007 si ultima data s-a schimbat distributia in mai 2012.In carte scrie ca tre s-o schimb la 4 ani sau 60 000 km, acum am 4 ani dar am numai 47 000 km. S-o schimb sau s-o mai las?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, asta doar tu stii daca vrei sa o schimbi sau nu. eu am mers in plus 6 luni si mi-a cam fost frica, sincer sa fiu. dar eu sunt blanar, trag de masina fara mila si sunsele sa se rupa sunt destul de mari

      Ștergere
    2. eu am ajuns cu ea la 6ani dar cu 41.000km ,si vreau neaparat sa o schimb

      Ștergere
  52. Mersi de raspuns , o s-o schimb atunci ca sa nu am surprize.

    RăspundețiȘtergere
  53. Te rog mai da-mi niste sfaturi in legatura cu ce piese ar trebui sa cumpar ca sa nu am probleme , adica ce firma sa fie cureaua de distributie, cea de accesorii, pompa de apa, rola intinzatoare si cea de accesorii. Ce piese ti-ai pune tu. Scuza-ma ca te tot stresez.Mersi PS: Logan 1.5 DCI din decembrie 2007, 68 CP.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. iti recomand de origine. gasesti la Silviu 0749098828 Kit distributie 1.5 DCI 250 lei;
      http://www.loganclub.ro/forum/showpost.php?p=1681778&postcount=5103

      Ștergere
    2. doar kitul distributie la banii astia este cam mult, au aparut multe site-uri de vanzare piese dacia/renault si il vei gasi si cu 150ron
      https://www.piesenet.ro/index.php?route=common/home

      Ștergere
    3. si cand se rupe cureaua dupa 10-15.000km te gandesti ca ai facut economie de 100lei, ca oricum reparatia o sa treaca de 1000 euro

      Ștergere
    4. sa nu-ti povestesc ce te incalzeste factura aia cand ai masina pe butuci cel putin o saptamana

      Ștergere
  54. salut am si eu o mica problema daca ma poti ajuta spunemi si mie eu am o trepidatie in rola intinzatoare de la accesorii de la ce poate fi cureaua si rola de plastic am schimbato

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. salut, n-am nicio idee, nu sunt mecanic auto

      Ștergere
    2. s-ar putea din ce am mai citit sa fie vre o rola de antrenare ori de la aer c. sau de la alternator ,rola care este cu ambreiaj in cazul la dci...

      Ștergere
  55. Salut,

    Te rog daca ma poti ajuta cu un sfat.
    Rola de la intinzatorul curea generator, are o margine deformata, prin urmare jumatatea din cureaua de la accesorii este mancata efectiv.
    Intrebare: Eu pot sa schimb doar rola(care este de plastic)? caci intinzatorul cu tot cu rola este scump.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Salut, si unde ai sa gasesti tu doar rola din plastic ca sa o poti schimba?
      Nu stiu ce presupune si daca este posibila schimbarea doar acelei role de plastic.

      Ștergere
  56. stie cineva pe symbol 2010, 1,5dci 85cp cu a.c.,fulia accesorii la arborele cotit are blocajul pe pana ca la logan, sau pe con ?

    RăspundețiȘtergere
  57. Cureaua de accesorii se uzeaza la fel ca cea de distributie ? Se poate considera dstributia in regula daca cureaua de accesorii nu are urme de uzura ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. N-are nicio legatura una cu alta. Cureaua de distributie este supusa la niste forte pe care cureaua de accesorii nu le-ar suporta

      Ștergere
  58. Am reusit sa imi fac timp sa merg la service ptr schimb kit distributie 1,5dci, pe symbol, si Da pinionul mic al distributiei este pe pana , ca la loganul din tutorial. Mecanicul m-a dezamagit, deoarece fulia de accesorii vibrochen este descentrata acum, si ma voi intoarce la service, piesele lor = garantie 1an, si nu ma-u rupt de bani, dar poate in romanica nu poti sa le ai pe toate: calitate si pret mic, asa ca, data viitoare merg pe mana mea....bafta la mesterit..!

    RăspundețiȘtergere
  59. Salut. Am nevoie de ajutorul tău. M-am apucat să schimb distribuția la logan 1.4 mpi. Am desfăcut tot in partea de sus,am blocat distribuția cu un surub si m-am apucat să desfac fulia arborele cotit forțând sa rupt cureaua de distributie si nu am apucat să o semnez pe cea veche cum era. Rolele s-au miscat si nu mai stiu cum să o pun pe cea nouă. Te rog să mă ajuți cu orice sfat. Astept răspuns cât mai repede. Mulțumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. pai estesimplu, spuneam si in tutorial ca pe role sunt deja semne care trebuie sa potriveasca cu cele de pe curea

      Ștergere
    2. Chestia e că rolele s-au miscat si nu mai stiu poziția lor exactă.

      Ștergere
    3. nu conteaza pozitia rolelor. conteaza ca cele 3 puncte de pe fiecare rola sa corespunda cu semnele de pe curea.

      Ștergere
  60. Mulțumesc Cris. Am reusit să o schimb.

    RăspundețiȘtergere