Pages

Reglat ceasul din bord

Stiu ca pare banal, dar se pare ca mai sunt persoane pur si simplu nu stiu sau au uitat cum se regleaza.


Montat termometru si voltmetru

Stiu, un tutorial de 48 minute este foarte mult, asa e, vorbesc mult :)
L-am achizitionat de la Dan, voi il stiti ca si Fratello de pe forumul LoganClub. Are mai multe variante din care puteti alege, mie acesta mi-a placut cel mai mult si am considerat ca ma satisface. Puteti vedea variantele intrand pe urmatorul link Volt-termometre.
Il testez de vreo saptamana si pot spune ca sut multumit de el, cel exterior plasat in bara fata, dimineata arata o valoare, iar cand plec cu masina, dupa 2-3-4km scade temperatura cu maxim 3 grade, afara fiind undeva la 15 grade. Ma asteptam sa fie aceasta diferenta din cauza curentilor de aer, ba chiar ma asteptam sa fie mai mare eroarea, deci este ok :). Astept caldura s avad ce se intampla
Senzorul de interior sunt sigur ca l-am plasat gresit si asta din cauza ca nu stiam un mic detaliu, cum ar fi ca senzorul nu trebuie sa atinga nimic, el trebuie sa fie suspendat in aer. Asa ca m-am trezit ca am urcat in masina, era bine si cald, dar temperatura afisata era a tablei de pe podul pedalier, fix temperatura de afara unde era frig. Asa ca trebuie sa-l ajustez, ori sa-l departez cat sa nu atinga nimic, ori sa-l repozitionez pe undeva. M-am gandit in capatul stalpului de plastic, dintre usa si parbriz, capatul de sus. Pe partea asta o sa revin cu update.
Ca si timp de montaj, as spune un doua ore, asta daca nu te grabesti si vrei sa faci ceva ok, nu in graba doar sa fie pus acolo. La mine a durat mult pentru ca am dat jos bara fata, farul, am filmat in patru sau cinci reprize diferite, am avut erori la fisierele video si a trebuit sa reiau filmari... total vreo 3 luni si aproape 4 ore de filmari...
In caz ca vreti sa ma intrebati de ce nu am legat senzorul care il am pe oglinda dreapta, acela este un termistor iar senzorii primiti cu acest modul sunt digitali.


Interfata OBDII si aplicatia Torque

Cand am pus tutorialul cu consumatorii la rece, am fost asaltat cu intrebari de genul: "la ce foloseste", "de unde ai cumparat", "la ce ajuta" etc.
Asa ca mi-am propus sa scap de voi filmand ce stie sa faca aceasta interfata si un soft.
Interfata ELM327 OBDII o gasiti usor pe okazii sau ebay, de unde va este mai usor sau mai la indemana. Eu am cumparat de pe ebay acum aproape un an si nu mai stiu cu ce pret, oricum ieftin.
Aplicatia Torque o gasiti pe Market, Magazin Play, Play Store sau cum ii mai spune. Gasiti varianta Lite care este gratuita sau varianta Pro care costa 16,91lei, o "avere".


Masurat consumatorii permanenti cand masina este parcata

Toata lumea stie ca atunci cand uiti farurile aprinse, dupa cateva ore bateria este goala si trebuie sa apelezi la cabluri de curent sau de tractare ca sa o pornesti.
Multi dintre voi nu stiati ca atunci cand masina este parcata si incuiata, eventual armata alarma, exista un consum care uneori este destul de maricel.
M-am hotarat sa fac aceste masuratori in momentul in care am scos interfata OBD care era fierbinte iar colegul de lucru a ramas de 4 ori fara curent in baterie si cand a ajuns la electrician, a constatat ca avea consumatori foarte mari care ii terminau bateria in aproximativ 24 ore.
Si in al treilea rand, pufosul din Constanta a primit si el o interfata OBD si m-a intrebat daca poate sa-l lase tot timpul conectat. Evident, i-am zis ca nu este deloc recomandat.
O sa ma intrebati de interfata, de unde am luat-o. Pai este plin internetul, cauti dupa ELM327. Softul se gaseste pe Market-ul de Android, numele lui fiind Torque.


Ulei vegetal in loc de motorina. Da sau Nu?

Inainte de toate, precizez ca am la baza un Logan 1.5dci 65cai, euro 3, resoftat stage 2 si 1.3 bari presiunea in turbina, reglata manual din wastegate.
Acum doua saptamani am vazut un filmulet la Solan, care a bagat ulei de floarea soarelui in rezervor, in amestec cu motorina, vezi aici. Mi-am zis ca este dus cu pluta... Stiam de folosirea uleiului vegetal pe motoare diesel de foarte mult timp, dar nu la un motor cu injectie electronica.
Acum cateva zile am vazut un update legat de aceasta magarie(gandeam eu), a folosit 100% ulei vegetal, a renuntat la amestecul cu motorina, vezi aici.
Bun, posibil sa nu mai fie chiar atat de dus cu pluta, se pare ca baiatul insista pe tema asta, chiar a facut teste cu diverse combinatii si se pare ca este multumit de rezultat, vezi aici.
Cireasa de pe tort a fost testul facut la ITP pentru noxe, 0,34 si asta la un motor 1.9tdi euro 3, unde parametrul normal este 3.00, vezi aici.
Solan spune ca este multumit de rezultat si o sa continue pe ulei vegetal din cauze de pret, dar si din cauza de protejare/ungere sistem injectie.
Au fost o gramada care au filmat ca baga ulei vegetal in rezervor dar doar s-au laudat, nu au revenit cu detalii si feedback despre magaria facuta.
Si cum era de asteptat, m-am lasat dus de val si luni am cumparat 20litri de ulei care l-am deversat fara mila in rezervor. Ca o fi de bine, o fi de rau, timpul ne va spune. Nu va recomand sa faceti ca mine, va asumati raspunderea.

Luni 07 aprilie 2014, ora 19:30


Bun, acum este miercuri, de doua zile ma dau cu o combinatie de 32 litri motorina si 20 litri ulei vegetal de floarea soarelui si pot spune ca mi-am facut cateva pareri.
Marti 08 aprilie 2014, dimineata, prima pornire si nimic deosebit, s-a comportat normal si fara nici o diferenta. Fiind dimineata, inca nu eram trezit complet, n-am sesizat absolut nici o diferenta. Motorul trage, pornire usoara... Marti dupamasa plec de la servici, in drum catre soacramea ca sa-mi recuperz copilul. Voiam sa sun pe cineva, nu a raspuns, muzica era oprita si tocmai plecam de la semafor. Am auzit cum fluiera turbina, se auzea foarte tare. Ai sa-mi f** palme, se duce pe p*** turbina, a fost primul meu gand. Cand deodata imi pica fisa, am bagat ulei de floare. Opresc la urmatorul semafor si constat ca s-a redus sunetul motorului foarte mult, atat de mult incat nu mai acopera sunetul produs de turbina care acum se aude mult mai tare. Ba mai mult, aveam in plan schimbarea suportului motor, asta din cauza vibratiilor care le aveam in caroserie la ralanti. Ireal! au disparut vibratiile motorului, nu se mai simt deloc, absolut deloc! Bine, sa nu exageram, usoarele vibratii specifice motorului diesel sunt inca acolo.
Incantat la maxim, cand am iesit afara din oras, i-am dat o mica talpa sa vad cum reactioneaza la acceleratie. Pana la 4000rpm n-am simtit nimic deosebit, dar de la 4000rpm se simte o pierdere de putere. Pot spune ca ma pot obisnui cu treaba asta, chiar foarte usor.

Miercuri 09 aprilie 2014, ora 7:30, 3-4 grade afara, dau la automat, porneste motorul si parca a dat sa moara. Dubaș, imi zic in gand, dar totul functiona normal, dupa primele secunde pana uleiul a urcat in rampa a fost mai galagios motorul dupa care am sesizat din nou cat de silentios este motorul.
Seara la 18:30 plec de la servici si colegul vine cu mine sa auda cu urechile lui cat este de silentios. Dau la automat, porneste motorul si in jumatate de secunda moare. Ok, vechea problema, patesc destul de des chestia asta, deci nimic anormal. Dau din nou la automat, porneste motorul, invarte de doua, trei ori ca o oaie beata de eram sigur ca moare din nou. Nu a murit, a continuat sa functioneze ok. Mentionez ca afara erau aproximativ 9 grade, batea usor vantul si a stat toata ziua in curent si a plouat, a fost frig si urat afara. Ok, asculta colegul silentiozitatea motorului si se gandeste ca i se pare. Ma pune sa ridic capota, asculta din nou, nu are nici o replica. Scoate busonul de la ulei si asculta doua, trei secunde dupa care il pune la loc si spune: clar, mai silentioasa ca a mea, daca scot busonul la mine se aude cum troncane. De fiecaredata cand ma urcam in masina lui ii spuneam ca motorul este foarte silention. Na ca acum e mult mai silentios al meu ca al lui.
Deci pe ziua de astazi am concluzionat faptul ca uleiul este mai gros si daca este mai frig afara, fie el si combinat 50% cu motorina, porneste mai greu. Asta din cauza ca punctul de aprindere al uleiului este mai sus ca al motorinei, ca sa-l citez pe Solan. Solutia fiind adaugarea de 300ml benzina amestecata cu 20g naftalina. Zilele urmatoare rezolv si asta.

Joi 10 aprilie 2014, prima pornire dimineata la ora 7:36, un grad, dar masina a stat in garaj. Nu se aude pe filmare, dar era cat pe ce sa nu porneasca. Cateva secunde se aude clar cum troncane ceva la motor dupa care se linisteste.
In aceiasi zi, dupamasa la ora 17:50. M-am balbait ca un pacalici si nu mi-a iesit... voiam sa spun ca a fost soare afara, dar temperatura a fost mica, a batut vantul si a fost rece, undeva la 10-12 grade.


V-am zis ca revin cu update, trebuie doar sa aveti putina rabdare :)
Luni 28 aprilie 2014, pe 24 aprilie am pus naftalina in benzina, pe 26 aprilie am bagat totul in rezervor si pana azi am facut 140km. Motorul este mult mai silentios ca si in combinatia 50%-50% cu motorina, s-a pastrat problema pierderii de putere peste 3500-4000rpm. Azi primiti aceasta filmare, in urmatoarele zile revin cu teste suplimentare si concluzii :)


Joi 1 mai 2014, cu 100% ulei si benzina cu naftalina dizolvata in ea parea a fi ok. Dupa ce am alimentat, se vede in filmarea anterioara, am plecat la o distanta de 40km unde am stat aproximativ 8 ore dupa care m-am intors inca 40km, asta fiind sambata. Duminica n-am pornit deloc masina.
Luni dimineata ma urc in masina, dau la automat si nu porneste, nimic nou. Dau din nou la automat, a pornit si amurit dupa 1-2 secunde. Dau din nou si a pornit dar dadea sa moara. Dupa vreo 10-15 secunde parea ca si-a revenit putin, dau sa misc masina inapoi si zbeng, moare motorul. Pfoai, sa vezi cum au coborat sfintii... O pornesc din nou, am plecat si totul ok pana la prima oprire. Plecarea este usor in rampa, moment in care masina s-a comportat ca si cum nu avea combustibil, lipsa de putere si dadea sa moara in sarcina. A plecat si era sa-mi moara motorul in sensul giratoriu. Se vede in urmatorul film exact ce s-a intamplat. Am ajuns la lucru, a stat 10 ore nemiscata si a pornit ok, fara probleme.
A doua zi de dimineata imi era foarte clar ca o sa faca la fel, asa ca am filmat momentul. Ca sa nu patesc ca ziua anterioara sa raman de pacalici pe te miri unde, amlasat motorul pornit aproximativ 10 minute la ralanti, in fata casei. Dau sa plec, accelerez usor si vad in oglinda u mare nor de fum. IOI! futemas! Am luat camera si am imortalizat momentul.
Din punctul meu de vedere, uleiul nu a ars complet in motor si a fost aruncat pe evacuare, iar in tot acel timp cat a stationat masina s-a adunat ceva. Probabil cand acceleram s emisca uleiul de pe pozitie atingand ceva fierbinte si s-a transformat in fum, fumul care se vede in filmare.


Am facut niste calcule de consum mediu, sa vad daca se pastreaza consumul.
La combinatia 50% motorina cu 50% ulei, cand am pus cei 20litri de ulei in rezervor, aveam 117.835km si cand s-a aprins becul in bord aveam 118.533km, am parcurs 700km. FUCK! 7,4% media de consum. Cei drept, afara au fost temperaturi relativ scazute iar consumul mediu cu motorina in aceleasi conditii era de 6 - 6,2%, cu 100km mai mult.
Cu combinatia de 100% ulei si naftalina dizolvata in benzina, adica 10litri, am facut 145km, o medie de consum de 6,8%.
Eu zic ca media efectiva de consum a crescut undeva cu 0,5% - 0,6%, chiar daca in combinatia 50%-50% a fost mai mare, in cele 3 saptamani au fost si temperaturi pe la zero grade.
Deci, in cazul meu, a cresut usor consumul folosind ulei de floarea soarelui.

Duminica 4 mai 2014, si sper sa finalizez toata aceasta agitatie cu un film in care am facut teste de pornire la rece, la cald si unul de fum. In acceleratia kick down nu se vede o mare diferenta intre ele, dar la accelerarea progresiva diferenta este majora, in combinatie cu ulei fumul s-a redus considerabil. Stiu sigur ca s-a redus considerabil fumul deoarece in trafic nu-l mai vad in oglinda retrovizoare, dar se ved foarte bine oamenii care stau cu nasul pe sus incercand sa identifice sursa mirosului de cartofi prajiti :D


Marti 17 iunie 2014, tocmai am renuntat la uleiul vegetal, nu merita sa ma chinui cu el. Sunt obligat sa merg in combinatie 50% motorina cu 50% ulei vegetal, reducerea de costuri fiind undeva la 50lei la un plin. Si cum temperaturile exterioare ma conditioneaza sa folosesc aceasta combinatie maxim 6 luni pe an, adica vreo 10 plinuri, reducerea efectiva ar fi de aproximativ 500lei.
Daca ramaneam pe combinatia de 100% ulei, benzina si naftalina, da, atunci ar fi meritat, reducerea chiar fiind considerabila. Dar pentru asta trebuie facut rezervor special, pornirea sa fie pe motorina pana se incalzeste motorul si abia atunci sa fac trecerea pe ulei. Iar eu cum fac aproxiamtiv 13-15km la un drum, doar jumatate din traseu l-as face pe ulei. Trebuie facuta si o instalatie de incalzire a uleiului... Costuri, modificari, comoditate...
Asa ca am revenit la uleiul 2T, mult mai simplu de combinat si am scapat de stresul vanatorii de uleiului de floare ieftin, combiarea de benzina cu naftalina, timp pierdut...
In plus, este common rail, rampa de inalta presiune nu se intelege deloc cu densitatea uleiului.

Montat tub etansare la usi, faruri si plafon

Dupa ce am montat chederele de Duster, era pacat sa nu caut o solutie sa izolez tot roata in jurul usilor. Testez pe acest tub de etansare de 3 ani si pot spune ca nu este ce-a mai ok solutie, dar este ce-a mai buna care am gasit-o pana in acest moment.
Se gaseste de cumparat pe la Praktiker, Dedeman, Hornbach... pretul fiind undeva pe la 3,5lei metrul liniar.
Cei care nu au montat chederele de Duster sau Logan 2, pot folosi acest tub cu acelasi rezultat.
Dupa ce ati pus acest tub pe masina, NU lasati usile deschise in plin soare, nici macar la umbra daca este foarte cald afara, o sa-l gasiti cazut pe jos. Ca o sa cada jos nu este o problema, dar sa cureti lipiciul ramas in urma este o mare problema, se curata foarte greu.
Daca vreti mai multe detalii cu montajul pe usi, poze. Pentru mai multe detalii cu el montat deasupra usilor, poze. Detalii cu poze unde sa NU iti montezi acest tub.

Sper sa va ajute urmatoarele informatii legat de "fiabiitatea" acestui tub.
In toamna lui 2009 am pus prima data tubul pe usi. Dupa aproximativ 3 ani, cel de pe usa spate dreapta  si la imbinarea dintre usi stanga, s-au deplasat catre interior si nu mai etansau corespunzator, nu mai erau deasupra benzii adezive si la un moment dat atarnau.
Cele din partea de jos, strat dublu, su inceput sa se dezlipeasca catre partea din fata, prin primavara lui 2013. Asta din cauza ca am gresat balamalele si tirantul iar uleiul care s-a scurs in jos pe acesl tub... Deci sa aveti grija sa nu ajunga solventi sau alte produse care dizolva lipiciul. Asa ca le-am dat jos.
In vara lui 2013 am lasat usile larg deschise in soare si dupa aproximativ o ora, ambele din partea de jos a usii erau jos pe beton. Iar cele de pe usile dreapta pe care batea soarele, au inceput sa atarne, asa ca le-am dat jos.
Dar cele de pe usile stanga au rezistat pana acum cateva luni cand le-am dat eu jos, mai exact atunci cand am filmat tutorialul cu chederele de pe Duster.
Tubul care l-am pus peste chederul care pleaca de langa aripa fata si pana sus pe plafon in spate, este sus pe masina din aprilie 2012. Si ce-i drept, este o portiune de aproximativ 10cm care s-a dezlipit, dar inca isi face treaba si etanseaza.



Exact cum spuneam si in tutorial, cel putin asa-mi amintesc ca spuneam, acest tub de etansare este foarte bun dar nu este o solutie de durata, dovada ca dupa doar 2 ani sunt cam praf si trebuie inlocuite. De inlocuit este usor, dar curatarea acelui adeziv de pe caroserie este criminal, imi este maxim de groaza sa ma apus de treaba asta...

Schimbat termostat la 1.4mpi/1.6mpi

Razvan a filmat cum se schimba termostatul, pe rapid ce-i drept, dar se intelege foarte bine esentialul.